رواية حضرة الضابط زوجى الجزء الثانى
الفصل العاشر
بقلمى / هدير خليلفتح عينه ثم اغمضها لانه لم يتحمل الضوء ولكن اعاد فتحها عندما سمع نداء بإسمه.
= هشام حبيبى انت كويس.
لم يكن الصوت وضح بالنسبه له حرك رأسه باتجاه الصوت ليرى من يحدثه فوجدها هى .. هى من كسرت قلبه من خانته ولم تشفق عليه من أين اتت بهذه الجرأه لتقف أمامه حاول أن ينهض فلم يقدر فقتربت منه تساعده فحاول أن يبعدها عنه فلم يقدر لا يعلم ماذا اصابه .. ليستمع الى صوت اخر يحدثه.
= حمد الله على السلام يا حضرة الضابط حاسس بحاجه.
كان يرغب ان يصرخ بالالم الذى يشعر به فى قلبه بالم الذى يمزق روحه ولكن صوته خذله ولم يخرج .. لينظر عمر الى الطبيب بقلق وهو لا يعلم ماذا اصاب اخيه.
= هو ليه مش بيتكلم ؟؟
اجابة الطبيب بآسف.
= انا قولت لحضرتك يا حضرة الضابط انه اتعرض لصدمه خلته يحصل له شلل واثر على جهاز النطق عنه.
هتف عمر بصوت متحشرج وهو يحاول ان يتمسك ولا ينهار امام اخيه.
= والحل .. ايه العلاج ؟؟
هتف الطبيب بعمليه.
= واضح ان المدام ليها تاثير عليه اللى خله لما سمع صوتها بعد ما فضل فى غيبوبه ٣ ايام انه يفوق .. انا شايف انها تفضل جنبه ومع العلاج ان شاء الله يرجع زى ما كان.
غمغم عمر بحزن.
= ان شاء الله.
غادر الطبيب ونظر عمر الى هشام الذى يحاول الحرك بعصبيه لا يفهم سببها فقترب منه عمر وهو يهتف بقلق.
= عايز حاجه يا هشام ؟؟ فى ايه مالك ؟؟
اخذ يهز هشام فى جسمه بعنف فثبته عمر من كتفه وهو يحاول ان يهدأه.
= اهدى مالك فى ايه ؟؟
اخذ هشام يحرك راسه بتجاه فيروز ليهتف عمر بحيره.
= مالها فيروز ؟؟ عايزها تقرب منك.
هشام تحرك بعنف اكثر لتهتف فيروز بقلق.
= عمر روح نادى لدكتور ياجى يشوف ماله.
تركه عمر وذهب حتى ينادى على الطبيب وبعد ان غادر عمر اقتربت فيروز من هشام وهمست له.
= ايه رايك فيا يا حضرة الضابط انفع ممثله صح؟؟
هشام اخذ يتحرك بعنف وهو يصدر همهمات عنيفه لتنظر له فيروز بكره وهى تردف بشماته.
= تؤ تؤ يا حرام بقى حضرة الضابط اللى مكنش يعجبه حد و ايده سبقه لسانه تكون دى اخرته .. مرمى زى الكلب مش قادر يهش ولا ينش.
مد هشام يده بصعوبه وامسكها من ملابسها فقامت فيروز بجذبه بقوة فسقط أرضا ونظرت له باحتقار وهو تردف بصوت منخفض.
= ايدك الوسخه دى متلمسنيش بيها لقطعهلك .. انا كده اخدت منك حقى و حق الذل اللى ذلية به أمى وهى بتتوسل ليك علشان تسيبنى ارجع معاها و ما تحسبنيش على غلطة انا معملتهاش و حق ابويا اللى كسرته قدامى وقدام اخواتى وتهزيك له و حق اخواتى اللى كنت بتبيع وتشترى فيهم علشان اوفق اجى معاك و حق اغتصبك لى و حق كل السنين اللى كنت بتقرب منى فيها و انا مش طيقاك و حق عمرى اللى ضيعته مع واحد زيك.
هبطت دمعه عجز وقهر من عين هشام وهو ينظر لها لتقترب منه وتهتف وهى تمسح له دموعه.
= تؤ تؤ ايه يا بيضه انتى هتبكى من دلوقتى هو انتى لسه شوفتى حاجه .. بس تعرفى انتى صدمتينى كنت فكراك راجل ولما تشوفنى فى حضن راجل تانى هتموتنى انا وهو بس طلعت مش راجل واتصدمت زى الحريم وهى بتبكى وتندب حظها.
قطع حديثها دخول عمر وعندما رأى اخيه ملقى فى الارض جرى عليه وهى مثلت انها تحاول مساعدته على النهوض.
= هشااااام ايه اللى حصل ؟؟
اجابته فيروز ويظهر القلق جليلا على وجهها.
= قعد يتحرك جامد و انا مقدرتش اثبته و وقوع فى الارض.
رفعه عمر بمساعدتها و وضعوه على السرير مرة اخرى وقام الطبيب بفحصه و اعطاه حقنه مهدئه لينام بعد دقائق كانت جفونه تثقل وتنغلق و اخر ما سمعه همس فيروز له بجوار اذنه.
= حسابى لسه مخلصش معك.
قبلت فيروز جبين هشام و من ثم خرجت هى و عمر من الغرفة وتركوا هشام يرتاح .. اقتربت لينا من زوجها واحتضنته وهى تردف بقلق.
= عمررر انت كويس؟؟
عمر شدد على احتضانه لها .. كم يرغب فى البكاء فى حضنها لا يعلم ماذا يحدث مع اخيه ولا يعرف كيف يساعده .. لتردف لينا بعتاب وحزن.
= كده تطلع من غير ما تقولى انت فين ؟؟ وتختفى ال ٣ ايام دى معرفش عنك حاجه كنت هموت من الخوف عليك.
همس عمر بصوت على وشك البكاء.
= هشاااام هشام يا لينا.
مسحت لينا على ظهره بحنان وهى مازالت بين احضانه وهتفت بحنان.
= اهدى يا حبيبى ان شاء الله هيقوم بالسلامه تعال اقعد.
جلس عمر وجلست لينا بجواره و حاول ان يسيطر على نفسه ونظر الى لينا وهو يردف بتسال.
= فين العيال ؟؟
اجابته لينا بتوضيح.
= وديتهم عند ماما.
مر الوقت دون اى جديد ف هشام مازال نائم بسبب تأثير المخدر ولم يفق الإ فى اليوم التالى .. كان ينتظر عمر ان يقولوا له انه اصبح بخير ولكن مع الاسف حالته تزداد سوء وتتدهور اكثر ليهتف الطبيب بعجز.
= احنا عملنا اللى علينا بس هو حالته كل ما مالها بتسوء ومش عارفين ده بيحصل معاه ازاى ؟؟
امسك عمر الدكتور من لياقته وضرب ظهر الطبيب بالحائط بغضب وهو يصرخ به.
= يعننننننى ايه مش عارفين ماله؟؟ اما مين اللى يعرف ؟؟
لينا تدخلت بينهم تحاول ابعاده عن الدكتور وسط بكاء فيروز وهى تحتضن رأس هشام فى حضنها.
= اهدى يا عمر مش كده احنا لازم نسفر هشام بره علشان يتعالج مادام هنا مش عارفين يعملوا معاه حاجه.
ليجيبها الطبيب بتبرير.
= احنا عملنا كل حاجه مش هيفيدكم بحاجه انكم تساف... آآآه.
ضرب عمر الطبيب فسقط أرضا ليصرخ به بغضب.
= دا انا اللى هسافرك على قبرك.
وقفت لينا امام عمر تمنعه من الاقتراب من الطبيب وهى تغمغم برجاء.
= علشان خاطرى كفايه كده .. خلينا نلحق اخوك.
عمر ابتعد بعصبيه و اخرج هاتفه و اجرى عدة اتصالات ليستطيع ان يسفر اخيه خارج البلد فى اسرع وقت وساعده محمد ( نيكولاس ) ان يضبط له اومر المستشفى التى سوف تستقبل هشام فى المانيا وبعد اكثر من خمس ساعات من الاتصالات والاجرائات تغادر طيارة خاصه ب عمر وهشام وتصاحبهم فيروز التى اصرت على الذهاب معهم .. وعندما وصلوا كانت سيارة اسعارف تنتظرهم فى المطار حتى تنقل هشام الى المشفى .. مر باقى اليوم فى الفحص والتحليل والاشاعات حتى يعلموا ما يعانيه هشام و يتم تشخيص حالته جيدا .. فى اليوم التالى طلب الطبيب الذى يتابع حالة هشام ان يحضر عمر و زوجة هشام الى مكتبه ليقول لهم نتيجه الاشاعات التى ظهرت .. اخذ عمر يجر قدمه جر وهو خائف مما سوف يسمعه من الطبيب عن حالة اخيه.
أنت تقرأ
رواية حضرة الضابط زوجي الجزء الثانى {مكتملة}
Romansaكانت القسوة هى نهجه الذى يسير عليه لا يغفر ولا يعرف للرحمه طريق حتى اسرنى بالاجبار وبالقسوة بين حصونة ليكون هو حضرة الضابط زوجى تاريخ النشر 7 / 1 / 2021