الرابعة والعشرون

1.4K 93 8
                                    

#جنة_وهدان

الحلقة الرابعة والعشرون

...................

🌹 بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله 🌹

قول رسول اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ: ما مِنْ ذنب أَجْدَرُ- أَي: أَحَقُّ وَأَوْلَى - أَنْ يعَجِّلَ اللَّهُ لصاحبه العقوبة في الدنيا - مع ما يدَّخَرُ له في الآخرة - مِنَ الْبَغْي وَقَطِيعَةِ الرَّحِمِ .رواه الترمذي.

استأذن وهدان من الشيخ صلاح أن يذهب لقضاء حاجته
وطلب منه إنتظاره .

فردد الشيخ ...منتظرك يا غالي .

وعندما عاد وهدان إليه ، عاد بوجه غير الوجه الذى ذهب به .

الشيخ صلاح مستبشرا...وشك ماشاء الله نور إكده ، زي
ما يكون كنت تعبان وارتحت .

وهدان متنهدا بإرتياح ...والله عندك حچ يا شيخ وسبحان الله زيارتك فيها البركة، أنا زي ما يكون كانت حاچة واچفة على صدري وبطني كانت هتتوجع .

وفجأة لما شربت المية حسيت أني عايز أكرمكم الله أدخل الحمام ففرغت نفسي من فوچ ومن تحت وبعدها حسيت براحة ما بعدها راحة وفوچت إكده الحمد لله .

الشيخ ...كله بفضل الله يا ولدي، المهم دلوك نصيحتي لك متشربش حاچة تاني من يد مرتك چميلة ومعتخرچهاش
من البيت إلا رچلك على رچلها .

اندهش وهدان بقوله ...هو أنا يعني مهطچش أبص
في خلچتها واصل، بس عشان وردة بتچول حرام واكده لازمن أعدل وأكل عندها .
بس ليه عتچول أكده ،فيه حاچة يعني.

صلاح ...مش خابر أچولك إيه ؟ عشان مخربش البيوت بس اللي أچدر أچولهلك حذر منها .

ثم استأذن الشيخ صلاح وغادر سريعا .

فتنهد وهدان ...يا ترى عملتي إيه يا جميلة ؟
منا خابرك زين من أيام الچبل ؟

ياااه ممكن كنتي عتحطي حاچة ليا في الوكل عشان أچرب منك صوح .

آه أكيد ، صوح ليلتلك سودة النهاردة .

إموريتك النچوم في عز الظهر مبچاش وهدان .
ثم صعد إليها سريعا وعينيه تنذر بالشر حتى وصل
إلى غرفتها ففتح الباب بقوة أفزعتها .

وعندما رأته ابتسمت ونظرت له بشوق وأسرعت إليه وأحاطت ذراعيها بعنقه لتقول له بدلال ...وهدان حبيب الچلب والروح ، اتوحشتك چوي چوي .

وعندي ليك مفاچأة عتفرحك چوي چوي .

فأزال وهدان يديها عنه بقوة أوجعتها قائلا بحدة ...ابعدي يدك دي عني، مش طايچ لمستك ليا .

ولا طيچك أصلا ،ولولا وردة مكنتش اچوزتك .

صعقت چميلة من حديثه وهمست ...يخيبك يا ربيع هو العمل بتاعك طلع صيني وباظ بالسرعة دي.

جنة وهدان حيث تعيش القصص. اكتشف الآن