KD 13

16 4 2
                                    

"Alhamdulillah Ivan dah lancar baca Al-Quran," kata ayah kepada Ivan. Hehe rasa bersyukur sangat. Bersyukur lagi kerana mempunyai ahli keluarga yang mampu membantunya kerana dia mualaf.

"Ayah biasakan lah panggil Eman. Malu lah," kata Ivan aka Eman tersipu malu. Ish gedik betul.

"Kalau ayah nak tahu, abang Eman memang cepat belajar. Itu yang sekarang jadi cikgu tuisyen. Dulu Abang yang selalu ajar Aina dalam mata pelajaran. Sampai Aina selalu menang dalam kuiz matematik dan nombor satu dalam kelas," kata Aina dengan bangganya.

Mereka semua kini berada di ruang solat di rumah. Indah dan tenang sahaja di sini. Sini juga tempat Eman belajar membaca Al-Quran, mendalami Islam dan solat.

"Assalamualaikum, Ammar dah balik," kelihatan seperti seorang remaja lelaki yang masuk ke ruangan tersebut.

"Ayah lupa nak kenalkan Ivan- maksud ayah Eman dengan anak kami. Ini Ammar Faliq. Dia 12 tahun. Tahun depan masuk sekolah menengah. Am, ini Abang Eman. Dia ahli keluarga kita," kata Ayah dengan senyuman.

"Wahh muka macam mommylah... Abang bangsa apa?" Ammar bertanya dengan naifnya.

"Hmm. Dusun?" Jawabnya dengan soalan. Ibu bapanya dulu dua-dua kaum dusun dan Kristian. Tetapi mereka kini sudah memeluk Islam. Kecuali... Ian dan daddy.

"Ooo... Abang ni material lah. Tinggi, kulit cerah, mata sepet, rambut perang. Macam Louis Partridge tapi versi Malaysia," puji Ammar membuatkan pipi Eman membahang.

"Untunglah orang tu kena puji. Kita ni tak ada pun," Nafisah merajuk. Eh budak ni? Tak padan dengan kecil.

"Awaklah yang paling comel dan cantik Aina Nafisah... Selepas Mommy dengan Mutiara abang," usik Eman. Wajah Nafisah sudah cemberut. Ha sudah. Kena pujuklah nanti.

"Abang suka dia lagi ehh? Jadi bersebab lah kenapa abang nak hantar Nafisah tepi tasik haritu kan-" Eman segera menekup mulut adiknya guna tapak tangannya yang besar itu.

"Hehe tak ada apa-apa," Eman menggeleng tika melihat muka Ayah dan Mommy seakan mahukan jawapan.

"Ni, kamu dah tua. Bila nak kahwin?" Alamak! Pasal kahwin pula mommy buka. Tak ada dah ke topik perbualan hari ini.

"Sudah ada mommy... Tunggu masa ja,"

"Budak nama Mutiara tu ya?"

Alamak salah Adik lah ni. Terus aku terbongkar rahsia tadi.

"Hehe" Eman mengangguk. Mommy sudah buat muka tidak puas hati. Mesti mommy tahu kan siapa;)

"Tak ada orang lain ke Eman? Mommy tahu benda itu dah lepas. Dah 11 tahun dah berlalu. Kamu tetap nak kan dia? Apa kamu tak rasa bersalah?"

Ya mommy tahu kejadian 11 tahun lalu. Ini semua salah dia. Kenapa dia harus menengking gadis yang tak bersalah itu. Sensitif.

"Mommy... Mommy sendiri kata mommy bagi masa Eman berubah dulu baru kahwin?" Kata Eman.

Mommy mengeluarkan keluhan kecil. Dia tak mahu Eman pula yang menderita. Dia sayang akan Eman. Dia yang kandungkannya sembilan bulan.

🄺🄴🅁🄰🄽🄰 🄳🄸🄰

"Matcha green tea matcha. Tak ada ais krim lain ke yang kau minat Along?" Kata adik-beradik Tyara tidak berpuas hati. Mereka semua tidak suka matcha. Ni mesti pengaruh ahli kumpulan enhypen tu. apa nama dia? Sunroof? Sunwoo? Sunoo? Ha Sunoo.

"Suka hatilah! Bluerkk! Tahulah cemburu," ya mereka cemburu kerana Tyara hanya makan satu bekas ais krim seorang diri. Nak jugak! Tapi tak suka pulak perisa itu. Padan muka!

Sedang leka Tyara makan ais krimnya di tepi kolam rumah mamanya, dia teringat akan kejadian di gelanggang Volleyball hari itu.

"Eh, Tyara?" Tegur seorang jejaka kepada Tyara sebelum Tyara menoleh ke arah jejaka itu.

"Egg nak rebus??" Tyara terkejut apabila melihat jejaka yang menegurnya tadi. Aish mamat ni, tak puas-puas lagi ke kacau aku kat kafe? Sini pun perlu jugak ke?

"Hmm, game tak mula lagi. Ada lagi 20 minutes. Can we talk for a while?" Ivan berkata dengan ramah. Dia tidak mahu beria.

"Kalau macam tu.. ok. Dekat bangku itu," kata Tyara menunjukkan satu bangku panjang di sebelah gelanggang itu.

"What are you doing here?"
"I one of the coach here. Today is friendly match with other school. I'm sure you have... Any brother here?"
"Yeah... My brother. Dia kata Ada game petang ni di sini. Dia yang ajak datang. That's why I'm here ," Jelas Tyara supaya Ivan tidak keliru.

"Who's your brother?"
"Thariq. Thariq Emil. He's 17 now,"
"That's your brother?" Kelihatan Ivan sangat kaget ya.

"Wow.. Now I know who's my future brother in law,"
"Such as useless words" kata Tyara dengan sinis. Lelaki ni mana boleh percaya sangat.

"Thariq is one of my tuition student. Also a player in volleyball, which his coach is me,"

Kata Tyara itu membuatkan dia tersedak. Mana tak terkejut beruknya dapat tahu adiknya ialah anak murid telur nak rebus ni.

"So nice to meet you again, my future wife,"Ivan dengan santainya mengatakan ayat itu. Pakej. Siap kenyit mata dekat aku. Jantung aku ni terhenti sedetik.

"Kak oi! Mengelamun apa tu? Ais krim dekat sudu dah cair dah tu," Tamara menegur kakaknya itu. Dah kenapa tenung kolam tu macam nak minum semua air dalam tu.

"Hah? Tak ada apa-apa," Tyara pun tersedar dari lamunan itu. Dia terus sumbatkan sudu yang penuh dengan ais krim itu ke dalam mulutnya.

Dalam hatinya berkata lelaki itu pernah dikenalnya sebelum ni.

Tapi di mana?

Nak kata kehidupan sebelum, dalam Islam kita tak percaya benda alah itu.

Ya Allah, berikanlah hambamu ini petunjuk...

______________________________________

851 patah perkataan

Bersambung...

Bersambung

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Kerana DiaWhere stories live. Discover now