" Checo, you're a legend! Lovely to have you as team mate "
Picture: Last race of the season!
Veel leesplezier ☺️
<------------------------Olivia
Het is zondag, 12 December. De laatste race van het seizoen. Afgelopen woensdag zijn we allemaal overgevlogen naar Abu Dhabi. Matthy, Manouk, Jonas, mijn ouders, Robbie, Novelle en ik. Deze race mag ik van mezelf niet missen ondanks dat ik nog geen 3 weken geleden ben bevallen. Alles voor Max. We slapen in een hotel dicht bij het circuit. Mijn ouders hebben de laatste dagen opgepast op Jonas en Novelle en het is hun uitstekend bevallen. Vandaag nog een dag. De vrije trainingen verliepen ontzettend stroef voor RedBull, alle 3 ook gewoon. De kwalificatie daar integen, on fire. Perez heeft pole en Max start als 2de. Lerlerc daar achter en daar gaat het om. Max moet hem winnen om wereldkampioen te worden. Max is ook niet echt aanspreekbaar vandaag, ontzettend zenuwachtig wat logisch is. We staan inmiddels al weer met z'n allen in de pitbox. Matthy, Manouk, Robbie, Kelly, Penelope en ik. Ook bij ons gieren de zenuwen door ons lijf. Ook Jos is er, Max zijn vader. Ook zijn zus en moeder zijn er maar dit zijn nog in de motorhome anders wordt het te gek voor Max. Het is bijna tijd, Max staat al op de grid met zijn auto. 2 uur en de lampen gaan aan. 1,2,3,4,5 lampen zijn aan en ze zijn uit! Daar gaan ze. Lekker billen knijpen voor 2 uur. Max heeft een wereld start maar blijft achter Perez. Hamilton heeft Leclerc in gehaald, lekker. Op het eerste rechte stuk is Max Perez al gauw voorbij. Wordt dit zo'n easy race? De rondes tikken weg. Rondje 20 van de 58 en Max duikt naar binnen voor een pitstop. Deze duurt lang, te lang. Max valt terug naar plek 8, achter Leclerc. De moed zakt me in de schoenen. Max tiert over de boordradio. Maar zijn GP stelt hem gerust. Iedereen voor hem moet nog stoppen behalve Perez maar die gaat hem echt wel helpen. Daarna volgt een reeks pitstops en ligt Max al gauw weer op p2 achter Perez. Op het rechte stuk gaat Perez aan de kant voor Max zodat hij er langs kan. Het hele publiek gaat uit zijn dak en wij zijn ook zo blij met Perez! De race uitrijden lijkt zo een makkie. Totdat er een gele vlag ontstaat. Mick Schumacher en Alexander Albon zijn met elkaar in botsing gekomen en er ligt ontzettend veel troep op de baan. Het is ronde 54 van de 58 en toch besluit Max naar binnen te gaan voor zachte banden. Nog meer buikpijn. Hij komt achter Perez terecht maar voor Leclerc want die maakt ook een pitstop. Deze pitstop verloopt super goed. 2.0, heerlijk Redbull. Als de safety car verdwijnt mag Perez het tempo bepalen voor de laatste, beslissende ronde. Van zenuwen loop ik door de pitbox, ik kan niet meer. Elk moment een gevoel van plassen of overgeven, zoveel spanning. Perez zet aan op de lijn en dan vliegt het hele veld weer maar zonder Schumacher en Albon. Max is goed mee met Perez en rijden samen weg. Het laatste rechte stuk vliegt Max Perez voor bij. Nog 1 bocht! Klein beetje dirften en daar is die dan. Onze wereldkampioen. Niet te geloven, de hele pitbox ontploft. Ik hoor Christian roepen over de boardradio. " Max you are the world champion! The fucking world champion! You deserve this man. Amazing drive " en daarna hoor ik een geëmotioneerde Max waarvan ik zelfs kippenvel van krijg. " Thanks team, we did this togheter " begint hij. " Checo, you're a legend! Lovely to have you as team mate " roept hij en ik slik mijn tranen kwijt. Kelly slaat haar armen om me heen. " Fucking wereldkampioen " gilt ze en we springen. Daarna rennen we achter de jongens van de pitbox aan naar buiten. Verzamelen bij het podium. Ik geef Christian een knuffel, die ook zichtbaar geëmotioneerd is. " Yes, world champion " zeg ik en hij knuffelt me stevig. " Yes, amazing " lacht hij. Dan komt Max aanrijden en parkeert zijn auto. Al gauw daarna vliegt hij op z'n team af. Maar ook daarna weet hij niet hoe gauw hij naar ons moet komen. Hij slaat zijn armen om Kelly heen en ze geven elkaar een kus. Daarna kijkt ie me aan. " He niet huilen " lacht hij en knuffelt me. " Zeg jij " lach ik en hij drukt een kus op m'n voorhoofd. Ook nog ff knuffelen met Penelope, Robbie, Manouk en Matthy en daarna wegen en naar boven. Max P1, Perez P2 en Leclerc P3. Het fijne is, dat ondanks de title strijd, Leclerc hem feliciteerd met de overwinning en ze zelfs even lachen samen. Totaal een andere vibe dan met Hamilton vorig seizoen. Zodra Max Perez in zijn ooghoek ziet bespringt hij hem en staan ze even te juichen. Max is echt blij met Perez en andersom ook. Waf een team heeft Redbull. Ook nog kampioen bij de constructeurs dus dat wordt dubbel feest. Iedereen komt Max feliciteren. Alonso, Vettel, Hamilton, Riccardo en Norris. Maar Norris komt ook op ons af en feliciteerd ons ook. Dan is het tijd voor het podium. Kippenvel tot m'n tenen bij het Nederlands volkslied en ik hou het niet droog. Zo trots op deze man, gestreden als een leeuw. Na de troffee uitreiking is het tijd voor champange. Christian, Perez en Leclerc gaan allemaal vol voor Max. Die komt daarna als een verzopen kat beneden. Lachend komt hij ook beneden. Hij is blij, heel blij en dat snappen we. Gauw een droog pak aan en foto's maken met het team. Wij druipen ondertussen af naar het hotel om ons klaar te maken voor het feest. Ik voed Novelle, die het prims te doen vind bij opa en oma. Als we allemaal weer ready zijn gaan we weer terug naar het circuit. Daar wacht Max ons op. Mijn ouders passen deze avond ook op op Penelope want dat word anders veel te laat voor haar. Al juichend lopen we met z'n allen naar binnen. Tijd voor een groot feest! De avond vliegt voor bij en Max is ladder zat. Die heeft morgen om 10 uur een intervieuw met Olav Mol. Die krijgt hier zoveel spijt van. Ook Robbie is ladder zat en ik lach me dood om deze twee. Al wankelend lopen ze voor ons uit naar het hotel. Een arm om elkaar heen geslagen. In het hotel nemen we afscheid van elkaar en wensen we elkaar weltrusten. Ik help Robbie naar boven, kleed hem uit en dan kruipt ie al gauw in bed. Die heeft zoveel spijt morgen. Ik kleed me ook uit en duik ook het bed in. Wat een dat. Gewoon wereld kampioen en we waren erbij!!