Aileen membaringkan badan usai solat Maghrib. Haizer melipat sejadah dan sama berbaring di atas katil.
"Penat?""Sikit la. Tapi bearable. Esok sayang morning shift. Abang hantar?"
"Iya, lepas tu abang masuk kerja la." Baru menghabiskan ayat itu, pintu biliknya diketuk. Haizer bangun membuka pintu.
"Zer, sorry. Hasya nak you jugak. I puas dah pujuk." Suara Misha menjengah telinga Aileen. Tak lama kemudian, masuk Hasya di samping Haizer.
"You want me? I was about to sleep."
"Play. I want Dada. Play." Hasya mengusik sekotak mainan yang memang ada dalam bilik Haizer.
"Sorry. Before kita kahwin, memang Hasya selalu main dalam bilik ni. Dia dah terbiasa." Haizer cuba menjelaskan.
"Biar je lah dia main. Dia 'special' ke?" Soalan dari Aileen menghentikan pergerakan Haizer.
"Not that I know of. Abang tahu dia speech delayed. Tapi itupun Misha yang bagitahu. Bukan ada diagnosed from doctor. Kenapa sayang tanya macam tu?"
"Eh, sayang ingatkan dia special. Sorry.. sorry. Bukan sengaja sayang cakap macam tu. But,... tak apa lah. Salah sayang. Forget it." Aileen terus mengelak untuk menjawab.
"Sayang, explain please." Aileen mengeluh. Bila Haizer sudah bersila depannya, tegak, tak payahlah cari alasan. Jawab sampai dia puas hati.
"Ini my observation. Bukan professional observation. I bukan pead. Tapi, I nampak banyak sangat red flag autistic pada Hasya. No eye contact, limited verbal for her age, avoid physical contact, tantrum. Tapiiiii, ini just sayang punya observation ya. Kalau nak sahkan, she should be brought to a specialist." Haizer mendiamkan diri. Cuba mengaitkan ayat-ayat yang dituturkan Aileen tadi.
"Siapa Hasya sebenarnya? Siapa ayah dia? Kenapa dia rapat dengan abang?" Haizer sudah bersila sambil menghulurkan mainan kepada Hasya.
"Dia anak Husni, anak kedua mak lang. Husni dan abang rapat dari kecil. Misha pula jiran Husni. Abang pun selalu lepak dengan Husni dan kawan-kawan dia. Habis sekolah, dia masuk PULAPOL.
Slowly dia berjaya masuk VAT69. Lepas tu, dia kawen dengan Misha, dapat Hasya. Satu hari, masa tu abang kat UPNM. Dapat berita, dia gugur masa bertugas.
Hasya baru 2 tahun. Lepas Husni meninggal, Hasya demam dan asyik meragam. Bila abang ziarah Misha, Hasya tiba-tiba hilang meragam dan terus mahukan abang je. Mungkin dia rindu Husni yang dia panggil Dada. Jadinya, abang ambil dan jaga Hasya bila-bila abang cuti. Itu yang buat Hasya memang rapat dengan abang." Haizer merenung ke arah Hasya yang sibuk menyusun mainannya panjang-panjang. 'Another red flag,' fikir Aileen melihat perbuatan Hasya.
"Oh, macam tu rupanya. Tapi, better lah Hasya ni dirujuk kepada pakar. Kalau betul dia special, ada rawatan yang boleh membantu dia function better."
"Tak apa lah sayang. Tahu lah mak dia menjaga dia. Jangan masuk campur," sedikit keras nada suara Haizer.
"Ok, ok. Sayang nak ke bawah. Tengok-tengok apa mama dengan papa buat." Aileen terus mencapai tudung sarung dan cardigan. Sedikit terasa tapi dia sedar hal ini bukan semua orang boleh terbuka. Silap sendiri la masuk campur. Sepatutnya dia diamkan saja tadi.
Sampai saja di ruang tamu, Imran sedang menonton Netflix bersama adik-adiknya. Misha dihujung sofa sebaris Imran.
"Kak Aileen. Jom, tengok movie."
"Cerita apa?"
"Leftenan Adnan. Nak tengok cerita lain, ni yang kecik-kecik ni ada." Imran menjuih bibirnya kearah Salsabila dan Hadiff. Aileen ketawa kecil.
"Tak apalah. Kak Leen dah ada Leftenan sendiri dalam bilik tu. Kak Leen gorengkan keropok, nak?"
"Ohoiiii.. mestilah. Pucuk dicita, ulam mendatang. Masehhh kak Leen."
"Sama-sama." Aileen bergerak ke dapur, mencari keropok lekor yang disejuk beku dalam peti ais. Lagi mudah beli jenis frozen. Bila-bila masa boleh simpan dan goreng.
"Aileen goreng keropok?"
"Oo mak kau! Haha. Ayah ni pun sama macam Haizer. Jalan tak pijak bumi. Aah, ayah. Saja melayan si Imran. Ayah nak air ke? Aileen buatkan?" Hampir melambung sudip di tangan terkejut dengan suara ayah mertuanya tiba-tiba.
"Boleh juga. Kopi O ya. Kurang gula."
"Ok." Tangannya pantas membancuh air dan juga menggoreng keropok. Selesai dia menggoreng keropok, Aileen menghantar keropok yang sudah siap digoreng kepada kanak-kanak di depan tv itu. Sesudahnya, dia kembali ke dapur dan duduk di meja sama dengan ayah mertuanya.
"Mama mana, ayah? Senyap sunyi je tak ada mama, mak lang."
"Mama kamu dalam bilik tetamu tu. Berborak dengan mak lang. Biasalah, membawang lah tu." Tuan Mejar Jeneral sorang ni. Kelakar dalam diam. Aileen ketawa menekup mulut.
"Macam mana life sekarang? Dah boleh biasakan dengan Haizer yang memang kerja tak tentu masa dan lama pula tu?" ayah mertuanya bertanya kehidupan anak menantu. Takkan nak mengadu. Tapi dia tiada alasan untuk mengadu mengenai hidup mereka. Kehidupannya sebagai seorang doktor juga sama sibuknya.
"Ok je, Ayah. Buat masa sekarang, bukan Haizer yang tinggalkan Aileen tapi Aileen yang banyak kerja night shift."
"Kerja macam kamu berdua ni kena banyak bersabar dan bertolak ansur. Seorang dengan tugas yang tak tentu masa, seorang working hours yang banyak. Ayah dulu tak macam kamu berdua. Kalau ayah ada tugas di luar, mama memang hanya menunggu di rumah. Tapi itu zaman ayah. Zaman kamu, betul lah kamu perlu menyahut panggilan tugas. Mulia tugas kamu berdua ni. Membantu orang awam." Ayah mertuanya memulakan nasihat pendek kepada Aileen.
"Aileen faham ayah. Aileen akan berkhidmat bila tenaga Aileen diperlukan. Kami sama-sama faham tugas kami." Aileen memandang terus ke arah ayah mertuanya.
"Serius sangat berbual ni. Ayah jangan cakap garang-garang dengan Aileen ni, yah. Dia orang awam. Bukan tentera macam kita." Haizer muncul di muka pintu dapur dan menarik kerusi, terus duduk disebelah Aileen.
"Special treatment eh Ayah dapat. Kopi O. Tuangkan untuk abang sekali." Aileen sudahpun bangun dan mengambil cawan.
"Mana ada ayah garang. Menantu ayah kan. Nasihat ni nama dia. Kamu pun sama, Zer. Kerja berjauhan lama-lama, kerja lain waktu, kena faham satu sama lain. Bukan ikut kehendak kamu je. Hidup berdua ni lain dengan hidup bujang."
"Zer faham, ayah. Inshaallah, nasihat ayah Zer ingat."
YOU ARE READING
Fated to Love You, Doctor
RomanceAileen - "Aku bukan hadap la mahukan si celoreng ni. Aku mampu jaga diri sendiri. Tapi sekali aku kata dia hak aku, jangan cuba ambil. Kalau kau nak juga, ambil lah. Tapi, dia mahukan kau ke? Atau kau syok sendiri? Cubalah." Haizer - "Perempuan ni b...