part 19

6.3K 172 0
                                    

Seharian  Athifa hanya berkurung di bilik memikirkan pengakuan lelaki yang mengaku sebagai ayah kandungnya. Sungguh tidak masuk akal baginya jika dia mempercayai kata kata lelaki tua itu.

Setiap perkataan yang keluar dari mulut lelaki tua itu semalam, masih terngiang ngiang di ingatannya sehingga kini.

FLASHBACK

" me ? who do you think I am ? " bibirnya melakarkan senyuman yang sinis bila melihat kebisuan Athifa.

Athifa hanya berdiam diri sambil merenung ke dalam anak mata Jack, dia seperti pernah melihat wajah itu, tetapi samar samar di ingatannya.

" how pity I am... my only daughter did not recognize his own father at all " ujarnya dengan riak wajah yang di buat buat sedih.

" what ? I'm sorry sir, but can you just be honest with me... what do you mean by 'my own father ' ? " soalnya dengan kening yang terangkat tinggi.

Adakah telinga dia yang salah dengar ni, lelaki ni cakap tentang daddy dia yang tengah outstation tu ke, tapi takkanlah dia salah dengar... boleh dikatakan dekat jugak jarak mereka berdua ni.

" for your information... I am your biological father, not that man " dengan tenang dia membongkarkan rahsia yang paling Edard takut sekali jika Athifa mengetahui.

Hatinya bagaikan di hempap oleh sesuatu yang dia tak boleh nak katakan... sama ada marah, sedih atau lebih tepat lagi rasa tertipu. Tapi dia takkan cepat melatah tanpa mengetahui hal yang sebenar.

Mungkin lelaki yang mengaku sebagai ayah kandung dia ni sebenarnya saja nak buat dia ni begaduh dengan Edard, ataupun lelaki ni tak puas hati dengan daddy dia sampai nak libatkan dia.

Mustahil lah kan Edard nak tipu dia.

" I'm sorry sir... but I don't trust your words, I know she's my dad and you not my biological father. Edard Nico is my only father " jawapnya dengan nada yang tegas.

" ouu yeah, but how about this... " mata melirik ke arah bodyguardnya, William yang faham itu terus meletakkan beberapa keping gambar di atas meja.

Laju tangan Athifa mengambil gambar gambar itu, terlihat bayi yang sedang di dukung oleh seorang wanita yang kelihatan muda. Raut wajah wanita itu seperti gembira kerana baru sahaja melahirkan cahaya mata.

Dan dia sangat sangat kenal bayi itu.

Edard pernah memberikannya satu album di mana album itu terisi dengan gambarnya semasa bayi, jadi tidak heranlah mengapa dia tahu bahawa bayi yang ada pada gambar itu adalah dia.

Terketar ketar tangannya memegang kepingan gambar itu, dia tidak tahu sama ada ingin percaya ataupun tidak. Tetapi lelaki ini sudah memberikannya bukti, takkan lah lelaki ni nak tipu dia.

" hahaha no... I can't believe this, I know you just want to deceive me " dengan suara yang bergetar dia membangkang ayat Jack.

" seriously, you still don't believe the proof that I give you... " Jack memasang raut wajah seolah olah tidak percaya bahawa Athifa langsung tidak mempercayai bukti yang dia berikan.

" okay... If you don't trust me, just ask your ' father ' , maybe she will tell you everything " perkataan father sengaja di tekankan oleh Jack.

" after you know all about this, I will take you back from him, because your mother needs you right now " ujarnya seolah olah langsung tidak kesah dengan riak wajah yang di tunjukkan oleh Athifa.

" I'm sorry sir, I have to go " kakinya laju bergerak meninggalkan Jack bersama bodyguardnya yang masih memerhatikannya dari meja itu.

Air mata yang ingin keluar di tahan sebaik mungkin, begitu susah untuk dia percaya semua ini, lelaki itu dengan tiba tibanya datang ke tempatnya dan terus mengaku bahawa lelaki itu merupakan ayah kandungnya.

Tetapi dia lebih percayakan Edard berbanding lelaki yang baru sahaja dia kenal itu, dan dia yakin bahawa lelaki itu bukan ayah kandungnya. Kalau betul pun lelaki itu ayah kandungnya... habistu daddy dia yang sekarang ni, adalah siapa.




Ingatannya tentang semalam terhapus begitu sahaja bila ada seseorang yang membunyikan bell rumah banglo itu. Athifa terus bergerak keluar dari biliknya dan menuju ke pintu utama.

Buka sahaja pintu, terlihat sahabat baik Edard iaitu Daffa yang sedang menjinjing beberapa beg plastic, mungkin itu ialah barang barang yang dia meminta tolong untuk Daffa belikan.

" Athifa, ni barang yang Athifa kirim tu " beg plastic itu terus berpindah tangan setelah Daffa memberikan kepada Athifa.

" thank you uncle, Athifa sebenarnya malas nak keluar, tulah Athifa minta tolong uncle tu " ujarnya dengan bibir tersengih sumbing.

" takpelah... kebetulan uncle memang nak keluar tadi, jadi dapatlah juga belikan barang Athifa ni " jawap Daffa.

" hm ialah, uncle nak balik dulu ni, Athifa tu hati hati sorang dekat rumah " apa yang dia tahu Clarissa iaitu kawan baik Athifa merangkap wanita yang berjaya menarik perhatiannya itu tidak dapat menemani Athifa pada hari ini.

Ada hal mustahak katanya.

" okay uncle... uncle pun hati hati drive tu, jangan bawak laju sangat " balasnya semula kepada Daffa.

Mata hanya memerhati kereta Daffa yang sudah keluar dari perkarangan rumah agam ini. Satu keluhan berat di lepaskan sebelum dia masuk semula ke dalam.








 Satu keluhan berat di lepaskan sebelum dia masuk semula ke dalam

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
𝐄𝐃𝐀𝐑𝐃 𝐍𝐈𝐂𝐎 : 𝐇𝐈𝐒 𝐋𝐈𝐓𝐓𝐋𝐄 𝐀𝐍𝐆𝐄𝐋 | 𝐂Where stories live. Discover now