BAB 12

1.9K 138 15
                                    

"Wei, Kacap! Bangun! Kau tidur kat sini apahal?"

Kasyaf yang terasa bahunya diketuk membuka mata! "Aku tak larat nak jalan masuk bilik."

Danny kerut dahi, "Pukul berapa kau balik? Aku terjaga pukul satu, kau tak balik lagi."

"Pukul tiga lebih. Sekarang pukul berapa?" Kasyaf gosok mata. Badannya masih terasa letih.

"Pukul enam setengah dah. Bangunlah. Solat subuh dulu!" Danny menepuk bahu Kasyaf sebelum dia berlalu ke bilik Aman dan Radzi.

"Bangun dah?"

Radzi yang mencangkung di tepi tilam Aman menggeleng, "Tak mahunya nak bangun! Tinggal simbah air panas je ni."

Danny duduk di sebelah Radzi sebelum dia menampar muka Aman, "Hoi, bangun! Subuh!"

Aman masih tak berkutik.

Danny pandang Radzi lalu dia dengan sengaja, bersuara kuat, "Radzi, telefon mama Aman wei! Cakap anak teruna dia ni liat benar nak bangun subuh!"

"Ye! Aku bangun! Aku bangun! Jangan telefon mama aku!" Aman bangkit dari tidunya lalu dia menggosok matanya.

Danny sengih, "Bagus! Pergi kejut Lutfi pulak. Tu sekor lagi liat nak bangun. Tak tahulah setan dok bergayut dekat mata dia ke memang dia sendiri yang jadi setan."

Radzi ketawa sambil menekan perut, "Kalau Lutfi bukan jadi setan, dia jadi cetan."

"Hoi, pagi-pagi buat dosa mengutuk aku! Aku bangun dah kot! Aman tu yang banyak cetan!" Lutfi menyampuk. Entah bila dia berdiri di muka pintu bilik Aman dan Radzi.

"Bangang cetan!" Ujar Aman sebelum dia berdiri, "Pagi-pagi buat aku geli!"

"Sudahlah Lutfi, Kalau bukan aku kejut, kau pun takkan bangun!" Ujar Kasyaf yang entah bila berdiri di belakang Lutfi, "Jom, bentang sejadah!"

Lutfi mengikut saja arahan Kasyaf. Tak ikut nanti kena bebel pulak.



"Eh, kau dah nak keluar ke Kacap?" Radzi yang sedang menatang dulang berisi air milo panas ke ruang depan jungkit kening.

Kasyaf yang sedang menyarung kasut berpaling sekilas sebelum mengangguk, "Nak setup tempat event."

"Sarapanlah dulu," ujar Danny yang sedang menatang sebuah bekas besar berisi nasi goreng telur, resipi uminya.

"Tak sempat dah kot. Eh, Radzi... duit nasi semalam, aku bayar nanti ye? Aku baru teringat."

Radzi buat isyarat okey, "No biggie. Faham kau sibuk!"

Kasyaf angguk sebelum dia berdiri, "Aku gerak dulu. Assalamualaikum."

"Waalaikumussalam," serentak Danny dan Radzi menjawab serentak.

"Sibuk sungguh Kacap, kan?" Ujar Danny pada Radzi yang sudah mula menyuap nasi goreng.

Radzi angguk, "Dia rajin. Suka libatkan diri dengan event-event macam gitu."

"Aman tak bangun lagi ke?"

Radzi geleng, "Belum. Semalam dia siapkan assignment dia sampai pukul berapa entah. Lepas Zohor nanti dia ada discussion kat library pulak, dia cakap semalam."

"Ooo... apahal semua orang busy gila ni? Cuti-cuti ni hari untuk merehatkan diri tahu?"

"Sebab semua orang rajin, bukan macam kau. Pemalas!"

Danny jeling Radzi, "Meluat."

Radzi ketawa saja.



Danny yang sedang bergolek di atas tilam miliknya mencapai telefon pintarnya yang ada di tepi bantal. Bosannyalah! Aman keluar pergi library! Lutfi sibut siapkan assignment dalam bilik, Danny kacau dia buat tak peduli pun.

K.A.D.L.RWhere stories live. Discover now