Pitäskö mun teidän mielestä keksiä näissä ei Bc luukuissakin nimet henkilöille vai pitää tälleen tuntemattomina, niinkuin tässä luukussa?
-----
Kävelen kohti kaverini kotia, jossa hän jo odottaa minua innoissaan. Pian pääsenkin jo perille ja menen heti kaverini kanssa valmistautumaan, sillä meistä tulee nyt siis tonttuja. Laitamme hiuksemme punaisilla ruseteilla leteille. Päähän tulee tonttulakki ja teko suippokorvat korviin. Ehkä hieman meikkiäkin voisi sipaista kasvoille myös. Minun päälle tulee punainen pitkä paita, jossa on nauha koristeena, harmaat löysät housut, sekä punaiset huopikkaat. Kaverini taas laittaa päälleen punaisen paidan ja vihreät henkselihousut, punaisilla yksityiskohdilla. Hänenkin jalkoihin menee punaiset huopikkaat. Viimeisenä solmimme kaulaamme punaharmaat pitkät kaulahuivit ja tonttuasujemme alla on paljon muitakin vaatteita, jotka ovat paksuja. Toivotaan että tarkenemme ulkona hyvin, siellä on aika kylmä nimittäin. Olemme saaneet tietoa lähiperheiden vanhemmilta lasten tuhmuuksista ja kirjoittaneet niitä tarkasti pienille paperinpaloille ylös.
Esimerkiksi yhdessä lukee; 04.12.2023 kello 7.45. Petteri ei totellut vanhempiaan ja lähtenyt kouluun, vaan yritti jäädä pelaamaan puhelimellaan kotiin.
Toisessa lukee; 03.12.2023 kello 11.03. Aava ja Aaro riitelivät lelusta, joka lopulta hajosi siinä rytäkässä.
Kolmannessa lukee; 02.12.2023 kello 23.53. Mitro ja Mikko jäivät vanhemmille kiinni tupakan poltosta ja salaa juomisesta, kun tulivat kännissä kotiin liian myöhään.
Laput putoilevat henkilöiden pihoille ja teemme maahan pieniä jalanjälkiä. Tarkoitus on hieman säikäyttää ja kouluttaa lapsia, jotta he muistaisivat olla joulun alla ja muulloinkin nätisti. Koska ihan oikeasti, ei tuhmuuksista kuulu ansaita palkinnoksi lahjoja, vaikka ainahan niitä huonojakin päiviä mahtuu vuoteen. Eikä muutamat huonot päivät koko vuotta pilaa, mutta muistakaa oikeasti lapset rakkaat ja oikeastaan kuka vaan hyvät tavat ja käyttäytyminen läpi vuoden.
Saamme kaiken valmiiksi kaverini kanssa ja suuntaamme ulos, lähtien kiertämään naapuritaloja. Kello on paljon ja täällä on hämärää, joten toivotaan että meitä ei nähdä. Pitää olla varovainen. Kurkimme ikkunoista, kirjoitamme lisää lappuja ja pudottelemme lappuja, sekä teemme jälkiä pihoille. Kurkistan ikkunasta ja näen erään perheen iltapalalla.
Tontut arvostavat hyviä tapoja ja kun perheen lapsi lähtee pöydästä sanomatta kiitosta, kaivan kynän ja paperia taskusta ja kirjoitan; "04.12.2023 kello 21.37 Miranda poistui ruokapöydästä, eikä sanonut kiitosta."
Kyllä me myös joskus palkitsemme hyvissä asioissa. Eräs vanhempi esimerkiksi kertoi että lapset olivat yllätyksenä siivonneet talon ja kolanneet pihalta lumet pois. Joten heidän lapussa lukee "01.12.2023. Koskelan lapset Mila, Alex ja Romeo yllättivät vanhemmat siivoamalla joko talon ja kolaamalla pihan. Tästä tulee iso + Joulupukin kirjoihin."
Kun vihdoin olemme saaneet kierrettyä kaikki paikat missä aioimme käydä, lähdemme takaisin kaverilleni. Kello on jo melkein 23.00. Jäämme hetkeksi aikaa tanssimaan joulumusiikin tahtiin puvuisamme, juttelemaan ja syömään jouluherkkuja, sillä se on meidän perinteemme. Sen jälkeen jätän tonttukamat kaverilleni ja vaihdan omat vaatteet päälleni, kunnes suuntaan takaisin omaa kotiani kohti. Tonttuilu on kyllä hauskaa, mutta tietyllä tapaa jännittävää ja haastellistakin hommaa.
__________
Sanoja: 426
Tontut on söpöjä <3
YOU ARE READING
Joulukalenteri (2023) <3
RandomTäällä se taas on, mun tekemä joulukalenteri. Vuosimallia 2023. Toivottavasti viihdytte luukkujen parissa. <3 Joka toinen luukku tulee kertomaan Blind Channelista ja joka toinen jostain muusta omista tyypeistä, mutta jospa se ei teitä haittaisi...