AFA 23

1.3K 94 13
                                    

“DATIN, ada tetamu nak jumpa Habiel.” maklum Mak Jah sekembalinya ke dapur.

“Tetamu? Siapa?” tanya Datin Durrah hairan. Tangan yang basah terus dilap.
 
“Katanya kawan Habiel. Ria namanya.”
  
Ria? Datin Durrah mula memikirkan sepotong nama ringkas itu. Ya, Ria.
 
“Kak Jah buat kerja dulu, saya ke depan dulu ya.”
 
“Baiklah, Datin.”
  
Bergegas Datin Durrah ke depan. Dari arah belakang, dia terpandang seorang wanita bertudung bawal sedang duduk di sofa. Lantas dia menghampiri. Wanita itu terus bingkas bangun dan menyalami tangannya.
 
“Maaf, Datin... menganggu pula.”
 
“Tak apa, duduklah.” Datin Durrah tersenyum.
 
“Terima kasih.” Ria berlabuh kembali. Kekok. Pertama kali dia datang ke rumah ibubapa Habiel. Sungguh mewah dan mengagumkan. Malah, keluarga ini ramah dan mesra.
 
“Kamu Ria?” tanya Datin Durrah.
 
“Ya, saya... Datin.”
 
“Tak payah panggil Datin la. Aunty cukup.”
  
Ria mengangguk bersama senyuman.

“Err... Habiel ada?”
 
“Ada. Kat gazebo luar sana. Ambil angin la tu.”
  
Ria mengangguk lagi. “Boleh saya jumpa dia?”
 
“Boleh. Tapi aunty rasa Habiel tak macam dulu. Mungkin susah sikit nak bercakap.” ujar Datin Durrah mendatar.
  
Berkerut dahi Ria mendengar. “Apa maksud aunty?”
 
“Habiel tu sakit.”
  
Ria tergamam.

“Sakit apa, aunty? Maaf, saya langsung tak tahu yang Habiel sedang sakit.” akuinya jujur.
  
Datin Durrah menghela nafas. Faham jika Ria tidak mengetahui. Hanya keluarga mereka saja yang mengetahui kondisi sebenar Habiel sejak beberapa bulan ini.
 
“Kemurungan. Isteri dia tinggalkan dia.”
   
Ria tergamam lagi. “Isteri? Habiel dah kahwin?”
 
“Kamu tak tahu Habiel dah kahwin?” soal Datin Durrah kembali.
   
Ria menggeleng lemah. Sungguh, dia tidak mengetahui status sebenar Habiel. Dia fikir Habiel masih bujang seperti dulu. Tetapi, bila Habiel mendirikan rumah tangga?
 
“Dah setahun Habiel kahwin. Tapi isteri dia tinggalkan dia beberapa bulan lepas. Entahlah ke mana pun aunty tak tahu. Habiel mungkin tahu tapi tak nak beritahu kami. Sejak isteri Habiel tinggalkan dia, Habiel terus berubah macam tu. Mengelamun tapi kemurungan Habiel taklah teruk sangat. Cuma diam aje, malas bercakap. Banyak mengelamun.” jelas Datin Durrah perlahan.
   
Ria menelan liur. “Siapa nama isteri Habiel?”
 
“Afaf.”
 
“Oh.” Ria angguk.
 
“Pergilah jengok Habiel. Mana tahu dia suka ke kamu datang.”
 
“Yelah, aunty. Kat gazebo kan?”
 
“Ya.”
  
Setelah meminta diri, Ria terus membawa langkah ke luar. Teratur langkahnya dibawa ke arah gazebo. Kemudian, dia berlabuh di hadapan Habiel. Terkejut lagi apabila melihat wajah itu tidak seperti dulu. Cengkung dan tampak sedikit tidak terurus seperti dulu. Tiada lagi seri di wajah kacak itu. Muram dan menyedihkan.
 
“Assalamualaikum, Habiel.”
  
Kosong pandangan Habiel pada Ria.
 
“Waalaikumusalam.” Perlahan dia menjawab.
 
“Kenal I lagi tak?” tanya Ria lembut.
   
Habiel angguk.

“You nampak sakit.’ komen Ria jujur.
  
Diam. Tiada sebarang balasan.
 
“I tak tahu yang you dah kahwin.” kata Ria lagi. Belas melihat keadaan Habiel.
  
Tidak beriak. Itulah Habiel.
 
“I minta maaf sebab I tak tahu.”
 
“It's okay.” jawab Habiel lagi. Perlahan juga. Hanya Ria yang mendengar.
 
“Kenapa you nampak lemah sangat ni, Habiel? I hampir tak kenal you tadi. Sangat-sangat berubah secara fizikal. Habiel yang I kenal seorang yang kuat tau.” kata Ria bernada ceria.
   
Sepasang mata Habiel merenung wajah Ria. Dahinya berkerut.
 
“Oh, mesti you dah perasan kan. Alhamdulillah, I dah berhijab.” ucap Ria. Dia perasan kerutan di dahi lelaki itu. Mungkin itu yang Habiel fikir tentang dirinya.
 
“Rupanya sangat tenang apabila dah berhijab macam ni. Kalau you nak tahu, I dah tinggalkan kerjaya I. I dah buka butik sendiri atas label nama I sendiri. Thanks, Biel... dulu you tak putus-putus berikan I semangat untuk berniaga. Kata-kata you dulu berikan I keyakinan untuk buka bisnes sendiri walaupun tak besar mana.” Ria mula bercerita.
   
Habiel hanya mendengar.
 
“Dulu you berikan I semangat. Apa salahnya kali ni giliran I pula balas jasa you. I ikhlas nak tolong you, Biel. I nak you tahu I masih sayangkan you seperti dulu.”
  
Habiel melarikan pandangan ke arah kolam.
 
“Bangkitlah, Biel... jangan muram macam ni. Kesian I tengok mama you tadi. Dia nampak sedih sangat bila dia bercerita pasal you. Berat mata memandang kan, berat lagi bahu yang memikul. Tetapi, I yakin akal fikiran you masih sihat untuk berfikir. Jangan jadi selfish. Kesian family you, Biel.”

Tak Sempurna Tanpa Kamu (✓)Where stories live. Discover now