#جنة_وهدان
الحلقة الخامسة عشر
............
🌹 بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله 🌹
عن سلمان الفارسي قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «لا يرد القضاء إلا الدعاء، ولا يزيد في العمر إلا البِر»، رواه الترمذي وحسنه الألباني .
وفي سنن الترمذي عن عمرو بن أمية رضي الله
عماد ... أمرك يا ريس يونس .
ثم عقد يونس شاربه بفخر قائلا ...محدش يزعچني تاني
يا غچر.
دي ليلة دخلتي.ثم حاول أن يفتح الباب ولكنه لم يستطع فتحه؟
فقد قامت هيام بوضع خزانة ملابس مصنوعة من الحديد الثقيل وراء الباب بجانب كثير من الأحجار الثقيلة فوقه ورغم ضعف بنيتها على حمل تلك الأشياء ولكن الله سبحانه وتعالى أعطاها القوة لكي تنجوا بنفسها من ذلك الفاجر يونس ؟انفعل يونس وحاول بكل جهده دفع الباب فلم يستطع ، حتى سخر منه رجال الجبل بقولهم ...إيه يا ريس يونس محتاج زچه ولا إيه ؟
هو إيه حصل العروسة وقفة صدى الباب ولا إيه ؟هتف يونس بحدة ...كل واحد يحط لسانه چوا خشمه مش عايز كتر حديت ولااااا مش عايزة مساعدة .
وكل واحد يلا مع السلامة على استراحته .
وإلا أنتم عارفين لما أغضب هعمل فيكم إيه ؟
فلاذوا بالصمت خوفا من بطشه وانسحبوا إلى غرفهم .
أما هو فطرق الباب قائلا بصوت رخيم .
هيومتي افتحي يا چلبي ،متعمليش إكده في يونس اللي عيحبك يا بت ، متخفيش مني عاد .
إفتحي ومش هأذيكِ .
بس إفتحي متشمتيش فيا الغچر دول .هيام ...لا مش هفتح ، ربنا حماني منيك .
يونس ...إفتحي بالذوچ وإلا مش هيحصلك طيب لو فتحت أني ،مش هسيب حتة فيكِ سليمة .
هيام ...مستعدة أموت بردك بس مش هتمسني ، چولتلك چبل سابچ الشرف عندي أهم من روحي .
يونس ...كفاية شعارات معرفهاش أني ، وإن كنتِ مضيچة چوي إكده، أچيب حمدي إهنه وهخليه يطلچك وأچوزك أني .
أني أولى بيكِ منيه .
صدچيني يا هيام محدش عيحبك چدي .
أديني بس فرصة أنتِ ،وأني متوكد إنك عتحبيني زي مبحبك وأكتر كومان .هيام ...لا يستحيل ، أنا عحب چوزي حمدي وهو يستحيل يطلچني عشان عيحبني أكتر من نفسه ويستحيل نتفرچ
إلا بالموت .يونس ...إكده طيب والله لأكسره فوق نفوخك.
فأمسك ببندقيته وأخذ يطلق النار على الباب وهيام بالداخل تصرخ ... يااااارب أنت چوي على كل چوي زيه.
انچدني منيه يااارب .........
أما نچية فكانت تتألم وجعا في كل اجزاء جسدها وحاولت الاستغاثة بأي حد من الرجال ولكن لم يعيرها أحد اهتماما وتركوها تصارع آلامها وحدها تبكي .