"Ty Leen!! Macam mana nak buat ni?" Jerit suara kecil disebelahnya. Aileen mengambil blok lego dari Najiha, anak sepupu Haizer dan meletakkannya menjadi bentuk.
"Ty Yeen, Umar igit. Uwaaaaaaa.." Ah sudahhh, menangis pulak.
"Meh sini, Ty Leen tengok. Aduhh, takpe..takpe. Sikit je ni. Umar, kenapa gigit Aira." terkebil-kebil mata si kecil lelaki bernama Umar itu.
"Ty Leen, masa kat sekolah kan, this one boy says he likes me." Humaira pulak melekap disebelah kirinya, bercerita.
"Jangan percaya Aunty. Dia je suka budak tu." Adam pula membantah kata-kata adiknya. Ziyad dan Lukman pula sibuk menyusun lego setinggi mereka dan jatuh bersepah.
"Abang mana tahu. Dia cakap pada kakak." Aileen ketawa melihat perangai anak-anak sepupu Haizer. Ada saja kerenah masing-masing.
"Ma..ma." Hasya memanggil dari jauh.
"Yes, Hasya. Come here. You want me?" Aileen meletakkan Aira ke bawah supaya dia dapat bermain dengan sepupunya yang lain. Hasya mendekati teragak-agak. Aileen mengasingkan dua tiga mainan supaya Hasya dapat bermain sendiri.
"Friend." Hasya memanggil sepupunya yang sedang bermain.
"Yes, friend. Do you want to play with them?" Tiada jawapan dari Hasya. Aileen menghulur sebuah lagi mainan kepada Hasya. Dia mengambilnya. Aileen melayan semua kanak-kanak itu sementara ibu bapa mereka berbual di laman rumah. Haizer masih belum pulang dari kerja. Semalam, mama menelefon dan memberitahu yang mereka membuat majlis makan malam di rumah. Saja untuk bertemu ahli keluarga yang sudah lama tidak bertemu.
Haizer tiba jam 6 petang. Dia mencari Aileen namun tidak nampak.
"Mama, mana Aileen ma?"
"Dia dekat dalam bilik bawah. Tadi menidurkan Aira. Sudahnya semua melekap dengan Aunty Leen, tak nak lepas." Haizer melangkah ke bilik itu dan membuka pintunya perlahan. Dia memandang Aileen yang memangku Aira sedang tidur, Hasya di sebelah kanannya juga tidur. Di hujung katil, bergelimpangan anak-anak sepupunya juga sedang tidur.
"Abang dah balik. Sorry, tak boleh bangun. I got my hands full." Aileen ketawa kecil sambil berbisik. Haizer mengambil tempat disebelah kiri. Dia memandang Aira yang melekap kuat kedada Aileen.
"You look like a fine mummy." Haizer memeluk bahunya.
"Aah, yelah sangat fine mummy. Sayang rasa macam emak anak kembar 8 hari ni. Mujur masing-masing comel. Ambil Aira kejap. Kaki sayang kebas ni." Haizer mengambil Aira dalam pelukan Aileen. Sempat dia mencium bibir isterinya sekejap.
Ketukan di pintu memisahkan tautan bibir mereka.
"Masuklah." suara garau Haizer menjemput.
"Kak Nana nak ambil Aira, kesian Aileen dari tadi menjaganya." Di belakang Maslina terjengul muka Aqeel. Haizer menghulur Aira yang masih nyenyak tidur.
"Merasa Aileen jadi mak beranak 8 arini." seloroh Aqeel. Maslina menepuk lengan suaminya.
"Pandai Aileen mengasuh. Tak kekok langsung. Mudah la nanti." Maslina memuji sambil berjalan keluar. Haizer ketawa dan memaut Aileen sekali meninggalkan anak-anak sepupunya.
Langkah Aileen terhenti melihat wajah ibu saudara Haizer yang telah tiba. Haizer memegang tangannya erat dan memandang, 'I got your back.'
Mak Lang terus ke ruang laman. Tidak memandang langsung Aileen. Misha terus ke arah Aileen.
"Leen, kak Misha minta maaf." Dia memegang sebelah tangan Aileen yang kosong.
"Tak apa lah kak Misha. Lupakan je. Antara kak Misha dan Leen tak ada masalah. Jangan la minta maaf lagi. Oh, Hasya dalam bilik tu, tidur."
YOU ARE READING
Fated to Love You, Doctor
RomanceAileen - "Aku bukan hadap la mahukan si celoreng ni. Aku mampu jaga diri sendiri. Tapi sekali aku kata dia hak aku, jangan cuba ambil. Kalau kau nak juga, ambil lah. Tapi, dia mahukan kau ke? Atau kau syok sendiri? Cubalah." Haizer - "Perempuan ni b...