"Ika..."
"Hmm?"
"Thanks."
Ika yang sedang mengutip sampah yang bertaburan di kawasan program Sehati Sejiwa tadi berdiri terus, "Kau cakap apa?"
"Aku cakap terima kasih."
"Tiba-tiba je kau ni. Kau letih sangat ke ni?"
Kasyaf ukir senyum, "Aku cakap terima kasih je kot."
"Dah tiba-tiba je kau cakap terima kasih."
Kasyaf menggeleng. Cakap terima kasih pun pelik ke?
"Wei, Kasyaf."
Kasyaf berpaling memandang Ika namun dia tak bersuara. Matanya saja yang bertanya, kenapa.
"Aku tak pernah cakap lagi terima kasih kat kau."
"Hah? Terima kasih sebab apa?"
"Ada dulu tu, waktu kita meeting pasal design apa tu."
"Oh, no biggie. By the way, Ika..."
"Ya?"
"Sorry."
"Sebab?"
"Kes dulu-dulu."
Ika spontan ukir senyum, "Tak ada hal. Aku pun nak minta maaf sebab dulu aku kekwat dengan kau."
Kasyaf senyum nipis, "So... friends?"
"Friends." Ika mengangguk dengan senyuman!
Dari jauh, ada empat pasang mata sedang memerhati dengan senyuman nakal yang terukir pada bibir masing-masing. Uuu...
Pap!
Laju tangan Danny menggosok kepalanya yang diketuk dengan botol air kosong oleh Jihan, "Jihannnnnnnnnnnn! Sakit kot!"
"Kutip sampahlah, gila! Bukan mengendap orang!" Jihan buat muka garang.
Aman, Radzi dan Lutfi saling berpandangan sebelum mereka bertiga angkat ibu jari kepada Danny. Padan muka!
"Ceroinyaaa..." Si lonjong macam zirafah tapi perangai macam tenuk bersuara sambil dia mengacau-ngacau kuah tomyam
"Kata nak masak..." Si pendek tak cukup zat bersuara pula.
Kasyaf yang memerhati menghela nafas. Budak dua ekor ni memang nak kenalah! " Tak payah makan! Tak payah makan!"
Radzi ketawa, "Ha! Ha! Tak tahu! Ma dah marah..."
"Ala, kitew gurau jew..." Danny sengih.
"Makanlah!" Kasyaf hela nafas, "Sorry tak sempat masak."
"Lah, kau sibuk! Kami faham je!" Aman sengih, "Tapi kau beli lauk ni kat kedai mana?"
"Kedai Ana Tomyam."
"Ooo... eh, mana Lutfi?" Danny memandang ke kiri dan ke kanan, konon mencari Lutfi sebelum menyedok lauk masik ke pinggannya.
"Lutfi pergi tapak karnival dengan kakak dia." Jawab Radzi sambil mengunyah makanan.
"Kakak dia datang melawat ke?" Aman kerut dahi sebelum menyudu kuah tomyam ke dalam pinggannya.
Danny yang sedang mengunyah nasi, tersedak! Uhuk! "Air... uhuk... a... air!"
Radzi laju menghulurkan air teh o panasnya pada Danny, "Minum ni!"
Aman pula terus menepuk belakang Danny. Kalau tak tersedak, tak sah...
Danny tanpa ragu terus menghirup air tersebut sebelum dia terjerit kuat, "Panas!"
YOU ARE READING
K.A.D.L.R
Teen FictionKasyaf - Si serius semedang tapi kadang-kadang bila keluar aura nakal, semua ternganga tak ada suara. Aman - Si lonjong yang blur. Si nakal yang boleh buat orang pening kepala. Danny - Si pendek tak cukup zat. Si kuat mengusik sampai orang tak lalu...