Luukku 13

105 16 1
                                    

(Tommi×Olli) 2/2

~Olli~

Katselen kun lapset jahtaavat toisiaan lumihangessa ja Roosa kaatu lumihankeen alkaen itkeä. Menen tytön luokse ja nostan hänet syliini. Puhdistan Roosan kasvot, sekä vaatteet lumesta ja vilkaisen kelloa. "Mikko ja Roosa, lähettäskö jo kotiin?", ehdotan. "Joo, mennään kattoo onko isi saanut piparit ja tortut valmiiksi!", Mikko hihkuu. "Hyvä idea kulta.", totean ja kaappaan myös luokseni juoksevan Mikon syliini ja lähden kantamaan lapsia pulkalle. Istutan heidät pulkkaan, jossa on viltti ja talja lämmikkeenä, etteivät lapset jäädy matkan aikana. Alan vetää pulkkaa ja Mikko pitää siskoaan tiukasti "sylissään" pulkassa. Nopeasti kotitalo jo näkyykin ja pian pääsemmekin jo pihalle. Lapset nousevat pulkasta pois ja nostan sen vasten autokatoksen seinää. Viltin ja taljan nappaan syliini ja kannan sisälle lämpimään, jotta ne eivät ole jäisiä ensi kerralla, kun niitä tarvitaan taas. Eli viimeistään huomenna.

Sisälle päästyämme nenääni kantautuu heti ihana tuoksu, on tainnut Tommi saada leivokset valmiiksi. Mikko riisuu nopeasti vaatteensa ja juoksee vessaan, taisi olla kova pissahätä. Minä autan Roosaa riisumaan ja riisun itsenikin. Nostan lasten vaatteet kuivumaan, sillä ne ovat lumen takia melko märät, koska se on sulanut vaatteista pois. Menen auttamaan Roosaa pesemään kädet ja tietysti pesen samalla omanikin. Sen jälkeen menemme keittiöön, missä Tommi on jo kerännyt pöydälle kuorutteita ja erilaisia koristeita valmiiksi. "Mitä kuorrutetta sä haluaisit?", kysyn Roosalta. "Vaaleenpunatta ja tultatia palloja.", Roosa vastaa, joten otan ne lähemmäs meitä.

Tommi auttaa Mikkoa ja minä autan Roosaa puristamaan kuorrutetta piparien päälle. Annan Roosalle sen jälkeen kasan kultaisia palloja, joita hän pudottelee kuorrutteen päälle aivan innoissaan. Mikko tekee Tommin kanssa tällä hetkellä näköjään vihreällä kuorrutteella joulukuusta. Hetken päästä pienet piparit on saatu koristeltua ja siirrymme isojen sydänten pariin, Jokainen saa koristella omansa itse. Tosin keskelle tulee kuitenkin lukemaan jokaisella oma etunimen alkukirjain eli T, O, M tai R. Roosan sydämestä tulee vaaleanpunainen ja koristeena on kultaisia ja hopeisia palloja ja jotain sydän strösseleitä. Minun sydämeen tulee valkoista ja vaaleanpunaista kuorrutetta ja hopeisia, sekä kultaisia palloja. Tommi teki punaisen sydämen ja laittoi sekaan pieniä sydän strösseleitä. Kunnon rakkauden sydän. Mikko teki vihreä/valkoisen sydämen, jossa oli hopeisia palloja koristeena.

Laitamme valmiit piparit kuivumaan ja alamme koristella piparkakkutalon seiniä. Tommi tekee Roosan kanssa kaksi seinää ja toisen katon puoliskon ja minä ja Mikko sitten toiset. Teen Mikon kanssa kattoon valkoisella ruudukon ja täytän ranskan pastilleilla. Tommi ja Roosa toteuttavat katon muuten samalla tavalla kuin me, mutta ranskan pastillien sijaan käyttävät Amerikan pastilleja. Seiniin menee aika paljon valkoista kuorrutetta, mutta myös muutakin ja esimerkiksi minä ja Mikko teemme kattoon pienistä karkkikepeistä sydämen ja pienillä hopea palloilla ikkunoiden ympärille karmit. Kun osat ovat valmiina, jätämme nekin jähmettymään ja siivoamme pöydän. Päätämme myös hieman syödä ja herkutella joulutortuilla ja kaakaolla tässä välissä.

Syötyämme lapset menevät touhuamaan omiaan ja minä ja Tommi alamme sulattamaan sokeria ja kokoamaan piparitaloa. Ihme tapahtuu, sillä talo ei edes romahda, vaan onnistuu hienost. Nyt meillä on upea piparkakkutalo koristeena, katsotaan säilyykö jouluun asti edes ehjänä. Lisään  vielä talon pihalle muutaman koristellun kuusi piparin koristeeksi, sekä tikapuut ja viimeistelen työn tomusokerilla, joka on kuin lunta. Kyllähän tästä nyt upea tuli. Nappaan piparitalosta kuvan ja pyydän lapset luoksemme. Kun he tulevat nappaan heistä talon kanssa kuvan ja lähetän sen perheryhmäämme, jotta vanhempani näkevät kuinka taitavia minun ja Tommin lapset ovatkaan. Nappaan vielä kuvan, jossa näkyy tekemämme piparit, piparkakkutalo ja joulutortut, sekä lastemme selät ja julkaisen sen Instagramissa. Olipas meillä kiva leipomispäivä tänään...

_________

Sanoja: 543

Piparit ja joulutortut on best 😋❤️



Joulukalenteri (2023) <3Where stories live. Discover now