21

176 8 0
                                    


ليـت الذكـــــريات ترحــل گــما رحـل اصحـــــابها..!😔🖤

----------------------------------------------

_ركض خلفها في مكان مخضر ليقول:جوري استني والله ما حاخليك..!انا يتعمل فيني كدة..!
_ضحكت بصوت عال واكملت ركضها وهي تحمل  فستانها الأبيض..!
_ح اجيبك يعني ح اجيبك..!
_التفتت لتنظر له ولا زالت مبتسمة:انسى..!
_ اتجهت نحو حافة ذلك المكان ليركض بإتجاهها:اعملي حسابك جوري..!(صرخ لحظة سقوطها ليستفيق علي نهاية المشهد وهو يراقب سقوطها في صمت،تصاعدت أنفاسه ولا زالت ملامحه مفزوعة )
_وضعت يدها علي خده:بابا تويس؟
_احتضنها ليقول:انا كويس يا بابا..!
_قبلت خده ثم قالت:دي عسان بابا حزين..!
_ابتسم ثم مسح العرق الذي تجمع علي جبينه:بابا بيحب جوري جدا جدا..!
_جوري كمان بتحب بابا..!
_نظر الي الساعة ليقول:اووووف اتأخرنا..!
_انت،انا صاحية من دبيييل..!
_يا زولة(قالها ثم رفع حاجبه متعجبا )وليه ما صحيتيني؟
_كنت نايم وانت عامل تدة..!(ثم رسمت إبتسامة علي وجهها )
_نهض من فراشه ليقول:اتأخرنا علي ماما نسرع ولا كيف؟
_قفزت بإتجاهه ليحملها،وقفت إلي جانبه كأنها نسخة منه تقلده فيما يفعل..!
حممها ليصفف شعرها ثم استحم وخرجا..!
_حافظة ولا نسيتي..!
_ حتسوف لمن نصل..!
_يا عيني..!
(قاد لفترة بينما هو يحادث طفلته التي اعتادت ان تكون رفيقته الوحيدة..!
اوقف سيارته ثم ترجل،فتح لها الباب ثم قال)تفضلي يا اميرتي..!
_سكرا يا سيد بابا..!
_ايه ده كل الحروف عندك باظت زيادة لازم نعالج الموضوع ده..!
_اوووف حاستكيك لماما..!(قالتها ثم وضعت يديها على وسطها )
_اوكيه انا اسف انا شرير..!
_دبلت خلاص..!(قالتها وهي تبتسم )
_هاا؟ندخل(قالها ثم عدل ملابسه وشعره )شكلي كيف؟
_أغلقت إحدى عينيها ثم ضمت سبابتها وابهامها لتفرد أصابعها المتبقية دلالة علي الروعة او المثالية او الجمال "👌"
_حملها ليقول وانتي زايدة حلاوة..!
_ظهرت الجدية علي وجهه فور ان وقف بها أمام المدخل،تبادلا النظرات ليقولا معا:السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته أنتم السابقون ونحن اللاحقون جميعنا لله وانا إليه راجعون..!نسألك يا الله ان تتغمدهم جميعا برحمتك نسألك ان تغفر لهم خطاياهم وأن تتجاوز عن سيئاتهم،نسألك العفو والمغفرة لنا ولهم..!(ثم كررا معا )أمين..!
_دخل بها حتي وقف أمام أحد القبور "السيدة جوري محمد جمال 1997_2022"وقف يتلي الفاتحة وبعض الأدعية بصوت عال ثم تلا على قبرها بعض سور القرآن..!
_وقفت تراقب انكسار والدها وبعد ان انتهي شدت علي بنطاله لتقول:ممتن اتكلم معاها بعد تدا؟
_قال وقد اختنق صوته:اتفضلي..!
_بابا دايما بيدول لي أنك بتحبيني وانا كمان بحبك عسان تدا ديت اسوفك حتي اني مهذبة وحفظت الدعاء عسانك..!(امتلأت عينيها بالدموع )طيب انا موس ساتلة ليه خليتيني ليه اتأخرتي انا منتظلة ردعتك..!ماما انا استقت ليتي حتي شوفي بابا كمان استاق ليتي..!(قالتها ثم انهمرت دموعها )
_ركع إلي جانبها وهو يحاول ضبط نفسه،مسح عينيها ثم احتضنها:مش قلنا حنجي بشرط ما نبكي؟
_بس انت كمان بتبتي..!(بتبكي )
_نظر إليها ليمسح وجهه ولا زالت عينيه متورمة:اهو انا ما ببكي..!
_ قلدت فعله لتقول:وانا كمان ما عايزة ماما تزعل مني..!
_نمشي؟
_ بوسة لماما..!(وضعا يدهما علي فمهما ثم قبلاها علي الهواء)
_مع السلامة..!(قالها وهو يحاول التخفيف من قلق ابنته )
_وضعها في السيارة لتقول:ممكن نمسي لي عمو عمل..!
_حاضر..!وأنا عندي كم جوري..!(قرب خده إليها)بوسة عشان بابا..!
_اووومح..!
_قاد وهو يراقب ابنته وفي نفس ذات الوقت يفكر كيف سيكون تأثير ذلك عليها..!
وبعد فترة من الزمان وصلا الي منزل "عمر".!
_لمس خدها برفق:جوري يبابا.!اصحي يلا وصلنا..!
_فتحت عينيها ثم اغلقتها مجددا،اضطر لحملها..!
_رن جرس المنزل ليفتح:اوبببب أيهم وبتنا شخصيا..!
_احتضنه ليقول:كيف ماشة أمورك؟
_والله يا أيهم ضغوط رهيبة(قالها وهو يحمل الطفلة اكمل في حديثه وهو يتجه ناحية الفراش )مقصر معاك والله لكن اعذرني ياهو الساعات الشوية دي وبقضيها جري ورا أمور البيت وحاجات كدة.!
_لا ياخ د كلام شنو..!الناس بي مشاغلها..!
_في حاجة؟
_نفخ بقلق:الليلة وديتها المقابر تشوف جوري..!
_وسعت عينيه:وكان رد فعلها شنو؟
_ بكت لما شافتني ببكي واتكلمت معاها عأساس انها مشتاقة ليها وكدة ولما حسيت إنها بدأت تتأثر غيرت الموضوع وطلعتها بسرعة..!انا غلطت صح؟ممكن اخسرها هي كمان؟اتصرفت غلط صح انا بأذيها كدة صح..!
_اهدأ يا أيهم انت ما اتصرفت غلط ولا حاجة انت اصلا مفهمها الموضوع من طريق تاني وهي على هذا الأساس بتتصرف يعني هي حاليا ما فاهمة انو جوري ما..تت هي متوقعاها في مشوار طويل المدي وبس يعني ممكن تكون بكت عشانك او لأنها حست أنك بتتعامل كأنها ما حترجع تاني..!
_يعني انا ما غلطت؟
_كل ما انت قدمتها خطوة نحو فهم الموضوع كل ما كان احسن واسهل..!
_نظر إليها بعمق ثم قال:بكرة حتجي؟
_إي ان شاء الله لو ربنا أراد..!
_مافي حجج المرة دي تمام؟
_تمام..!
_حملها وهو يودعه ثم قاد نحو المنزل..!فتح الباب ليضعها علي الفراش،مر بجانب الضوء ليتركه مضاء،خرج ليجلس علي الأريكة،وضع يده علي رأسه وبدأ بتدليكه..!:سنتين وحاسي كأنه امبارح لسة نفس الوجع ونفس الدموع ونفس الشعور،ليه كدة ليه..!(وقبل ان يغفو سمع صوت صراخها،ليركض بإتجاه غرفتهما )في شنو؟
_تعلقت حول عنقه:ما تمسي..!
_حاضر يبابا انا اسف..!
_نوم دمبي..!
_حاضر اهو وكمان احكي ليك حكاية..!
_بتاعت الأميرة الفراشة..!
_ابتسم ثم وضع رأسها علي صدره وبدأ بتحريك يده علي شعرها وهو يروي لها تلك القصة:كان يا مكان في فراشة جميلة محبوسة في الحديقة وفيوم كان في أمير....(وبعد رواية طويلة صمت بعد ان لاحظ انها غطت في نوم عميق رن هاتفه ليفتح الخط،نهض بسرعة وخرج)الو..!
_علي موعدنا؟
_ااي ان شآء الله..!
_تمام.!(قالها ثم ودعه وأغلق الخط،راقب ابنته وهي تغط في نوم عميق وفور ان ارتكزت عينيه على ملامحها تذكر والدتها)

يادنحيث تعيش القصص. اكتشف الآن