Bab 5

426 15 0
                                    

AKU tergelak bila Fatin cerita yang dia nampak Adura menggedik dengan Zhafran kat bawah. Waktu itu aku tengah bersiap untuk turun sebab Zhafran tiba-tiba datang mengajak aku keluar minum.

Adura itu bertudung labuh dan classmate Zhafran yang tinggal satu kolej dengan kami. Tapi dia di tingkat bawah. Bertudung labuh, takkanlah nak menggedik. Lagi pun, dia tu ketua usrah kut, tak sesuai langsung.

"Betullah. Aku sampai tadi, nampak ramai orang terjenguk-jenguk. Tu aku pun ikut sekaki." Fatin yang baru masuk ke bilik itu terus duduk di katilnya. Nafas ditarik panjang.

"Rupanya boyfriend kau tu dengan gaya kacak dia berdiri sambil peluk tubuh bersandar kat kereta dan si Adura tu terliuk-liuk depan dia macam lalang kena tiup angin. Entah apa yang disembangkan, berbulu pula mata aku tengok."

Sekali lagi aku tergelak mendengar ayat Fatin. Kalau Adura dengar, boleh bernanah anak telinga.

"Aku tunggu la sampai dia habis bercakap. Dan dia tak perasan aku ikut belakang dia naik tangga. Cara dia bercerita pada Yanie yang naik tangga sekali dengan dia tu, jelas sangat yang dia tu suka Zhafran." Fatin sambung bercerita.

"Kau hati-hati ya." Bagai memberi amaran padaku pula gaya Fatin.

"Aku nak hati-hati apanya. Aku bukannya girlfriend Zhafran."

"Ya lah, bukan girlfriend tapi kekasih hati." Fatin mencebik.

Walau banyak mana aku nafikan, Fatin tetap tak akan percaya antara aku dan Zhafran tak ada apa-apa.

Kemudian, aku tunjukkan kunci bilik padanya memberitahu yang aku bawa kunci sebelum keluar.

Turun ke bawah, aku nampak Zhafran seperti yang Fatin gambarkan. BerT-shirt hitam dan jeans biru. Berpeluk tubuh sambil bersandar pada keretanya. Penuh gaya dengan cermin mata gelapnya.

Nampak saja aku, dia terus bukakan pintu kereta. Memanglah kalau orang tengok, pasti tak percaya aku dan dia tak ada apa-apa. Layanan dia pada aku, mengalahkan layanan kekasih pada kekasihnya.

"Apa mimpi kau petang-petang ajak aku minum ni?" Aku bersoal sebaik keretanya mula bergerak.

"Saja, rindu." Perkataan rindu yang dia sebut meresap masuk sampai ke hati.

Dan aku terus ditimpa perasaan yang sangat teruk. Tanpa sedar bibir tersenyum.

Tiba-tiba aku teringatkan Adura yang Fatin cerita.

"Tadi kau jumpa Adura?"

"Mmmm..." Zhafran menjawab dengan bergumam seolah tak berminat.

"Dia suka kau ke?"

Zhafran terus menoleh sekilas mendengar soalanku. Tapi muka dia selamba saja.

"Malas nak fikir." Itu jawapan Zhafran.

Maknanya apa?

Betul Adura suka dia?

Dan dia tahu tentang itu?

"Nak fikir apa pula. Dah orang suka tu, layan jer la." Aku memprovoke.

Sekali lagi Zhafran menoleh.

"Layan kau sorang cukuplah. Itu pun dah buat aku sakit otak."

Sepantas kilat aku berpaling memandang sisi wajahnya tatkala mendengar ayat tersebut. Melampau benar kenyataannya.

"Aku tak buat apa-apa, ya. Kau nak sakit otak dah kenapa?" Nada tak puas hati aku soal dia.

Terus dia senyum dan geleng kepala.

"Kau tak payah buat apa-apa pun. Tapi aku ni sakit otak duk fikir kenapalah aku ni sayang kau." Jawapan balasnya buat aku kaku terus.

Sisi wajah dia nampak serius dan aku mula kering liur. Debar halus bagai datang secara perlahan.

"Walhal kau ni bukan perempuan tulen, separuh lelaki dan separuh perempuan." Dia menyambung lagi tapi dengan ayat mengutukku. Kutukan paling kejam.

Debar yang datang mula terus hilang. Aku tertipu lagi.

Dan tangan aku spontan naik menumbuk bahunya.

"Sebab tu aku kata kau ni terlebih hormon lelaki, menumbuk dan menyepak jer kerjanya." Dia berdesis sambil menggosok lengan tempat aku tumbuk tadi.

Memang aku tumbuk kuat-kuat. Geram punya pasal.

"Hah! Sebelum terlupa, esok aku balik awal tau, ada hal. Kau minta abah jemput kau, ya?"

"Kau balik ke?" Aku tanya dia untuk kepastian sebab aku fikir macam malas nak balik. Malas nak menghadap muka si Nurin tu.

"Balik. Aku ada date dengan Nurin."

Keningku berkerut hampir bertaut mendengar jawapan pantas Zhafran. Sekali lagi aku menoleh ke arahnya. Serius, aku mengharap dia bergurau.

Ya la, aku duk fikir malas menghadap muka Nurin, Zhafran pula sebut nama perempuan tu.

"Nurin? Sepupu aku?" Aku inginkan kepastian.

Dan dia terus angguk.

Terus darah merah di tubuhku menyerbu ke muka. Tak tahu nak gambarkan bagaimana tapi memang aku tak suka. Walaupun mungkin dia hanya bergurau dengan perkataan 'date' tersebut, aku tetap tak suka sebab perempuan yang dia sebut itu ialah Nurin.

Kalau perempuan lain mungkin aku tak rasa begini.

"Apa teruk sangat kau punya taste." Tanpa sedar aku mengutuk.

Itu memang ikhlas dari hati. Tak tahu kenapa, naluri aku kata yang Nurin tu tak layak pun walau berdiri di sebelah Zhafran.

Tapi Zhafran hanya gelak-gelak. Waktu itu keretanya sudah membelok masuk ke tempat parkir depan kafe. Tak jauh pun perginya, dalam kampus ni juga.

Turun dan melangkah mengekori Zhafran, tiba-tiba aku nampak dia melambai pada seseorang yang sedang duduk di sebuah meja tidak berbumbung sudut hujung kiri kafe.

Lelaki itu ikut melambai tangan seolah sudah berjanji bertemu di sini.

Langkahku jadi perlahan apabila wajah lelaki itu jelas di mataku.

"Lama tunggu?" Zhafran menegur dan lelaki tersebut geleng kepala.

"Duduklah." Kali ini Zhafran beri arahan padaku sambil menarik kerusi agar aku duduk di sebelahnya.

Sekarang ini aku di tengah-tengah, manakala mereka berdua saling menghadap.

Tiba-tiba aku rasa sangat canggung.

Zhafran ajak aku keluar minum tetapi dia seperti sudah berjanji dengan classmate dia ni.

"Nak aku kenalkan ke?" Zhafran tunjuk ke arah aku dan juga lelaki di depannya, bertanya soalan yang tak logik.

Tak payah kenalkan pun aku kenal lelaki ini. Ya! Siapa tak kenal Hijaz Al-Fattah, di kolej kami. Setiap kali ada majlis, dia akan dijemput membaca doa. Banyak acara keagamaan, Hijaz yang akan terajui.

Aku memang tahu dia classmate Zhafran. Tapi dia tua dua tahun dari kami. Mungkin sebab dia kerja dulu sebelum masuk ke sini. Sebab tu kebanyakan penghuni kolej panggil dia Abang Hijaz.

Cumanya aku tak faham kenapa dia ada antara aku dan Zhafran petang ini.

"Okey! Pendek cerita, Hijaz nak jumpa kau sebenarnya. Dia minta aku bawa kau keluar minum." Ayat penjelasan Zhafran buatkan angin aku naik mendadak.

Serius, sekarang aku rasa nak maki orang.

HATI KALA CINTAWhere stories live. Discover now