Aisy melihat GPS yang tertera di skrin yang berada di dalam keretanya. Nasibnya baik apabila dia mempunyai track location di telefon Balqis. Memang sengaja dia suruh Balqis pasang. Biar dia tahu gerak geri isterinya setiap masa apabila berada jauh dengannya.
Tertera nama KPJ Johor Specialist Hospital di skrin. Sejak itu hatinya sudah tidak sedap. Tolong, tolong jangan jadi apa-apa dekat isterinya. Banyak salah yang dia dah buat pada Balqis. Namun tidak satu pun dia mengungkap perkataan maaf pada wanita itu. Kejamnya rasa diri ini.
"Ya Allah, janganlah jadi apa-apa pada isteri aku." Rintihnya sambil memandu.
Menyesal. Iye, itu yang dia rasakan sekarang. Menyesal dia tak dengar cakap sahabatnya untuk pergi berjumpa Balqis dan perbaiki semuanya. Kalau memang ada sesuatu terjadi pada Balqis, memang dia tak akan maafkan dirinya sendiri. Dia rela menghukum diri sendiri dan meratapi perkara yang telah terjadi.
Apabila lampu isyarat bertukar merah, dia melihat skrin telefonnya. Nombor Balqis di dail berkali-kali, namun langsung tidak diangkat walaupun berdering.
"Angkatlah Balqis. Jangan buat saya risau."
Apabila lampu bertukar hijau, dia kembali meletakkan telefon di bahagian penumpang. Jantungnya berdetak laju. Masih lagi setia menunggu jawapan daripada Balqis walaupun sudah terang-terang lokasi terkini isterinya berada di hospital.
Hospital
Hafiy meraup wajahnya berkali-kali. Semenjak Balqis dimasukkan ke bilik bedah setengah jam lepas, sejak itu juga dia tidak senang duduk. Kejap bangun, kejap duduk. Kejap ke kiri dan sekejap ke kanan. Kadang-kadang cuba mengintai apa yang ada di balik pintu bilik bedah itu, tapi langsung dia tak nampak apa-apa dan dia mengeluh perlahan.
"Hafiy!" Teguran daripada Puan Khalsom membuatkan Hafiy sedikit tersentak. Jelas riak kerisauan dan terkejut terpancar di wajah tua mama dan ayah Balqis.
"Makcik." Sempat Hafiy bersalam dengan Encik Rizman sebelum anak matanya memandang kearahnya Puan Khalsom yang sedang setia menunggu jawapan.
"Balqis, dia macam mana? Dia kat mana sekarang?" Laju soalan itu meluncur keluar daripada mulut si ibu yang matanya sudah membengkak akibat terlalu lama menangis.
"Balqis ada kat dewan bedah. Belum keluar lagi." Terang Hafiy lemah.
"Allah! Anak kita abang." Melorot Puan Khalsom di sisi suaminya.
"Inshaallah tak ada apa-apa. Balqis tu kuat. Awak jangan risau." Encik Rizman cuba memberi kekuatan buat isterinya. Walaupum jauh di sudut hati, dia juga lemah dengan apa yang jadi sekarang. Namun terpaksa untuk berlagak kuat demi isteri dan anak-anaknya.
"Apa dah jadi sebenarnya? Macam mana Balqis boleh kena tikam?" Encik Rizman bertanya perlahan setelah menenangkan isterinya dan duduk di atas kerusi di tempat menunggu.
Hafiy menunduk kekesalan.
"Maafkan saya sebab tak dapat jaga Balqis pakcik. Kalau lah saya teman Balqis tadi, mesti semua ni tak akan jadi." Hafiy masih lagi menunduk memandang lantai. Jelas kekesalan di wajahnya. Sebab dia berada di situ waktu itu, jadi dia rasa dia bertanggungjawab dengan apa yang telah berlaku sekarang.
Kenapa? Kenapa dia tak dapat tangkap apa yang dikatakan Balqis sebentar tadi. Kalau lah dia ikut wanita itu... kalaulahh...
"Kami tak salahkan kamu. Cuma kami nak tahu apa yang dah jadi. Kenapa Balqis boleh kena tikam? Kenapa kamu yang ada dengan Balqis bukan suami dia."
Hafiy diam. Tidak tahu hendak terangkan daripada mana sebab dia yakin dan pasti keluarga Balqis tidak tahu apa-apa masalah antara dia dan suaminya.
Namun belum sempa Hafiy mencari ayat sesuai, pintu dewan bedah terbuka daripada dalam. Kelihatan seorang doktor lelaki muda dan tiga orang jururawat menghampiri kami.
YOU ARE READING
Kau Yang Ku Pilih
Romance● COMPLETE ● ✅️ Enggang takkan boleh bersama dengan pipit, langit tidak akan bersatu dengan bumi. Itulah pepatah yang sesuai untuk menggambarkan hubungan mereka. "Saya tak rasa boleh teruskan hubungan kita, saya dah penat dengan semuanya. Awak dan...