"Aik, tak tidur lagi korang?"
Danny yang sedang buat assignment panggung kepala memandang Lutfi yang menegur, "Assignment tak siap lagi, hoi! Mana boleh tidur."
Lutfi mengangguk, "Eh, Aman dah sampai kampung?"
"Dah." jawab Danny.
"Teruk ke atuk dia?" Tanya Lutfi lagi.
"Aku mesej dia tadi. Dia cakap tak ada apa yang serius. Penat je katanya," balas Danny, tak mengangkat wajah dari komputer ribanya, "Nasib baik tak jauh mana kampung si Aman tu."
Lutfi mengangguk. Teringat dia tadi, Aman terkocoh-kocoh balik ke rumah sewa mengemas baju. Ketika itu, hanya ada dia dan Danny saja di rumah. Walaupun kalut, Aman masih lagi mampu bergelak ketawa dengan dia dan Danny.
"Lut..." Danny meleretkan suaranya, manja.
"Mende kau? Panggil manja-manja macam gitu. Nak kena sepak?"
Danny sengih, "Aku mengantuk..."
"Dah? Kau nak aku buat apa? Dodoi kau?"
"Aku nak kopi. Assignment aku banyak lagi tak habis. Kesian aku, Lutfi..." dengan riak wajah yang acah-acah sedih, Danny bersuara.
"Kau tak payah nak gedik sangat boleh?" Lutfi buat muka menyampah namun tetap dia juga melangkah masuk ke dapur.
Sayang jugak kau dengan aku, Kasturi... "Lutfi, nak kopi ais tau?"
"Kau ingat aku anney kedai mamak ke, setan?" Dari dapur, Lutfi menyahut garang!
Danny spontan ketawa berdekah-dekah!
Kasyaf yang sedang melukis di atas buku lakarannya panggung kepala. Earphone yang terlekat di telinganya ditanggalkan, "Kau apahal gelak macam tak cukup nafas ni? Gila ke gelak sorang-sorang?"
Danny menjeling Kasyaf. Baru dia nak menjawab, satu suara dari luar rumah memberi salam menghentikan niatnya, "Assalamualaikum..."
"Waalaikumussalam..." spontan Kasyaf dan Danny menjawab.
Radzi melangkah masuk ke dalam rumah sebaik saja pintu gelungsur ditolak. Pintu grill ditarik dan dikunci sebelum pintu gelungsur ditutup. Sebaik saja pintu itu dia kunci, tanpa sebarang kata dia terus bergolek di sebelah Danny yang sedang duduk bersila.
"Danny, buat milo ais kat aku Danny..."
"Kau ingat aku bibik kau ke?" Danny menjeling Radzi sebelum kembali membuat assignment.
Radzi mencebik sebelum dia memandang Kasyaf yang sedang melukis sesuatu, "Kau buat apa, Kacap?"
"Dia buat komik tu. Kau jangan kacau dia," Lutfi yang baru muncul dari dapur duduk di depan Danny sebelum menghulurkan gelas besar pada Danny, "Nah kopi you, baby!"
"Geli gila baby," Radzi terus bangkit dari baringnya sebelum mug di tangan Lutfi ditarik dan isinya dihirup. MasyaAllah, inilah syorga doniaaaa...
"Woi, Lutfi buat untuk aku tu!" Danny membentak.
"Eleh, minum sikit je pun!" Radzi buat muka sebelum gelas itu dihulurkan pada Danny. Dia kemudiannya memerhatikan sekeliling. Eh? "Aman mana? Dah tidur ke?"
"Aman balik kampung petang tadi. Atuk dia masuk hospital. Lupa pulak nak cakap dekat kau," balas Lutfi sebelum dia mengintai buku lukisan Kasyaf, "Wei, watak heroin tu... macam pernah nampak."
"Diam!" Ujar Kasyaf tanpa mengangkat muka, "Jangan kacau konsentrasi aku."
Radzi turut sama mengintai sebelum dia memandang Lutfi, "Teruk ke atuk dia?"
YOU ARE READING
K.A.D.L.R
Teen FictionKasyaf - Si serius semedang tapi kadang-kadang bila keluar aura nakal, semua ternganga tak ada suara. Aman - Si lonjong yang blur. Si nakal yang boleh buat orang pening kepala. Danny - Si pendek tak cukup zat. Si kuat mengusik sampai orang tak lalu...