27. [End]

48 5 84
                                    

"Sebenarnya....... papa..... Ayah kandung yinxi." Jujur dia katakan.

Yinxi terdiam.

"Betul ke? Papa ayah kandung yinxi!?" Soal yinxi. Renjun mengangguk. Yinxi terus memeluk badan renjun. Renjun tersenyum.
Akhirnya, dapat juga dia peluk anaknya. Dia tersenyum di dalam pelukan.












Soyoung mengeluh. Dia melihat jam di dinding. Namun masih tidak nampak kelibat anaknya pulang. Dia rasa risau.

"Mana pulak budak ni pergi? Sekarang pukul enam lebih." Katanya.

Tidak lama itu, pintu pun dikuak. Terlihat yinxi masuk ke dalam sambil tersenyum.

Soyoung menyilang kedua tangannya ke dada sambil merenung tajam ke arah anaknya.

"Yinxi tahu tak sekarang dah pukul berapa? Kata pergi taman tapi mama tengok taman tu kosong je. Cakap, yinxi pergi mana tadi?" Yinxi menunduk. Dia bermain jarinya. Soyoung merengus geram.

"Yinxi, mama tanya ni. Yinxi pergi mana?"

"Yinxi makan aiskrim tadi lepastu..."

"Lepastu apa?" Soyoung mencekang pula pinggang.

"Lepastu yinxi main dengan kawan." Tipu yinxi.

"Kawan? betul main dengan kawan?" Soal soyoung. Yinxi angguk kepala sebagai jawapan. Soyoung menghembus nafasnya.

"Pergi mandi lepastu tidur. Esok nak sekolah." Kata soyoung.

"Kalau yinxi taknak sekolah, Boleh?"

"No! yinxi kena pergi sekolah. Jangan nak mengada-ngada sangat. Pergi mandi sana." Yinxi menunduk sambil berjalan dengan perlahan ke biliknya. Soyoung mengeluh. Dia duduk di sofa. Kemudian, matanya tertancap baju jaket warna hitam di dalam bakul.

Tangannya mencapai jaket itu lalu melihatnya. Air mata mula turun.

"Injun, berapa lama saya kena tunggu? Saya rindukan awak sangat-sangat." Katanya lalu mencium bau baju itu. Tidak pernah pun dia basuh jaket hitam itu. Baunya tetap sama.













Pagi.

Soyoung mengemas rumah. Hari ini dia cuti jadi bolehlah dia rehat seharian di rumah.

Soyoung menyapu habuk di rak dan juga meja tv. Dia mula bersin apabila menghidu banyak habuk.

Tingtong!

Kedengaran loceng di luar. Soyoung berhenti mengemas lalu dia pun buka pintu. Dia melihat siapa yang menekan loceng tadi. Matanya ke arah seorang wanita tua di luar pagar rumah. Soyoung mengeluh. Dia memakai selipar dan langkah ke pintu pagar rumah.

Dia pun buka pagar tersebut lalu muncul lah seorang wanita tua di depannya. Wanita itu tersenyum saat melihat soyoung.

"Kamu sihat?" Tanyanya. Soyoung sekadar mengangguk. Dia membuka pagar itu seluas-luasnya. Dia mengalu-alukan wanita tua itu masuk ke dalam rumahnya. Wanita itu terus tersenyum.

Dia memasuki rumah soyoung. Dia melihat sekeliling rumah. Tidak lama itu, muncul lah yinxi turun dari tangga berlari ke arah wanita tua tersebut. Dia tersenyum lalu mendepa tangannya. Yinxi masuk ke dalam pelukan.

"Yinxi rindu nenek!" Kata yinxi. Wanita itu tersenyum.

"Nenek pun rindu yinxi jugak." Dia melepaskan pelukan dan pandang yinxi sambil tersenyum.

"Yinxi dah makan?" Tanyanya. Yinxi mengangguk kepala laju.

"Dah!"

"Nenek ada bawak bibimbap ni. Kalau yinxi lapar lagi, makan lah ya?" Yinxi angguk. Dia mengambil bekas makanan itu lalu membawanya ke dapur.

Kill of love. [HRJ]✔️Where stories live. Discover now