Bab 22

8.5K 497 20
                                    

ARSHAD termenung di bilik guru sambil menatap gambar Marsha di skrin telefon bimbitnya. Perasaan rindu pada isterinya semakin hari semakin membuak-buak.

"Tak boleh jadi ni. Aku kena apply cuti. Aku nak jumpa isteri aku."

Keesokan harinya, Arshad tiba di rumah Opah Som. Senyumannya semakin melebar setelah melihat kelibat isterinya sedang duduk memakan jambu di bawah pokok bersama Thaqif.

"Ehemm... Assalamualaikum cinta," sapa Arshad seraya tersenyum.

"Thaqif, ada dengar bunyi suara monyet tak? Kak Cha macam dengar bunyi suara monyet kat sini."

Thaqif tersengih sambil menggigit jambu. Marsha sudah berpesan kepada dia agar buat-buat tak nampak Arshad.

"Sayang... Tak rindu abang ke?" Arshad menghampiri Marsha dengan lebih dekat.

"Haa... Dengar tak Thaqif? Suara monyet kan tu?" Marsha bertanya Thaqif sekali lagi.

Thaqif mengangguk. "Thaqif rasa tu monyet Pak Atan."

"Oh, ingatkan Pak Atan bela kucing je. Macam mana lagu Pak Atan yang Thaqif selalu nyanyi tu? Pak Atan ada kucing nama dia bingo... " Marsha menyanyikan lagu Didi and friend yang bertajuk 'Bingo'.

Kemudian, Thaqif menyanyikan sekali lagi lagu tersebut.

"Pak Atan ada kucing, nama dia Bingo. B-i-n-g-o... B-i-n-g-o... B-i-n-g-o... Nama saya Bingo. Meow... meow..." Thaqif menyanyi dengan gayanya tersendiri. Marsha tergelak. Comelnya Thaqif. Marsha mencubit pipi Thaqif.

Arshad yang dipalau sejak tadi mula mencebik.

"Seronok ya duduk kat kampung? Kalau macam tu abang balik KL lah semula." Arshad berjalan ke arah keretanya. Dia berjalan perlahan supaya Marsha menahan langkah dia.

Marsha hanya perhatikan Arshad dari jauh. Semakin lama Arshad semakin menjauh meninggalkan dia. Marsha teragak-agak nak panggil Arshad. Kalau boleh dia tak nak runtuhkan egonya lagi.

'Takkan dah nak balik. Patutnya dia pujuk aku lagi. Ish, geramnya. Apa hal dia pula yang nak merajuk?' Marsha mengetap bibir.

Arshad pula semakin memperlahankan langkah. 'Apasal dia tak panggil aku lagi ni? Betul ke dia nak aku balik? Serius lah... Dia tak rindu aku ke?' Susah hati pula Arshad dibuatnya.

"Haa... Acad. Sampai juga kamu ya. Ingatkan dah lupa nak ambil isteri kesayangan kamu ni. Kasihan dia... Merajuk dah dia dengan kamu," kata Opah Som yang sedang berdiri di muka pintu.

"Dia merajuk lagi ke Opah Som?" soal Arshad sambil tersengih.

"Dia boleh tanya aku merajuk lagi ke tak? Apa tak cukup lagi ke aku kutuk dia tadi? Tak faham ke dengan bahasa merajuk aku ni? Meh sini nak ketuk sikit kepala tu. Bagi sedar sikit." Marsha mencapai sebatang kayu api yang berada dekat situ.

Dia berjalan ke arah Arshad dengan kayu ditangan. Arshad menelan liur melihat Marsha yang semakin menghampiri dia. Macam nak ajak gaduh je ni.

"Bro, lu tak tahu lagi langit tinggi ke rendah. Lu ingat hati gua ni keras macam kayu ni ke?" Marsha bercakap seperti gaya Abang Long Fadil.

"Sayang... Sayang tengah berlakon cerita KL gangster ke ni?" Arshad tersengih lalu cuba menyentuh bahu isterinya. Pantas Marsha menepis. Arshad tergamam. Thaqif pula sudah berdiri di sebelah Marsha sambil memegang sebatang kayu juga.

"Alamak... Dia bawa geng lah." Arshad menahan tawa. Macam kelakar pula melihat Thaqif memegang kayu dengan berwajah bengis. Sabar je lah dengan budak kecil itu.

"Jangan gelak!" Marsha memberi amaran. Kayu diarah ke muka Arshad. Arshad kembali serius. Air liur ditelan.

"Disebabkan lu lambat datang sini ambil gua, gua nak lu buat sesuatu untuk gua." Marsha tersenyum sinis.

Tersalah Jodoh (COMPLETE)Where stories live. Discover now