50: Cemburu

374 8 3
                                    

Suasana restaurant yang sibuk tidak langsung dihiraukan oleh Rina. Kalau bukan dipaksa oleh Adi, Rina malas untuk bersarapan. Dia tiada selera. Namun apabila melihat pelbagai hidangan di depan mata, secara automatik perutnya memberikan isyarat lapar. Inilah lumrah manusia, dalam keaadaan apapun perut akan tetap bekerja memberikan rasa lapar apabila tiba masanya.

Adi mengambil meja yang agak berjauhan sedikit daripada orang ramai. Sengaja memberikan privasi kepada dirinya dan Rina. Rina masih membisu.

Kopi or tea? Adi bertanya kepada Rina yang masih tidak bergerak untuk mengambil makanan.

Kopi.

Makan?

Apa-apa je.

Jangan ke mana². Saya ambilkan makanan.

Adi berulang-alik mengambil makanan sehingga penuh hidangan di atas meja. Rina hanya memerhati Adi. Beberapa pelayan mesra melayan pertanyaan dan permintaan Adi. Malah ada yang kelihatan seperti terlebih mesra. Sedikit perasaan tidak enak hadir di sudut kecil hatinya.

Oi surina, ko buat apa kat sini?

Tertiba seorang jejaka menegur Rina.

Oh Dr Najib, x de apa² cuma teman saudara bersarapan

Laa...ingatkan ada kursus ke apa

Dr buat apa kat sini?

Aku bawak anak breakfast kat sini..sambil mandi kolam... sambil dr najib mengisyaratkan  ke arah anak dan isterinya di meja yang berdekatan kolam.

Dengan selamba Dr Najib merebahkan punggung di kerusi sebelah Rina.

Kebetulan ko kat sini, aku nak tanya pasal projek biomass tu...aku mesej ko semalam tp ko x reply.

Oh...phone saya rosak.mungkin 2-3 hari ni saya x dpt dihubungi.

Owh...kalau macam tu...

Rina cuba untuk menamatkan perbualan secepat mungkin sebelum adi kembali ke meja.matanya cuba mencari adi. Entah kenapa hatinya lebih risau sekiranya Adi datang ke meja dan mempekebalkan dirinya sbg suami lebih drp dirinya mohon pertolongan dr Dr Najib. Rina tahu, sekiranya dia mohon pertolongan drp Dr Najib, dia boleh terlepas drp Adi ketika ini. Dan mungkin ini peluang terbaik... Tapi..

So...apa y ko fikir?

Er...maaf Dr...apa Dr tanya td...

Ko kenapa ni...nmpak mcm x sihat je...ak tnya psl proposal Pdf tu...aku cadang kita buat pasal biomass...projek ko...

Sorry Dr..saya belum sempat follow up dgn prof lagi psl ni...

x pe la..nnt kita bincang kemudian. Sorry kacau time ko cuti..

Ok Dr.

Aku gerak dulu..apa² hal nnt aku emel ko...

Ok Dr.

Fuhh...nasib baik Adi masih sibuk melayan waitress kat bahagian makanan panas.

Sementara Adi berpura² sibuk melayan waitress, matanya masih memerhati Rina yang sedang mesra berbual dengan seorang lelaki. Daripada gaya perbualan mereka, adi dapat melihat lelaki tu agam mesra dengan Rina. Hatinya sedikit bimbang sekiranya Rina memohon pertolongan daripada lelaki itu. Tapi hatinya sedikit lega apabila melihat lelaki itu berlalu begitu sahaja. Namun kemesraan yang terlihat drp gaya perbualan mereka dan wajah risau Rina membuatkan dirinya sedikit terkilan. Adakah Rina sengaja tidak memohon pertolongan drp lelaki itu kerana tidak mahu perhubungan mereka diketahui. Adakah mereka mempunyai hubungan istimewa. Tetiba hatinya merasa sakit mengingatkan kemesraan mereka.

Apabila melihat lelaki itu berlalu, Adi menghampiri meja mereka dan meletak omelet yang sengaja diorder untuk memberi peluang kepada Rina berbual dengan lelaki tadi.

Jom makan.

Mereka mula menjamu selera dalam suasana sepi...hanya diiringi bunyi musik yang terpasang dan bunyi² pelanggan hotel menjamu selera.








Maafkan akuWhere stories live. Discover now