(Tommi×Olli), 1/2
~Tommi~
"Iti, Iti, Iti! Voilaanko tehlä pipaleita ja joulutolttuja vihloin, jooto?", Roosa juoksee luokseni innoissaan kysymään. "Joo voidaan tehdä, mutta sun pitää käydä kyllä ensin kattomassa mitä iskä ja Mikko tekee.", selitän. "Otei.", Roosa sanoo ja lähtee juoksemaan yläkertaan, missä Ollin pitäisi olla auttamassa Mikkoa tekemään joulukorttia opettajalleen jo valmiiksi, ettei se myöhemmin unohdu. Menen itse keittiöön luutuamaan pöydän ja laitan päälle muutaman silikoni alustan, jottei lapset sotke pöytää taikinaan aivan täysin.
Kaivan laatikosta pari pienempää ja isompaa kaulinta, sekä erilaisia piparimuotteja. Löytyy muun muassa joulukuusi, tähti, sydän, kukka, possu, jotain muumi hahmoja, enkeli ja muutama pienempi muotti vielä jämiä ajatellen, kuten todella pieni sydän. Ja sitten löytyy myös jättisydän, millä tehdään jokaiselle yksi jätti pipari. Mutta vain yksi, koska taikina kuluu muuten liian nopeasti loppuun.
Kaivan kaapista vielä jauhopussin ja jääkaapista piparitaikinakulhon ja alan myös laittaa muutaman pellin valmiiksi, sekä uunin lämpenemään. Pian Olli tulee lasten kanssa alas ja käyttää heidät käsienpesulla. Nostan Roosan syöttötuoliin ja laitan hänelle päälle hihallisen ruokalapun, jottei hän sotke itseään. Mikko saa päälleen essun, hän on 6 vuotias, joten sotkee myös vielä helposti. Okei, laitan mä itselleni ja Ollille myös essut päälle, koska sellaiset sattuvat kaapista löytymään molemmille. Eipähän tule sotkettua itseäkään niin paljon ainakaan jauhoon tai taikinaan.
Haen laatikosta veitsen ja leikkaan kulhossa olevasta taikinasta palan, jonka pehmennän käsissäni ja muotoilen palloksi. Teen myös toisen pallon ja annan niistä toisen Roosalle ja toisen Mikolle. Annan molemmille pienet kaulimet ja annan heidän harjoitella kaulimista itse. Toki autamme Ollin kanssa heitä ja lopulta kaulitsemme taikinalevyt sopivan ohuiksi. Sen jälkeen lapset alkavat kinastella muoteista. Vaikka niitä on paljon, niin molempien olisi pitänyt saada juurikin se sama tietty muotti, no niinpä tietysti. Pitäisi kai olla jokaista muottia ilmeisesti 2 kappaletta.
Mikko osaa taitavasti painaa pipareita itse, mutta katson sivusta vähän, ettei hän jätä ihan hirveästi turhaa taikinaa väleihin tai tee päällekkäin pipareita. Olli auttaa Roosaa painamaan muotin taikinaan ja syntyy sielläkin söpöjä pipareita yhteistyöllä.
Pian siirrän piparit pellille ja saammekin jo ensimmäisen pellin täyteen, joten pistän sen uuniin hetkeksi. Kuten yleensäkin tämä ensimmäinen pelti päättä palaa, se nyt ei yllätä varmaan ketään. Laitan uuniin toisen pellin paistumaan ja katson kun lapset innoissaan painelevat muotteja taikinaan ja kyllä sitä taikinaan menee ajottain suuhunkin. Se nyt kuuluu asiaan, kunhan sitä ei syö aivan liikaa, koska silloin tulisi vain erittäin paha olo ja maha kipeäksi. Hetken päästä lapset kyllästyvät, joten Olli jatkaa pipareiden tekoa ja koska taikinaa on niin paljon ja meillä löytyy myös piparkakkutalonmuotit, hän alkaa valmistaa piparkakkutalon osia niillä.
Minä jatkan pipareiden paistamista ja alan leikata torttutaikina levyjäkin puoliksi. Annan yhden neliön Mikolle ja yhden Roosalle ja autan molempia leikkaamaan kulmista keskellepäin viillot. Taittelemme niistä joulutorttut ja lisäämme vielä luumuhilloa. Teemme muutamia erilaisia torttuja, löytyy enkeleitä, kahdenlaisia kukkia ja perus tähtitorttuja, joiden täytteenä on luumuhilloa, omenakanelihilloa ja Dumleja. Viime vuonna kokeilimme täytteiksi mm. Toffifeeta, Vihreitä kuulia ja 'Kettukarkki' marmeladia. Tykkäämme kokeilla aina jotain uuttakin täytettä.
Kun tortut on saatu valmiiksi, Olli lähtee lasten kanssa ulos ja minä jään paistamaan tortut ja piparit loppuun, sekä siivoamaan keittiön. Keittiö kun on minun valtakuntaa ja Olli luultavasti polttaisi vain kaiken poroksi, jos jäisi tänne yksin kokkailemaan ja siivoilemaan...
_________
Sanoja: 521
Haluun leipoo pipareita, joulutorttuja oon tehnyt jo aivan liikaa tänä jouluna. <3
Mut enemmän haluaisin tehdä piparkakkutalon, vaikka en mä siinä mikään hyvä olekkaan... 😅
-
Perjantaina oli kyl niin kivaa käydä kaverin kaa Raskasta Joulua keikalla ja haluun sinne jo nyt takasin. Oli kyl niin siisti keikka.❤️🫶🏼
YOU ARE READING
Joulukalenteri (2023) <3
RandomTäällä se taas on, mun tekemä joulukalenteri. Vuosimallia 2023. Toivottavasti viihdytte luukkujen parissa. <3 Joka toinen luukku tulee kertomaan Blind Channelista ja joka toinen jostain muusta omista tyypeistä, mutta jospa se ei teitä haittaisi...