Lutfi membetulkan letak kemeja di tubuhnya. Rambut yang sedikit serabai dikemaskan dengan jari-jarinya. Tangan kanan dibawa ke mulut lalu nafasnya dihembus sikit. Okey, mulut tak busuk! Beg laptop dibetulkan sebelum dia melangkah keluar dari tandas perpustakaan.
Telefon yang ada di dalam poket seluar dikeluarkan. Nama Puspa Sayang didail dan telefon itu bawa ke telinga. Seketika kemudian, panggilannya disambut, "Hello?"
"Hello, Lutfi!"
Suara Puspa di talian sana membuahkan senyuman di bibir Lutfi. Aduh, suara pun dah boleh buat orang cair ni, "Puspa, awak jadi kan nak keluar lunch dengan saya hari ni?"
"Jadilah. Saya dah janji kan?"
Lutfi tersengih lagi. Aduhai, lembut betul suara dia, "So, kita jumpa kat restoran tu, ya?"
"Okey. Jumpa kat sana. Bye, Lutfi!"
"Bye, Puspa!" Ucap Lutfi sebelum tersengih-sengih. Adakah ini yang dinamakan cinta?
"Sengih-sengih macam orang gila. Apahal kau?"
Terangkat sikit bahu Lutfi, terkejut dengan teguran yang datang tiba-tiba. Dia berpaling ke kanan melihat si teman serumahnya buat muka toya tak bersalah, "Woi, Kacap!"
Kasyaf senyum saja sebelum wajahnya serius semula, "Kau happy sangat ni kenapa? Novel lulus untuk terbit ke?"
"Nope. Better..." Ujar Lutfi dengan senyuman meleret.
"Menang loteri?" Kasyaf jungkit kening.
Lutfi tunjuk penumbuk pada Kasyaf sebelum dia tersenyum kembali, "Aku ada date tengahari ni."
Kasyaf senyum sikit sebelum dia tepuk Lutfi, "Tahniah tapi dating tu beringat juga, kalau berdua tu selalunya ada yang ketiga."
Berubah sikit muka Lutfi sebelum dia peluk lengan Kasyaf, "Baik, ma!"
"Wei, setan! Kau apahal peluk-peluk lengan aku ni?" Kasyaf menolak Lutfi yang masih memeluk lengannya, "Lepaslah, gila!"
Lutfi ketawa sebelum dia melepaskan tangan Kasyaf, "Doakan aku, wei!"
Kasyaf lalu menggelengkan kepalanya sambil melihat langkah Lutfi yang sudah menjauh. Teringin dia nak tengok Puspa Wangi kesayangan si Lutfi ni. Cantik sangat agaknya, sampai angau mangkuk tu! Semoga dia terima kau, Lutfi!
"Aman, nak masak apa ni?" Radzi yang duduk bersila di depan peti ais bertanya.
Aman yang tengah memasukkan baju ke dalam mesin basuh memandang ke arah Radzi, "Apa ada wei?"
"Dalam freezer ada ikan cerut, ada ayam, ada udang dengan fishball dan abang dia, fishcake!" Jawab Radzi sebelum dia bersuara lagi, "Sayur ada kobis, sawi, salad dengan tomato."
"Kau keluarkan adik-beradik fish tu dengan sayur sawi. Ayam pun keluarkan sekali. Kita buat ayam goreng dengan sup sawi jelah."
Radzi mengangguk sebelum dia berfikir senyap, "Wei, ikan ni nak buat ikan rebus tak? Lepas tu goreng rangup, cicah budu. Pergh, terangkat! Ayam kita simpan buat lauk hari lain."
Aman pandang Radzi sebelum dia menelan air liur. MasyaAllah, sedapnya ikan rebus goreng... "Kau memang pandai memancing selera makan aku, Radzi."
"So, on ke tak on?"
"On!!" Aman menjawab sebelum ketawa, "Danny mana?"
"Tengah mengaji rasanya."
Aman angguk saja sebelum butang on mesin basuh itu ditekan. Sabun dimasukkan dan pintu mesin basuh, ditutup! "Eh, Kasyaf balik makan tengahari tak?"
YOU ARE READING
K.A.D.L.R
Teen FictionKasyaf - Si serius semedang tapi kadang-kadang bila keluar aura nakal, semua ternganga tak ada suara. Aman - Si lonjong yang blur. Si nakal yang boleh buat orang pening kepala. Danny - Si pendek tak cukup zat. Si kuat mengusik sampai orang tak lalu...