Aileen berlari-lari anak ke arah Haizer yang menanti. Dibelakangnya Naufal berjalan perlahan, mengheret kaki.
"Hubby! Lama tunggu?" Suaranya ceria memanggil. Haizer memaut pinggang Aileen mesra.
"Tu, kenapa tu? Biru muka." Haizer memuncungkan bibirnya menunjuk ke arah Naufal.
"Tuan..." Naufal menyapa perlahan. Aileen ketawa.
"Dia baru je menyaksikan keajaiban. Dia dah jadi bidan terjun hari ini. Ada patient tak sempat tolak ke labour room. Emergency birth dalam ambulance. Straight to his arm. Hahahaha." Ketawa Aileen makin kuat.
"Doc, janganlah ketawakan saya. Tak kesian ke kat saya ni. Selalu kena angkat senapang. Hari ni, angkat baby. Baby comel. Tapi.. proses tu.. saya faham dah sekarang ni kenapa syurga di bawah tapak kaki ibu. Saya sayang mak saya, doc." Haizer hampir ketawa tetapi ditahannya. Terpaksa menjaga imej ketua yang garangnya itu. Aileen sudah ketawa tidak henti.
"Dah, aku hantar kau balik. Kacau je aku nak dating dengan wife aku." Haizer menunjuk ke arah keretanya.
Selesai menurunkan Naufal di kem, Haizer memandu tenang.
"Mama ajak makan malam. Sebelum ke rumah mama, sayang nak singgah mana-mana?"
"Kita singgah bakery kejap. Sayang teringin cheesecake. Boleh beli croissant, buat minum petang."
"Ok. Tapi beli 2 tu je tau. Gebu sangat dah pipi tu abang tengok." Haizer sengaja mengusik.
"Ala.. tapi sayang teringin."
"Ok. Esok pagi kita jog sama-sama."
"Alaaaaa.." Haizer hanya melemparkan senyum.
***
Mereka tiba di rumah ibubapa Haizer dan membawa buah tangan terus ke dapur.
"Eh?" Aileen terkejut melihat Amal yang bersantai mengunyah makanan.
"Ha, kau Mal. Bila hilang, hilang terus. Sekali ada, sampai bosan la aku tengok kau." Haizer menghulurkan salam.
"Dah tangan camni, MC la bro. Tapi minggu depan aku start kerja dah. Saja datang tengok mama. Dia call, kata kau nak balik minggu ni. Korang berdua dari mana?" Amal menunjukkan tangannya yang masih berbalut.
"Aku ambil Falisha dari hospital. Jom lah, minum kat depan. Kau makan dekat dapur ni kenapa?" Haizer menepuk bahu Amal mesra.
"Amal nak minum air apa?" Aileen cergas membuka kabinet dapur mencari teko.
"Kau buat je lah apa-apa. Aku minum je."
"Eh..ulang lagi? Kau?" Aileen sudah bercekak pinggang. Amal sudah hilang lari ke depan rumah. Haizer ketawa.
"Jangan buli sangat Amal tu. Kesian dia."
"Alah, sayang suruh dia panggil kakak je. Bukan buat apa pun." Aileen tersenyum gelihati.
Mereka berbual mesra sambil menjamu hidangan petang di laman rumah. Ada saja yang digaduhkan Aileen dan Amal. Mama dan ayah Haizer hanya melayan riuh rendah anak menantu mereka.
"Assalamualaikum." Wajah cantik Misya menjengah. Hasya berlari ke tengah laman.
"Ha, Misya. Nanti maksu ambilkan barang tu." Nampaknya Misya datang untuk mengambil sesuatu dari mama Haizer. Hasya mendekati Aileen.
"Hasya. Do you want to give me a hug?" Hasya tidak memberi kontak mata tetapi dia mendepakan tangan dan memeluk Aileen sejenak.
"Do you want some food?" Roti di tangan Aileen diambil tanpa jawapan dan Hasya berlari ke tengah laman semula.
YOU ARE READING
Fated to Love You, Doctor
RomanceAileen - "Aku bukan hadap la mahukan si celoreng ni. Aku mampu jaga diri sendiri. Tapi sekali aku kata dia hak aku, jangan cuba ambil. Kalau kau nak juga, ambil lah. Tapi, dia mahukan kau ke? Atau kau syok sendiri? Cubalah." Haizer - "Perempuan ni b...