terug naar marokko

1.8K 83 2
                                    

Mijn kamer ging ik ook nog vlug even opruimen,want dat had ik niet gedaan,moest het wel doen,want anders zag mijn vader dat er iemand was blijven slapen,dan zou hij zeker wel denken,dat ik een bordeel van het huis heb gemaakt,...

Ik hoorde mijn vader onder vloeken,hij was tegen mijn moeder aant zeggen,dat hij geen geld meer had,dat we niet op vakantie zouden kunnen gaan,dat ik nog geen geld heb afgegeven om de rekeningen te betalen,dat hij maar alles moest betalen en dat wij op zijn kosten leefde,maar ik dacht dat toch normaal was,niet? Een vader die voor zijn gezin zorgde.Typisch mijn vader weer,zehma,hij wist het beter,ik hoorde dat mijn moeder zei,dat mijn geld nog niet gestort was op mijn rekening en als ik het zou krijgen,dan zou ik het heus wel afgeven,...

Hoorde ik dat goed???
Mijn vader begon over mijn strakke kleding,dat er mannen op straat liepen,die geil werden van zo Marokkaanse meisjes.
Dat ik moest gaan trouwen en dat ze binnen een jaar terug in Marokko gaan wonen?

Wajaw,de hel wehaaa,ik wist niet hoe ik moest reageren,ik moest toch gaan werken en hun rekeningen betalen,dan mocht ik toch nog een paar jaar blijven inwonen,niet?

Mijn vader was totaal van mening veranderd,toen wist ik het ,hij is in Duitsland zijn broer tegengekomen en vertelde dat die ene goede Haji van Marokko nog steeds op mijn vader zijn antwoord wacht,of hij mij nou uithuwelijkt of niet?

Hoe moest ik dit laten stoppen?
Maar ik dacht toch dat ik hiervoor was,niet? Ik vond het niet erg int begin,de rest van mijn familie is allemaal van Marokko getrouwd,dus dan zou ik het niet erg vinden? Maar waarom nu ineens wel,wou ik vrijheid? Was ik niet klaar om te trouwen? Zag ik wat in Moh?
Wat was nu ineens een bedreiging?

Mijn moeder ging op mijn vader in,dat ze nog niet klaar was om terug te gaan wonen in Marokko,ze had nu hier haar gezin,niet in Marokko. Ze had daar geen vader,geen moeder,dus wat zou ze nog in Marokko zoeken? Al haar kinderen,kleinkinderen zijn hier,ze wou niet altijd tussen vier muren gaan zitten en zich dood vervelen,mijn vader zei,je hebt er niks op te zeggen,je kinderen komen wel naar Marokko met de zomermaanden,dan heb je eenmaal genoeg van hen,je zult wel moeten wennen,hier heb je toen ook moeten wennen,waarom zou het daar niet meer lukken?

Of saffie? Je moederland vergeet je,je maakt nu van dit jodenland je moederland,mijn moeder wist niet meer wat te zeggen,ze begon te huilen,Meskiena,....
Ze zijn weer terug,het dagelijks leventje is weer terug,...

The storyWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu