"WAALAIKUMUSALAM..." Puan Rozita menjawab salam Encik Mokhtar yang baru pulang dari kerja.
"Abang dah balik." Puan Rozita mendapatkan suaminya dan menghulurkan tangan untuk bersalam.
"Si kaki clubbing tu datang rumah kita. Menyibuk je nak berbuka puasa bersama." bisik Puan Rozita ke Encik Mokhtar.
"Awak jemput dia ke?"
"Mana ada saya jemput. Acad lah ni memandai ajak bini dia." Puan Rozita masih perlahankan suaranya.
"Dah lah...saya penat. Nak pergi mandi dulu. Nak berbuka puasa nanti saya turun." kata Encik Mokhtar.
"Iya lah...pergilah berehat dulu. Saya nak settle memasak. Sebabkan budak perempuan tu tak jadi kerja saya." bebel Puan Rozita.
"Assalamualaikum." suara Arshad pula kedengaran dipintu.
"Hah, Acad. Dah sampai pun kamu." sapa Puan Rozita. Arshad bersalaman dengan ibunya.
"Ibu... Arshad minta maaf pasal hari tu ya."
"Eh, nanti lah kita borak pasal tu. Ibu nak kena masak ni. Ni isteri kamu ni nak tolong ibu. Tapi tak pandai masak. Dah jarinya terkena pisau."
"Jari Marsha terluka ke ibu??" Arshad cemas. Dia berlari ke dapur mendapatkan isterinya.
"Sayang...jari sayang..."Arshad muncul dipintu dapur.
"Dah... sayang dah letak plaster." Marsha tersenyum sambil menunjukkan jarinya yang sudah dibalut plaster.
"Dah lah...sayang tak payah buat kerja dapur. Nanti terluka lagi siapa yang susah? Abang juga yang susah hati nanti." Arshad berdiri disisi isterinya sambil menilik jari Marsha.
Puan Rozita merasa menyampah pula.
"Ibu dah suruh dia tak payah buat. Tapi dia degil. Nak juga buat. Kan dah kena..." ucap Puan Rozita sinis.
"Sayang pergi tunggu kat depan. Biar abang yang tolong ibu kat dapur."
"Tapi..." Marsha jadi serba salah.
"Jangan degil cakap abang."
"Marsha...jangan degil cakap suami. Tunggu je kat depan." tegur Puan Rozita pula bersama jelingan.
.
SETELAH makanan dihidang, semua mengambil tempat masing-masing. Tapi di saat Marsha ingin duduk disebelah suaminya, Puan Rozita mencelah.
"Marsha tak puasa kan? Orang tak puasa tak boleh makan sekali. Maghrib dah masuk ni. Marsha boleh solat kan? Pergi solat dulu. Nanti...dah habis solat baru turun makan." ucap Puan Rozita lembut. Dia bercakap lembut apabila didepan Arshad saja.
"Oh iya...lupa pula. Marsha tak puasa. Marsha naik atas dulu lah." Marsha tak jadi duduk. Dia bangun semula untuk menuju ke tingkat atas.
"Ibu...apa salahnya Marsha makan sekali. Sekejap je makan, dalam 10 minit pun boleh selesai." kata Arshad.
"Tak baik lewatkan solat kalau tiada halangan. Solat pun bukannya lama. 5 minit saja. Nanti turun je lah makan." balas Puan Rozita.
Arshad tak mampu berkata apa lagi. Dia hanya perhatikan isterinya yang sudah hilangkan diri di sebalik anak tangga.
Encik Mokhtar hanya diam saja. Dia lebih sokong isterinya. Dia juga tak suka pada menantunya itu.
.
KETIKA Marsha turun menuju dapur untuk makan, kelihatan semua orang sudah bersurai. Lauk-pauk hanya tinggal sedikit. Dia menyenduk sedikit nasi ke dalam pinggan. Rasa kurang berselera. Tapi perutnya minta diisi. Sejak tengahari tadi perutnya belum diisi. Tengahari tadi dia sibuk siapkan assignment yang perlu submit hari ini.
YOU ARE READING
Tersalah Jodoh (COMPLETE)
RomancePertemuan mereka suatu kesalahan. Namun membawa kepada suatu hubungan yang istimewa. Seorang ustaz disatukan dengan seorang gadis sosial. Start: 17 dec 2022 End: 8 Mac 2023 HAKCIPTA TERPELIHARA