"Pilihlah nak lauk apa."
Pijah jungkit kening memandang Aman. Tersengih-sengih, ingat elok agaknya! "Saya dah kenyang."
"Rugilah! Kedai ni lauk sedap-sedap especially ikan bakar dengan air asam," ujar Aman sambil menyenduk kerabu kerang masuk ke dalam pinggannya. Sebiji telur masin diambil dan diletakkan di tepi kerabu kerang. Dia kemudiannya mendekati kawasan ikan bakar sebelum memesan pari bakar bersama air asam.
Pijah dah telan air liur. Dia tau kedai ni lauknya sedap-sedap tapi dia juga tahu kedai ni boleh tahan juga harganya. Purse yang dipegang dibuka lalu dia mengira bilangan not biru yang ada di dalam dompet itu. Bibir digigit sebelum dia mendekati Aman yang sudah mengambil tempat duduk di salah sebuah meja yang ada di dalam kedai, "Saya nak pergi bank kat hujung sekejap."
"Nak buat apa pergi bank?" Aman bertanya sebelum dia menyedut air kosong yang dipesan tadi.
"Nak pergi cuci baju!" Pijah menjawab geram, "Nak pergi bank mestilah nak bawak keluar duit."
Aman tahan senyum. Marahlah tu, "Kejap lagilah cucuk duit tu! Duduk dulu. Teman saya makan!"
"Takkan tak boleh makan sorang?"
"Boleh tapi saya kan dah ajak awak teman saya makan."
"Bukannya saya nak sangat teman awak. Awak yang ugut saya!"
"Hafizah, kalau saya tak ugut... awak nak ke makan dengan saya?"
Pijah diam sebelum dia hela nafas, "Saya nak pergi cucuk duit."
"Lepas kita makan, kita pergi, okey? Saya pun nak cucuk duit!"
Pijah rasa nak sepak je Aman yang masih buat muka selamba kambing.
Aman tiba-tiba berdiri, "Duduk kejap. Saya nak ambik ikan bakar."
Pijah hela nafas sebelum kerusi yang bertentangan dengan tempat duduk Aman ditarik sebelum punggungnya dilabuhkan di kerusi itu. Matilah aku nak bayar karang. Mamat ni makan ke melantak? Lauk bukan main banyak! Badan besar tu jugak, tak ada pulak aku tengok dia makin gemuk.
Baru Pijah nak menyambung kutukannya terhadap Aman, tiba-tiba ada sebuah pinggan diletakkan di depannya. Dia yang terkejut langsung mengangkat wajah memandang Aman yang sudah duduk di kerusinya, "Apa ni?"
"Sepinggan nasi bersama lauk-pauk. Takkan tak kenal."
"Siapa punya?"
"Orang yang bertanya tu punya."
"Saya dah katakan saya dah kenyang."
"Elin kata awak tak makan lagi."
Pijah jungkit kening, "Hah?"
"Saya tanya Elin tapi through PG lah."
"Tapi..."
"Makan, Hafizah dan jangan risau, makanan ni semua saya dah bayar. Lain kali pulak baru awak bayar hutang awak dengan saya!"
"Tapi..."
"Makan! Ma Kacap cakap tak baik bercakap sambil makan."
Pijah mengerutkan dahinya. Ma Kacap? "Siapa?"
Aman sengih keji. Wajah Kasyaf terbayang di matanya. Minta maaflah, Kacap oiii... "Mak angkat saya!"
"Lepas tu nak buat apa ni, Kacap?" Danny yang baru menapis kentang rebus memandang Kasyaf yang sedang memasukkan ayam ke dalam kuah soto.
"Lenyekkan!" Balas Kasyaf sepatah.
Danny kerut dahi. Nak lenyek pakai apa ni? "Er..."
"Kau tak tau ke lenyek tu macam mana?" Tiba-tiba ada suara menyampuk dari pintu dapur.
YOU ARE READING
K.A.D.L.R
Teen FictionKasyaf - Si serius semedang tapi kadang-kadang bila keluar aura nakal, semua ternganga tak ada suara. Aman - Si lonjong yang blur. Si nakal yang boleh buat orang pening kepala. Danny - Si pendek tak cukup zat. Si kuat mengusik sampai orang tak lalu...