"Nak buat wayang, pergi masuk bilik." Tiba-tiba ada suara menegur, siapa lagi kalau bukan Mama J.
Dan saat aku menoleh, nampak Hareez juga ada, ikut seiring dengan Mama J melangkah masuk ke rumah.
"Isteri sendiri, Ma. Kat mana-mana pun boleh, kira halal." Tak agak-agak, Zhafran peluk tubuhku.
Tahu yang aksi kami menjadi tontonan, aku tolak tubuhnya. Walau dah halal, aku ni tebal juga dengan rasa malu. Tak tahulah Zhafran ni, saja nak menunjuk atau dia memang tak ada rasa malu.
Dan aku tarik dia menuju ke tangga untuk naik ke atas.
"Yang suka buat aksi melampau depan orang tu dah kenapa?" Lengan dia aku cubit geram.
"Alah... Bukan orang lain pun, mama kita juga." Dia mencebik.
"Habis tu, yang seorang lagi tu bukan orang?" Aku jegilkan mata padanya. Waktu itu, kami sudah melangkah masuk ke bilik.
"Biarlah! Biar dia sedar antara kita memang dah tak ada ruang untuk dia mencelah."
Pantas aku berpusing ke belakang, menghadap ke arahnya yang bersandar di belakang pintu bilik yang dia tutup rapat.
"Tak habis-habis lagi cemburunya?"
"Sampai bila-bila pun, kalau melibatkan dia, cemburu tetap akan ada." Dia merenung wajahku, menghantar rasa hatinya ke hatiku.
Aku mendekatinya. Dua tangan aku angkat memeluk lehernya. Pipinya aku cium lembut agar hatinya ikut lembut untuk mendengar bicaraku.
Bertindak balas dengan tingkahku, tangannya naik memaut pinggangku. Kemas pautannya, merapatkan kedudukan kami.
"Tapi, air yang dicencang tak akan putus." Lembut aku katakan padanya.
"Selagi dia tak usik hak aku..." Tangannya naik menggosok pipiku. Hak yang dia maksudkan itu haruslah aku, isterinya.
"... Hubungan persaudaraan tetap kekal tak berubah." Dia menyambung.
Saat itu aku sedar, api cemburu terhadap Hareez yang membakar hatinya tak mungkin akan padam sampai bila-bila.
YOU ARE READING
HATI KALA CINTA
RomanceKadangkala, kita perlu bersabar dengan hujan untuk melihat pelangi. Di mata Lya, Zhafran adalah segalanya. Tapi apa yang Lya tahu, di mana Zhafran dia hanyalah seorang sahabat yang disayangi dan tak boleh di'sentuh' oleh sesiapa pun. "Aku takkan ben...