Luukku 6

140 21 8
                                    

TW; Mainintaa kuolemasta joissain kohdissa!

(OLEKSI)

~Aleksi~

"Iti, Iti, Iti, ultona on tatanut yöllä lunta!", Adela huutaa ja juoksee innoissaan luokseni. Myös Oscar laahustaa portaita pitkin ala kertaan, katsoen puhelintaan. Tänään on itsenäisyyspäivä, mutta ei meillä mitään tarkkoja perinteitä ole. Linnanjuhlat tulee katsottua, vanhemmillani käytyä syömässä hyvä ruoka ja saunottua, mutta tärkeintä on vain viettää aikaa perheen kesken. Sytytän pöydälle sinivalkoisen kynttilän ja jatkan aamupalan valmistamista. Olli on pukemassa pientä murustamme eli Matildaa, koska hänellä tuli kunnon kakat housuun ja kaikki vaatteet menivät ihan sotkuun sen takia. Saan aamupalan tehtyä ja nostan Adelan syöttötuoliin ja laitan hänelle ruokalapun. Oscar istahtaa myös pöytään ja alkaa syömään aamiaista. Pian myös Olli ja Matilda tulevat luoksemme, tosin Olli laskee Matildan sitteriin.

Aamupalan jälkeen syötän vielä Matildan ja puen hänelle ulkovaatteet. Laitan Matildan rattaisiin nukkumaan ja alan pukea Adelaa. Oscar pukee itseään ja Olli jäi siivoamaan keittiötä. Lähdemme ulos ja Oscar alkaa jahdata Adelaa ja leikkiä hänen kanssaan. Ihanaa, että Oscarkin unohtaa välillä puhelimensa ja touhuaa sisartensa kanssa muutakin. Adela sai vasta synttärilahjaksi upouudet ja todella hienot sukset ja haluaa hiihtämään, joten Oscar menee hänen kanssaan sisälle. Pian he tulevat sieltä ulos Olli perässään ja Adelalla hienot monot jaloissaan. Oscar hakee sukset ja sauvat ja auttaa ne Adelalle oikein. Adela lähtee hiihtämään hitaasti, kompastuu ja kaatuu lumihankeen. Onneksi apu on nopeasti lähellä ja Oscar nostaa itkevän tytön pystyyn, puhdistelee lumet hänen vaatteista ja kasvoilta, halaa ja rauhoittelee häntä ja taas hiihtomatka jatkuu sen jälkeen. Onneksi meillä on Oscar apuna, vaikka pojalla tuppaakin teiniangsti välillä puskea päälle ja hän viihtyy kuulokkeet korvilla omissa oloissaan.

Menemme sisälle laittamaan paikat kuntoon, jonka jälkeen lähdemme kävelemään hautuumaalle. Käymme ensin katsomassa sankarihaudat, jonka jälkeen käymme isovanhempieni haudalla ja sytytämme sinne kynttilän, sekä siistimme hautaa. Käymme myös muutamalla muulla haudalla, kuten Oscarin koulutoverin, joka itseasiassa kuoli viime vuonna itsenäisyyspäivänä. Oscarin kaveri oli siis Eden ja Oscar taisi oikeasti olla tytön kanssa yhdessä. Ainakin Eden kävi tällä usein, kukaan muu ei ja Oscar oli hänen kanssaan aivan erilainen kun kenenkään muun. Hänestä paistoi läpi onnellisuus ja rakastuminen. Eden oli sairastanut syövän ja parantunut, mutta viime vuonna syöpä uusiutui ja tyttö ei enää jaksanut taistella sitä vastaan ja nukkui kotona läheisiensä seurassa pois, omassa rauhassaan. Sen jälkeen Oscar oli pitkiä aikoja poissa tolalataan ja koulunkäynti ei sujunut, mutta nyt hän onneksi alkaa olla taas pikkuhiljaa oma itsensä.

Katson Oscaria, joka seisoo haudan edessä. Poika sytyttää haudalle kynttilän ja piirtää haudan eteen lumihankeen sydämen ja puhdistaa hieman lunta haudalta. Sen jälkeen Oscar on hetken hiljaa, kunnes kuiskaa, "Mulla on sua Eden, aivan kauhea ikävä. Toivottavasti sulla on nyt kaikki hyvin ja sä suojelet sieltä jostain meitä. Sä olit maailman ihanin ihminen ja mä rakastan sua tosi paljon. Meidän matka ja varsinkin sun matka päättyi liian lyhyeen, mut mun tunteet sua kohtaan ei koskaan häviä. Mä jään aina kaipaamaan sua. Nyt sä oot maailman kirkkain ja upein tähti. Rakkaudella poikaystäväsi Oscar." Puhuttuaan hän lähettää vielä lentosuukon taivaalle ja sen jälkeen romahtaa maahan huutoitkemään. Voi toista, kuten arvelinkin, vaikken kyllä koskaan saanut tietää. Eden ja Oscar olivat yhdessä. Kyykistyn maahan ja vedän pojan syleilyyni. Annan hänen itkeä minua vasten ja myös Olli ja Adela tulevat halaamaan poikaa.

Hetken päästä Oscar rauhoittuu, juttelemme hetken ja lähdemme takaisin kotiin syömään jotain pientä. Syötyämme laitamme saunan päälle ja katsomme jotain ohjelmaa hetken aikaa, kunnes Oscar jää vahtimaan Matildaa ja minä menenen Ollin ja Adelan kanssa saunaan. Adela jaksaa saunoa vain hetken, joten käyn pesemässä hänet ja hän menee sen jälkeen Oscarin ja Matildan luokse kuivattelemaan. Saunomme Ollin kanssa vielä loppuun, kunnes menemme pukemaan päällemme ja Adelalle puhtaat vaatteet ja Oscar menee saunaan vuorostaan. Kun Oscarkin on tullut saunasta, pelaamme hetken lautapelejä ja leikimme, kunnes lähdemme äidille ja isälleni, jossa odottaa lämmin ruoka. Katsomme siellä jonkun jouluelokuvan myös ja käymme ulkona kävelyllä, sekä syömme pipareita ja joulutorttuja.

-

Pääsemme kotiin vanhemmiltani ja Adela juoksee leikkimään leluillaan. Oscar pitää sylissään Matildaa ja minä ja Olli heittäydymme sohvalle halimaan. Laitamme linnanjuhlat pyörimään ja herkuttelemme, kunnes viemme Adelan ja Matildan yöunille. Samalla kun katsomme linnanjuhlia, arvostelemme kaikkien asuja. Kun linnanjuhlat loppuvat, syömme vielä jotain, teemme iltahommat, juttelemme ja olemme hetken aikaa rauhassa, kunnes vetäydymme omiin huoneisiimme. Sellainen itsenäisyyspäivä meillä tällä kertaa.

__________

Sanoja: 679

Hyvää itsenäisyyspäivää ❣️

Miten te vietätte itsenäisyyspäivää? 

Meillä on ollut aina tapana mennä mummulaan syömään, herkuttelemaan ja kattoon linnajuhlat, sekä arvioimaan samalla asuja ja vaan viettämään aikaa yhdessä. Sit yleensä käydään muutamalla haudalla ja sisko käy partiolaisten kaa sankarihaudoilla, saunotaan ja vaan ollaan rauhassa. 

Tosin tänä vuonna oon ekaa kertaa yksin itsenäisyyspäivänä ja se tuntuu aivan kauheelta... <3

Joulukalenteri (2023) &lt;3Where stories live. Discover now