BAB 24

715 86 36
                                    

Radzi memerhatikan saja rakan-rakannya yang dah terbongkang di dalam bilik miliknya. Usai solat berjemaah tadi, semua mengambil tempat  untuk melelapkan mata.

Paling penat sudah pastilah si Muhammad Lutfi Kasturi padahal dia memang membuta saja sepanjang perjalanan.

"Radzi, kau tak rehat ke?"

Soalan dari katil buat Radzi mengalih pandangannya kepada Kasyaf yang sudah duduk di birai katil.

"Tak. Hilang penat bila dah sampai rumah opah aku. Baru terasa kerinduan yang amat sangat. Gitu..." Radzi ketawa perlahan.

"Kau apahal tak tidur lama sikit?" Tanya Radzi kemudiannya.

"Aku tak reti tidur siang lama-lama," ujar Kasyaf lalu dia memandang ke sekeliling bilik Radzi, "Radzi..."

"Ha?"

"Gambar dekat meja study kau tu, better kau simpan. Jumpa dek budak-budak ni, jenuh kau nak menjawab," Kasyaf memuncung ke arah bingkai gambar yang ada di meja study milik Radzi

Radzi yang mendengar terus saja mencapai gambar yang dimaksudkan Kasyaf. Gambar itu ditatap sekejap lalu dia pandang Kasyaf, "Kau tak nak tanya apa-apa dekat aku?"

Kasyaf senyum pendek lalu dia menggelengkan kepala, "Aku curious tapi aku hormat privasi kau. Kalau kau nak cerita, aku akan dengar. Waktu tu baru aku akan tanya macam-macam soalan."

Radzi hela nafas lalu dia mendekati Kasyaf. Gambar di tangannya diberikan kepada Kasyaf, "Perempuan dalam gambar ni, Ainaa. Sepupu aku. Kakak kepada Ainun. Dia..."

Kasyaf renung gambar yang ada di tangannya lalu dia pandang Radzi, "Kalau kau tak boleh nak cerita, tak perlu paksa diri kau nak bercerita."

"Dia... cinta pertama aku."

"APA?" Tiga orang yang sedari tadi memasang telinga terus duduk dari baring lalu dia pandang Radzi tak percaya.

Kasyaf yang masih memegang gambar Radzi dan Ainaa itu hanya ketawa kecil. Dia tahu dah tiga orang ni pura-pura tidur.

Radzi yang terkejut hanya mampu menggelengkan kepalanya. Baru ingat nak kongsi cerita dengan Kasyaf saja. Ni dah kantoi ni, terpaksalah bercerita dekat dia orang sekali. Aduh!!!
.
.
.
.
.
"Cepatlah cerita, Radzi. Aku dah teruja ni. Aku ingat kau memang tak pernah simpan perasaan kat mana-mana perempuan sebelum ni," Danny dah bersuara penuh keterujaan.

Aman di sebelah Danny menepuk tangan, "Aku pun! Aku pun!"

"Cepat cerita, wei! Mana tahu boleh jadi inspirasi cerita baru aku," Lutfi bersuara, juga dengan nada penuh keterujaan.

Radzi yang sedang bersila mengeluh pendek, "Aku pernah bercinta. Kami bercinta senyap-senyap sebab..."

Radzi pandang empat pasang mata yang memandangnya dengan rasa ingin tahu.

"Cepatlah, sebab apa?" Gesa Danny.

"Sebab dia sepupu aku. Tapi tak adalah senyap-senyap sangat sebab Ainun tahu. Opah aku pun tahu. Aku bercinta dengan dia waktu Form 4. Mungkin bagi sesetengah orang, cinta kami waktu tu cinta monyet tapi sungguh, aku betul-betul sayang dia."

"Macam mana korang boleh bercinta?" Tanya Lutfi kemudiannya.

"Benda tu macam tiba-tiba saja jadi. Ainaa selalu ada untuk aku waktu aku hilang mak ayah aku dulu. Aku menangis kat kubur, dia teman aku. Aku lari pergi sungai, dia teman aku. Senang kata dia sentiasa ada. Mungkin sebab tu juga aku jatuh sayang pada dia," Radzi tersenyum nipis. Terbayang wajah manis Ainaa yang sering tersenyum padanya dahulu.

"Then apa yang jadi? Kenapa korang dah tak..." Danny menggerakkan kedua-dua jari telunjuk tangan kiri dan kanan merapat sebelum dia menjauhkannya kembali.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 19, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

K.A.D.L.RWhere stories live. Discover now