(TERPAKSA SKIP)
-Seoul Fashion Week S/S-
☆Soowon POV☆
First time catwalk depan orang ramai memang kekok gila. Dahlah Kpop idol ada datang. Lagi tambah kekok. Aku dahlah minat CL ngan GD sebab diorang fashionista dan selalu datang event ni. Stres!
"Soowon, relax. Unni pun macam ni dulu tapi dah biasa. Tips dia, follow the flow."
Sunbae yang bernama Sung Hee tenangkan aku. Dahlah cantik sah popular. Model sekarang ni dah popular macam kpop idol jugak. Sama je taraf diorang.
"Unni first sebab opening. So cheer up!"
Unnie cepat lari ke pentas dan bersiap sedia. Aku pulak camnilah. Duduk menghadap cermin macam orang pandai. Tak baik mintak diri sendiri jadi bodoh. Muka dahlah lain, baju lak macam stail aku pakai.
"Oi, kau nanti lepas Tian Yi so tengok pickup cepat. Kau tahu kan dia?"
Jaehyun ni kacau line lah. Aku hanya mengangguk dan menyambung diari minda aku. Totally rasa lain duduk sini. Jaehyun terus duduk sebelah aku. Okay aku mengaku, dia ni hensem sekarang. Bukan sebelum ni.
"Tak payah nak puji aku sangat. Kau baru perasan ke aku ni hensem?"
"Sorilah, aku tak dengar tadi. Sibuk mengutuk kau tadi. Apa kau cakap tadi?"
"Eish, tak guna punya tunang. Ada tunang pun macam takde. Kau sepatutnya sokong apa aku cakap."
"Pape je lah. Kau jangan nak berlagak macam tunang baik ah. Cakap je nak mintak puji. Aku tahu semua otak kau nak."
"Tak sangka tahu pulak. Malu nya aku..."
Aku tendang kerusi dia sampai terjatuh. Padan muka kau Jaehyun. Semua model tengok dekat Jaehyun. Dia? Apa lagi posing nak cover dia malu. Aku dah cakap kan jangan carik pasal ngan aku.
"Jahat punya tunang dan sepupu. Nak je aku bagitahu dekat mommy ngan daddy."
"Ingat aku takut... Dahlah aku nak terkucil ni. Meses aku kalau turn aku sampai."
Aku cepat lari ke tandas yang berada di laluan utama bilik persediaan. Bila aku nak masuk tandas, ada lah mamat pervert tarik tangan aku. Macam kenal je tapak tangan dia ni.
"Soowon. Shī wò."
Suara Ed rupanya... Hati, jangan rasa sedih sekarang! Kau ada show lepas ni! Aku tarik tangan aku daripada genggaman tangan Tao.
"Shénme?"
Aku menanya dia apa yang dia nak. Muka dahlah muka sedih. Macam nak kena penampar je.
"Sori. Aku nak mintak maaf sebab yang berlaku bulan lepas."
"Sekarang kau baru nak mintak maaf? Pahal tak mintak maaf tahun depan je?"
"Soowon, duìbùqì. Aku tak berani kacau kau sebab aku taku kena belasah."
Lagi sekali, dia mintak maaf. Okay, kau takut aku sebab aku ni suka belasah orang. Aku tersengih melihat muka Tao. Tao pun muka ceria terus.
"Aku dah dimaafkan lah ni? Yeah, xìe xìe báobeì!"
Kalau nak terima kasih pun, takyah la tambah 'baby' belakang. Kau ingat aku ni umur 8 bulan? Ed terus peluk aku kuat-kuat. Kalau aku sesak nafas, kau kena ngan aku.
"Tahu tak aku seksa sepanjang minggu tu. Takde geng nak bertekak."
Kalau nak tipu, agak-agak lah Soowon. Habis Jaehyun tu apa? Berlawak?
"Hyung aku semua tak nak main ngan aku lagi sebab dia fikir aku ni gila."
Tiba-tiba telefon aku bergetar. Akhirnya, habis jugak masa berpeluk. Aku ni pun satu, kata nak terkucil ni tak pun? Satu meses masuk daripada Jaehyun. Aduh, turn aku pasni.
"Tao, aku blah dulu! Emergency! Bye!" Aku terus lari balik ke bilik persediaan kerana bilik tu bersambung dengan pentas. Kena lah aku tahan hajat aku.
"Soowon, sedia dalam 2 minit! Staff tolong tengok makeup dia!"
Aku nak sangat tahu siapa designer baju ni. Batang hidung langsung tak nampak. Nasib baik dia ada taste dalam fashion yang logik kalau tak, tak HINGIN aku jadi model dia. Memalukan aku, nama keluarga aku dan hubungan keluarga aku.
"Soowon, sekarang berdiri di belakang. Nanti Tian Yi datang baru jalan!"
Aku sekadar angguk dan terus ke tempat staff tu tunjuk. Jaehyun pulak sibuk tanya aku ni okey ke tak pakai tanda isyarat dia tu. Takde mood aku nak layan dia. Lalu, Tian Yi tiba-tiba dengan muka ceria. Aku terus wink dekat dia dan conquere pentas tu. Uish, aku dah nampak GD ngan CL dari sini. Chanyeol, Sehun ngan Tao pun ada. Wait, Ed for real? Edison kat sini? Eish berbelit lidah aku cakap nama dia. Baik aku cakap nama Tao.
"Nasib baik aku dapat control muka kalau tak hancur!"
Aku pesan dalam hati sambil berposing buat kali terakhir sebelum membuat U-turn. Kalau lurus je,jatuh je lah kat bawah. Macam biasa, aku ber-catwalk dan wink dekat orang seterusnya. Sekati aku lak nak wink kat sesiapa, sebab tu stail aku.
"Soowon! Tukar dengan baju ni. Ni stail yang kena pakai! Cepat tukar!"
Dengan camtu, pergerakan seperti tadi berlaku lagi sekali. Tapi buat baju ni, expresi aku lain sebab baju ni macam tracksuit so kena lah macam active sikit.
-SKIP-
"Saya daripada ESTeem, Kim Hee Jung, akan menjadi pembicara buat episode ESTeemTV kali ini. Kita akan membicarakan tentang stail model kita hari ni."
Aku pandang je unni ni jadi reporter. Dah jadi model nak lagi jadi reporter. Tak cukup lagi ke? Pastu unni ni tiba-tiba lari dekat aku. Ada orang hot ke kat belakang aku?
"Hai Soowon. Okay korang, nilah model rookie tapi macam pro. Nama dia Kim Soowon. Kalau korang jenis spy, korang akan tahu identiti dia senang je."
Aku tertawa dengar dia. Cameraman dahlah model jugak. Lama lagi rancangan model yang watak dia semua model.
"Okay, Soowon. Cuba bagitahu point fashion hari ni."
"Point hari erm, kasut. Tema hari ni ialah black day. Hahaha."
"Teringin nak makan jjajjangmyeon eh? Waa, awak pakai black knee-ripped denim eh? Boleh bagitahu tentang fashion awak?"
"Start dari kaki eh. Kasut ni daripada Kimmy. Seluar ni daripada Kimmy dan baju daripada RUNWAY. Gelang-gelang ni daripada Chanel, Gucci dan Kimmy. Cermin mata daripada Ray Ban sebab dia nampak cool. Topi ni semstinya daripada ELLE."
Rasa pelik lak bila unni sentuh-sentuh aku. Rasa cam kena raba pun ada. Nasib baik perempuan kalau lelaki boleh saman ni.
"Peminat brand Kimmy eh? Tapi tak jumpa pun kat Korea. Beli dekat mana?"
"Takdelah. Suport design mommy and kedai dia ada dekat Paris, New York, Italy, Hollywood, Los Angeles ngan Hong Kong."
"Waah! Jadi Kimmy ni brand mommy awaklah? Boleh beli jugak ni mana tahu boleh dapat diskaun."
Kami ketawa kuat dan cameraman pun sama. Aku kena pakai mommy sebab nak sopan. Kalau pakai mak kasar lak.
"Unni! Dah nak pergi ni. Ada kawan tunggu."
"Okaylah. Nanti kalau ada masa, kita keluar."
Kami berpeluk sebelum aku beredar. Sekarang unni nak interview orang lain takkan aku sorang je. Aku terus ke kereta aku. Ayah aku hadiahkan aku kereta Audi sempena kejayaan aku dalam pekerjaan baru aku.
"Boss! Minggu depan, saya nak mintak cuti sebab ada hal sekolah. Seminggu tu saya cuti. Saya boleh cuti tanpa gaji."
Aku terus menghantar meses kepada boss. Dan terus balik sebab nak tidur. Kesihatan aku lebih penting daripada duit.