CHAPTER 12

38 3 0
                                    

Amanda mengerling kearah telefon bimbit milik Fez yang berdering itu.Fez sedang mandi jadi dia mengambil keputusan untuk mengangkat panggilan telefon itu.

"Fez,bos kata kau tak payah datang kerja hari ni.Katanya,ada orang complain pasal kau.Apa kau dah buat ha?"

Amanda terkebil kebil.Dia tak tahu nak balas apa.

"Fez tengah mandi.Nanti saya bagitahu dia ya?"

Scott mengerutkan dahinya.Siapa pula gadis yang berada di hujung talian ini?

"Er...you siapa ya?I tak salah number kan?"

Setahu dia inilah nombor Fez.Takkan salah nombor kot?Dia memang dah simpan nombor ini di dalam telefonnya.

"I kawan dia.Nama I Amanda."

Kawan?

Amboi amboi,Fez.Dah mula simpan perempuan kat rumah lagi?

"Ouh.So,em...berapa banyak Fez bayar you?"

Amanda mengangkat keningnya.Bayar apa pula?Dia tak faham.

"I-I tak faham.Apa maksud you?"

Belum sempat Amanda ingin mendengar jawapan daripada lelaki yang berada di hujung talian.Fez menegur dia.

Amanda terus memberikan telefon kepada Fez.

"Ha,ada apa kau telefon aku ni?"

Kedengaran keluhan Scott di hujung talian.

"Kau simpan perempuan dalam rumah ke?Kenapa tak bagitahu aku?Boleh aku 'sewa' sekali."Katanya.Fez memutarkan bola matanya.Mesti dia ingat Amanda adalah pelanggannya.

"Kepala hotak kau.Apahal kau telefon?Kalau tak ada apa apa hal aku end call."

"Ehh...relax.Boss bagitahu aku tadi.Kau dah dibuang kerja.Katanya,ada pelanggan complain pasal kau."Balas Scott.

Fez mengerutkan dahi.

"Apa maksud kau?"Soal Fez.Kenapa customer nak complain pasal dia pula?Setahu dia,dia tak pernah buat masalah di tempat kerjanya.

"Entahlah weh.Petang nanti aku jumpa kau lepas aku balik kerja.Boss ada bagi gaji kau dekat aku."

Panggilan tamat.Fez mengeluh.Kenapa jadi macam ni pula?

Amanda yang terdengar perbualan Fez itu hanya mampu mendiamkan diri.Dia rasa macam makin menyusahkan Fez saja.Sudahlah baru dibuang kerja.

-------

Petang itu,seperti yang dikatakan oleh Scott,sebaik saja dia pulang dari tempat kerja dia terus pergi ke rumah Fez.

Pintu rumah Fez diketuk beberapa kali sebelum dibuka dari dalam.Alangkah terkejutnya dia saat melihat Amanda.

"C-Cik Amanda."Katanya sebelum menunduk hormat.Bukannya dia tak kenal gadis ini.Dia bekerja di bawah Amanda sebagai bodyguard.

Tapi,apa gadis itu buat di sini?Bukankah dia sudah dihalau?

"Stop it.Tak payah hormat aku sangat.Aku dah kena buang daripada Smith.Tak payah susah susah tunjuk hormat dekat aku."

Amanda tak sangka pula Fez berkawan dengan orang Smith.

"Masuklah.Fez keluar tadi.Tak lama lagi baliklah tu.Lagi satu,jangan bagitahu Fez pasal aku dan berlakon seolah olah kau tak kenal aku.Aku tak nak dia tahu siapa aku sebenarnya.Faham?"

Scott mengangguk beberapa kali tanda faham.

"Come in."

Scott mengangkat kepalanya sebelum masuk ke dalam.

"Macam mana Cik Amanda boleh ada kat sini?"Scott memberanikan dirinya untuk menyoal soalan kepada gadis itu.Kelihatan Amanda sedang membuat air di dapur.

"Tak payahlah panggil aku Cik.Amanda je.Dan,tak payahlah sopan sangat dengan aku.Aku bukannya sesiapa pun."Balas Amanda.

"Aku ada kat sini sebab Fez tolong aku.Nantilah aku cerita dekat kau."

Scott hanya mendiamkan diri.Malas nak tanya lagi.Orang yang berada di hadapannya ini bukan calang calang orang.Dialah antara orang terkuat Smith.

Sukar hendak dipercayai tapi gadis itu berbahaya.

Sangat sangat merbahaya.

"Smith macam mana sekarang ni?"

Scott terdiam sebelum menjawab.Nampak gayanya gadis itu masih memikirkan tentang Smith.

"Diorang masih teruskan pencarian Gaven.Puan Lionar dan Tuan Asher pun sama."

Nampaknya,Mama dan abangnya masih tidak putus mencari Gaven.Amanda mengeluh berat.

"Edrian pulak?Dia macam mana?"

Scott mengangkat bahu.

"Saya tak tahu.Dia dah lama tak balik Villa."

Semestinya lelaki itu tidak akan pulang ke Villa.Tak ada apa apa yang dia nak buat kat sana.

"Cuba bercakap dengan aku biasa biasa je.Tak payah hormat sangat.Panggil aku Amanda je.Aku tak nak Fez syak apa apa."

Scott mengangguk faham.

Ketika itu juga,Fez masuk ke dalam rumah.Amanda pula terus masuk ke dalam bilik.Dia memberikan ruang untuk mereka berdua bercakap.

UNLUCKY Where stories live. Discover now