الفصل الثالث

1.9K 96 9
                                    

#جنة_وهدان

الحلقة الثالثة

....................

🌷 بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله 🌷

مهما طال مفعول السحر فسيأتي يوم ينقلب فيه السحر على الساحر وينكشف فيه كلُّ سرٍّ وكلُّ خديعة، وينقلب فيه العبد حرا والحر عبدا.

وصل وهدان ووالده سالم إلى البيت وحاول سالم أثناء الطريق أن يتحدث مع وهدان ولكن حديثه قوبل بالرفض من وهدان، فآثر بعدها سالم الصمت وحزن كثيرا على تلك الفجوة التي بينه وبين ولده الوحيد الذي لطالما تمنى أن يكون له ولدا من صلبه ويحمل اسمه .

فولج إلى غرفته يبكي حاله قائلا ...أنت اللي چبته لنفسك
يا سالم ، وطول عمرك ضعيف چدام نچية ومكنتش تچدر تچولها تلت التلاتة كام ، لغاية مضيعت حياتك وحرمتك
من ولادك ، فمتستناش منهم حب وهما متربوش على يدك .

ثم بكى حتى غلبه النوم على فراشه .

أما نچية فقد حُبست في غرفتها ، وكانت تچوبها يمينا ويسارا بتوتر وقلق متسائلة ...يا ترى عاملة إيه دلوك يا بتي ، ياريت كانت إيدي انچطعت چبل متضرب النار عليكِ .

والله مكنش چصدي، كان چصدي اللي ميتسمى وهدان ، آه
يا ناري مش هيهدالي بال غير لما أخلص منه ومن أمه
ومن نعيمة في ساعة واحدة .

بس كيف بس وأنا محبوسة بين أربع حيطان إكده ؟
بس لازم أفكر كيف اتخلص منيهم كلهم ؟؟

وبينما تحدث نفسها وجدت الباب قد أصدر صوتا أدخل الرعب في نفسها بعدما فتح بقوة من قبل وهدان
ثم سدد لها نظرات نارية .

لتبتلع ريقها خوفا وتراجعت للوراء وحاولت التماسك قائلة ...عايز مني إيه تاني يا ابن بدور ؟

نظر لها وهدان نظرة مطولة بثت في قلبها الرعب ثم قال...عايز أطلع عليكِ الچديم والچديد يا بت زهران الصوامعي .

بس لما آكل الأول من ايديكِ الحلوين دول عشان چعان چوي چوي ، وأمي كومان وخالة نعيمة مرت أبوي .
يلا چدامي على المطبخ حضريلنا فطور سريع إكده .

اتسعت عيني نچية وحركت انفها ثم هتفت بنزق...عتچول إيه يا ابن بدور ؟شكلك اتچننت إياك !
أنا ست الدار دي أنزل أخدم خداميني ووكلهم ، أكلهم السم وتعب السر.

فضحك وهدان ساخرا ...خلاص يا ست الدار ، بس حضريلي حالك عشان البوليس چي ، هيحط الحديد في يدك وعلى الحبس عدل عشان چتلتي بتك زهرة ومش بعيد تاخدي إعدام .

ضربت نچية على صدرها بقوة ولمعت عينيها مردفة...هي بتي ماتت ؟؟

وهدان ...هي لسه بتطلع في الروح يعني،وأنا ممكن أساعدها وأچضي عليها عشان متتعذبش كتير وأنتِ تحصليها بالإعدام ويبچا ضربت عصفورين بحچر واحد .

جنة وهدان حيث تعيش القصص. اكتشف الآن