5

6K 195 3
                                    

Menyelak langsir ingatan pada malam bulan penuh.Secangkir kopi mampu buatkan hati yang gusar sedikit tenang.Senyuman terukir apabila bintang di langit berkedip seakan menyapa dia...

Bahu dicuit dari belakang menganggu dia yang dalam lamunan.Luth berpaling ke arah siapa yang berani menyentuh bahu seksi nya.

"Hang buat apa malam - malam dekat luar ni,tak nak tidur lagi ke?"sapa Gibran duduk atas batu yang memuatkan bontotnya duduk.

Hanya kening diangkat sebagai balasan soalan kawannya.Tangan Gibran yang dibaluti dengan kain itu dipandang dengan perasaan kesal.

"Sokay,aku kuat bukan salah kau"Gibran faham dengan raut wajah Luth.Lelaki itu mudah kecewa dengan diri sendiri jika apa yang patut dia lindungi tidak selamat.

"Aku minta maaf"sebaris perkataan itu keluar dari mulut merah Luth.Sungguh dia menyesal tidak dapat lindungi sahabat dia...

"Bukan salah hang,dah memang kerja kita ni bahaya ini pilihan kita jadi kita kena hadap jelah"ayat Gibran seakan memujuk sahabatnya yang berduka itu.Kalau dia ditakdirkan untuk mati pun dia tidak kisah.Dia berjuang demi melindungi...

Luth menunduk menekur pasir - pasir di kaki dia.Pasir tidak boleh dikira begitulah rasa menyesal dia yang tidak terkira...

"Dah lah esok kita nak balik dah,jom masuk tidur"ajak Gibran menepuk belakang badan Luth yang tidak berlapikkan apa-apa.Kulit buaya kot lelaki ini boleh tahan sejuk angin malam.

Dua pasang kaki itu menorak langkah masuk ke dalam markas tempat mereka berehat.Tidak lah besar mana tapi bagi mereka inilah tempat paling selesa dan hangat.

"Adib pun dalam sakit pun sempat buat dosa"tegur Gibran melihat Adib yang sakan ketawa bermain daun teruk dengan Wafiy dan Dafi.Bagai kan kejadian tadi berlalu begitu saja...

"Alah Gib yang sakit kaki bukan tangan"Adib berkata dengan menunjukkan kad terakhir dia kepada Gibran.Kemenangan berpihak dia malam ni...

"Oh man!kalah lagi siot!!"maki Wafiy sudah merebahkan diri atas katil.Tiga kali main tiga kali tu juga lah dia kalah dengan Adib.

"Kau main pakai ilmu apa der?cuba bagi tips sikit dekat orang lembab macam aku ni"kata Dafi meminta ilmu turun termurun cara main kad.Kad diambil untuk disusun.

"Aku pakai ilmu pengetahuan alam"balas Adib acuh tak acuh.

"Kau belajar dalam alam bunian ke?"ujar Dafi naikkan kening tinggi.

Terus Adib terkekek ketawa.Nak buat macam mana dia dari sekolah lagi juara daun terup ni.Mujur tak tersesat sampai ke unsur perjudian,kalau main ni tentu dia dah kaya.Haha cakap tak super bikin langsung.

Gibran juga ketawa kecil,geli hati terhadap telatah Endra dan Adib.Dua orang itu bagaikan adik dah dia anggap.Dalam kumpulan Alpha hanya dia yang berumah tangga,yang lain masih bujang lapuk.

Luth hanya mengeleng kepala,nak ketawa tapi tak sampai.Hempedu dia ditahan dari melepaskan ketawa.Luth letakkan pistol dibawah bantal bagi bersediaan jika terjadi apa-apa.

Gibran pergi setelah melihat mata Luth yang sudah tertutup.Dia mencelah masuk ke dalam bulatan yang dibuat oleh rakannya.Walaupun dah masuk pukul satu pagi kalau bab main kad semua jadi cerah mata.

"Arhhh simpan buat apa,tak habis lagi ni"Gibran rembat kad di tangan Endra.Tercegang lelaki itu,dia baru nak masukkan ke dalam kotak.

"One round,aku menang aku belanja makan"kata Gibran memancung kad dengan laju.

"Lah baik kitaorang angkat bendera putih je kalau macam tu"ujar Adib dengan riak menyampah.

"Gila ke apa kau ni?kalau kitaorang menang?"Gibran disoal oleh Endra pula.

FOREVER MINE COMPLETEWhere stories live. Discover now