part 10

8.2K 212 0
                                    

Sepasang mata berwarna hazel memerhati sahaja wajah sahabat Edard itu, bukan uncle Daffa, tapi uncle Caden. Tak sangka walaupun umur dah nak masuk 40 tahun tapi wajah masih lagi nampak muda.

" indah sungguh ciptaan Tuhan " bisik hati Athifa sambil mata masih merenung wajah Caden. Tajam mata Edard memerhati tindak tanduk Athifa yang memerhati sahabatnya. Dia tak tau ke yang Edard ni tengah cemburu.

" erm... Edard siapa ni ? " soal Caden, bukan apa, dia rasa seram dengan pandangan Athifa terhadapnya, macam yang tak pernah tengok manusia. Suara Caden menyentakkan lamunan Athifa, buat malu je renung anak teruna orang.

Eh, teruna ke ?

" ni Athifa... anak aku " jawapnya sambil mata memandang Caden. Dia tahu mesti Caden akan tanya sejak bila dia ada anak sebab dia belum kahwin lagi.
" anak ? Sejak bila kau kahwin ni Edard, asal aku tak tahu pun " erm dia dah agak dah mesti Caden akan tanya.

Soalan Caden mengundag kerutan di dahi Athifa, " tak kan lah kawan daddy sendiri tak tahu yang daddy dah kahwin, kalau tak... takde nya aku ni lahir " bisik hati Athifa lagi.
Semakin tak tenteram hati Edard melihat kerutan di dahi Athifa tapi cepat cepat dia menjawap soalan Caden

" dah lama dah aku kahwin cuma kau je yang tak tau " ujar Edard, matanya memerhati ke Daffa agar sahabatnya itu menolongnya menjawap soalan Caden.
" ya, cuma bini dia dah meninggal tulah kau tak pernah nampak tu " dalam hati Edard dah memaki hamun dengan Daffa.

" mummy Athifa... dah meninggal ke daddy " perlahan sahaja suara Athifa, kenapa hari tu dia tanya daddy dia tapi daddy dia tak jawap langsung pun, sekarang ni pula, dia dapat tau yang mummy dia dah takde.

Berdegup kencang jantung Edard mendengar soalan Athifa, sekarang ni dia tak tau nak jawap apa dekat Athifa, kalau lah Daffa tak sembarangan je menjawap, takdelah dia susah sekarang ni.
Daffa yang faham dengan situasi itu membawa Caden keluar dari pejabat Edard.

" Caden, aku tiba tiba lapar lah kau nak makan tak ? " soalnya kepada Caden. Membesar mata Daffa kepada Caden memberi isyarat supaya Caden mengikuti nya.
" alaa... tapi Edard belum jawap soalan aku lagi " rungut Caden dengan mulut yang mencebik.

" nanti nantilah kau tanya tu, sekarang aku lapar ni kau kena teman aku makan cepat " tangan Caden di tarik dan mereka berdua keluar dari pejabat Edard meninggalkan sahabat mereka yang masih memikirkan jawapan yang hendak di beri kepada Athifa.

" erm... ya mummy dah meninggal " sekian lama memikir akhirnya Edard menjawap juga,
" kenapa... hari tu Athifa tanya, daddy tak bagi tahu pun yang mummy dah takde " bergetar suaranya bertanya kepada Edard.

" sebab ni lah kenapa daddy tak nak bagi tahu Athifa, mesti Athifa akan menangis kan... daddy yang jenuh nak memujuk " jawap Edard sambil tangan menarik Athifa masuk ke dalam pelukannya.

" I'm sorry Athifa... tapi I terpaksa tipu you " bisik hati Edard, tangannya naik mengusap kepala Athifa yang masih tersedu sedan di dalam pelukannya.


" are you okay ? " soal Edard setelah tangisan Athifa berhenti, air mata Athifa yang masih tersisa di lap oleh Edard. Tidak sanggup melihat wajah comel itu dibanjiri air mata.

" Athifa okay daddy, kalau Athifa nak tau nama mummy boleh ? Athifa tak pernah tau pun nama mummy sebelum ni " ha sudah, nama pula lah yang di tanya.

" Olivia, nama mummy Athifa... Olivia " teragak agak di menjawap, nama tu je yang terlintas dekat kepala otak dia. Kalau tak jawap nanti macam macam soalan pula ditanya.

" cantiknya nama mummy Athifa, mesti mummy pun cantik kan daddy, sebab tulah daddy pun boleh terpikat " ujarnya, dia yang masih berada di pelukan Edard menogkatkan dagu di dada Edard sambil mata memerhati wajah tampan daddynya.

" ha... ya mummy cantik sangat " di tahan sahaja hati nya yang sedang berdebar sekarang ni, cara pandangan Athifa terhadapnya membuatkan Edard ingin menggomol wajah itu, apa yang membuatkan dia tidak keruan lagi adalah mata Athifa yang berkelip kelip melihatnya, serupa bayi yang baru lahir.

" daddy kenapa " soal Athifa bila melihat daddynya yang tidak keruan itu.
" erm takdelah, Athifa tunggu dekat sini dulu daddy nak sambung buat kerja kejap, nanti kalau daddy dah siap baru kita balik " ujarnya.

Kepala Athifa yang menyandar di dadanya ditolak lembut dan kaki terus bergerak ke meja kerja. Lama lama dekat dengan Athifa bole pecah jantung dia.








 Lama lama dekat dengan Athifa bole pecah jantung dia

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

                     Jangan lupa vote ye cinta

𝐄𝐃𝐀𝐑𝐃 𝐍𝐈𝐂𝐎 : 𝐇𝐈𝐒 𝐋𝐈𝐓𝐓𝐋𝐄 𝐀𝐍𝐆𝐄𝐋 | 𝐂Where stories live. Discover now