"Lawa ke budak yang nak langgar kau tu?"
Aman jungkit bahu menjawab soalan Radzi. Mulutnya masih penuh dengan nasi. Karang jawab bersembur mulut, kena carut pulak.
"Kau kenal ke budak tu?" Tanya Lutfi sambil menyudu kobis masak lemak ke dalam pinggannya.
Aman angguk, "Kenal."
"Siapa?" Danny yang tadi asyik menyuap nasi bertanya pula.
"Adalah... kalau aku sebut karang, belum tentu korang kenal."
Danny mencebik, "Eleh... nak berahsia konon. Kau pun bukannya kenal sangat budak-budak perempuan kolej."
Kasyaf yang tadi diam menghulurkan pinggannya kepada Radzi, meminta nasi tambah, "Korang punya kapten basketball nama apa entah?"
"PG!" Jawab Danny laju.
Aman mengangguk, "Kenapa?"
"Dia ada adik kan?"
Mendengar soalan Kasyaf, Aman rasa ayam goreng kunyit yang ditelan tadi terasa lekat di kerongkongnya.
"Ada. Second year!" Laju Danny menjawab.
"Adik dia tadi menangis terduduk dekat kawasan parking library."
Aman tersedak! Uhuk!
Lutfi dan Radzi kalut menghulur air pada Aman.
"Tudialah, gelojoh lagi!" Danny senyum sinis.
Kasyaf ukir senyum sinis yang lagi sinis dari senyuman Danny, "Kau agak-agak kan Aman, siapa yang buat dia menangis ek?"
Aman yang meneguk air, tersedak sekali lagi! Uhuk!
Lutfi dan Radzi saling berpandangan.
Danny terlopong.
Kasyaf pula selamba menyambung suapan nasi.
"ADIK PG KE YANG NAK LANGGAR KAU TU?" Soal Danny dengan nada tinggi.
Aman berdehem sikit sebelum menjeling Kasyaf! "Mana kau tau dia menangis?"
"WOI, AKU TANYA KAU NI!" Danny bersuara lagi.
Lutfi yang geram dengan suara Danny yang kuat terus menyumbat isi ayam ke dalam mulut Danny, "Kau nak tanya, tanya slow-slow lah gila! Kau ingat Aman tu duduk rumah hujung ke kau nak menjerit?!"
Danny yang terkejut dengan sumbatan (ada ke perkataan ni) Lutfi memuncungkan mulut sambil dia mengunyah isi ayam yang ada di dalam mulutnya.
Kasyaf menggeleng sebelum dia menjawab soalan Aman, "Aku nampaklah! Kecoh jugak kat tempat parkir tu tadi. Tangan terketar-ketar macam dia yang kena langgar."
Aman mencebik, "Ingat hati kental! Waktu first year dulu muka toya je kena marah dengan aku!" Teringat balik dia sewaktu dia mengajar Pijah main bola keranjang dulu. Kena marah banyak kali pun, muka dia tetap toya tak berperasaan. Pelik... takkan kena tengking sekali dah koyak?
"Perempuan, emosi hari ni bukan sama dengan emosi semalam. Bukan macam Kacap, satu emosi je dia ada," ujar Radzi tiba-tiba.
"Apa kait dengan aku pulak?" Kasyaf jungkit kening.
"Saja..." Radzi sengih sebelum dia pandang Danny, "Ha, Danny...! Kau kata ada cerita hot! Cerita apa wei?"
Danny langsung tersengih. Hilang rajuk dia tadi ditegur Lutfi tadi, "Haaaa..."
"Danny..." Suara Kasyaf kedengaran namun nadanya biasa tapi terasa aura amaran.
Danny buat tak peduli sebelum kembali bersuara. Matanya mengerling pada Kasyaf, "Aku jumpa orang tu dating dekat library tadi..."
YOU ARE READING
K.A.D.L.R
Teen FictionKasyaf - Si serius semedang tapi kadang-kadang bila keluar aura nakal, semua ternganga tak ada suara. Aman - Si lonjong yang blur. Si nakal yang boleh buat orang pening kepala. Danny - Si pendek tak cukup zat. Si kuat mengusik sampai orang tak lalu...