MUKA serius macam askar Jepun, itu gambaran lelaki yang sedang duduk di depanku saat ini. Dia yang panggil aku masuk bilik pejabat dia tapi dia yang tayang muka ketat. Suara pun macam ada ketul emas dalam mulut.
"Kalau you bercakap pasal lamaran, jawapannya, ya."
Hareez gelak pendek mendengar jawapan spontanku.
"I nak kena jadi kambing hitam ke apa ni?" Ayat dia walau berbentuk soalan, memang boleh buat hati aku hangus terus. Bukan lagi terbakar.
"Kalau rasa-rasa persetujuan I ni sebab nak jadikan you sebagai kambing hitam, you boleh minta keluarga you tarik balik lamaran tu." Terus aku bangkit berdiri.
"Kambing tu, walau tak mandi, warna apa sekali pun, tetap harganya mahal. You tak layak pun samakan diri you dengan kambing tu." Aku pulangkan ayat menyakitkan hati, biar dia sedar diri sikit.
Dia ingat aku nak sangat kahwin dengan dia?
Dan aku nampak air muka dia berubah. Tak kisahlah sekarang dia bos atau apa. Bercakap kalau tak toleh kiri kanan, memang mengundang la.
Tanpa menunggu kata balas dia, aku menonong keluar.
Tertutup saja pintu bilik, telefon bimbitku berdering kuat dan nama Zhafran di skrin buatkan keluhan spontan keluar. Dua beradik yang berbeza tetapi dua-dua pun boleh buat aku hampir gila.
"Lya, kau tak boleh kahwin dengan abang aku." Zhafran terus menerjah sebaik aku menjawab panggilannya.
Cepat sungguh cerita tersebut sampai ke telinganya.
"Dia akan lukakan kau." Ayat sambungan Zhafran sama dengan yang dia katakan sebelum ini dan bibirku melakar senyum tetapi mata pula bergenang?
'Apa bezanya Zhafran? Kau dan dia dari rahim yang sama dan kenyataannya, kau telah terlebih dulu melukakan aku.' Hatiku berkata sendiri. Dalam sendu yang tak bertepi.
Ya! Dia yang buatkan aku terpaksa beri kata setuju. Dia yang buatkan aku terpaksa memilih Hareez, abangnya sendiri.
"Lya...."
"Kau jaga Nurin cukup." Aku pintas bicaranya, mengingatkan dia tentang hal yang satu itu dengan nada yang sinis.
Dan satu keluhan sampai ke anak telingaku. Keluhan berat dari bibir Zhafran. Keluhan yang sering aku dengar sejak akhir-akhir ini.
Zhafran yang aku kenal dulu, yang tak pernah berkeluh dengan apa jua masalah yang muncul, kini sudah jauh berbeza.
Cuma satu yang masih kekal padanya, dia masih menganggap aku sebagai sahabat yang dia sayang, yang orang lain tak boleh 'sentuh'.
YOU ARE READING
HATI KALA CINTA
RomanceKadangkala, kita perlu bersabar dengan hujan untuk melihat pelangi. Di mata Lya, Zhafran adalah segalanya. Tapi apa yang Lya tahu, di mana Zhafran dia hanyalah seorang sahabat yang disayangi dan tak boleh di'sentuh' oleh sesiapa pun. "Aku takkan ben...