“Lee, meeting petang ni jangan lupa! Pesan dekat budak-budak lelaki yang tak ada dalam group Whatsapp kita!” Ujar Kasyaf sambil sebelah tangannya menyelak planner manakala tangan lagi sebelah memegang telefon pintarnya rapat ke telinga, “Okey. Jumpa petang ni!”
Usai mematikan talian, pen yang ada di atas meja studinya dicapai lalu dia menulis sesuatu di dalam planner. Event Sehati Sejiwa! Planner itu ditutup sebelum dia berdiri.
Bunyi riuh-rendah dari dapur rumah membuatkan dia tertanya-tanya, mereka yang ada di dapur itu sedang memasak atau sedang berkaraoke.
Dia melangkah menuju dapur lalu bahunya disandarkan pada pintu dapur. Kepalanya digeleng perlahan. Aku agak dah...
"WEE... E... ARE NEVER EVER GETTING BACK TOGETHER!!!" Danny yang memegang senduk ala-ala mikrofon, menyanyi kuat!
"One more time..." Lutfi mengangkat tangannya, konon cue untuk menyanyi kembali lirik dari lagu Taylor Swift itu.
"Weee... eee... are never ever getting back together...!" Aman yang sedang menumbuk sambal di lantai, menyambung.
Kasyaf menggeleng lagi, "Menyanyi, menyanyi jugak... air liur tu jaga-jaga sikit dari menyembur masuk dalam makanan."
Danny jeling Kasyaf dari jauh sebelum dia menyanyi semula, "Telah kucuba memintal kasihmu, biar menjadi ikatan abadi..."
Aman yang mendengar, terus menyambung, "NAMUN APA DAYA, TERLERAI JANJI KITA, MUNGKIN TAKDIR YANG MEMINTAAAA..."
"Namun apa daya, terlerai janji kita mungkin takdir yang meminta..." Lutfi yang sedang membasuh pinggan menyambung pula dengan suara kecik, acah-acah macam suara Siti Nordiana, "Bermusim kita bersamaaaa, menyemai ikatan cinta... tak mungkin kasih kuhilang, kukunci hati untukmu..."
"Mangai suara macam Doraemon!" Danny tergelak.
Aman yang menumbuk sambal turut ketawa. Sesekali dia betulkan helmet yang tersarung di kepalanya.
Kasyaf menggeleng untuk kesekian kalinya. Lagi dilarang, lagi dia buat!
"Lagu Kpop pulak wei!" Lutfi tak mengendahkan gelengan kepala Kasyaf, membuat permintaan.
"Lagu Kpop aku tau lagu tu je wei..." Aman menyahut.
Danny pandang Aman sebelum dia mengira, "1... 2... 3..."
"I'm like TT, just like TT... nomuhae, nomuhae..." sekali dengan gaya tarian, Aman dan Danny menyanyi.
"Gila!" Lutfi ketawa, "Kasyaf, cuba menyanyi satu lagu. Asyik buat muka serius je. Cuba menyanyi satu lagu best kat kita orang."
Kasyaf menjungkit kening pada Lutfi.
Aman yang sudah siap menumbuk sambal memandang Kasyaf. Visor helmet sudah diangkat ke atas, menanti lagu apa yang bakal Kasyaf nyanyikan.
Danny turut sama-sama memandang Kasyaf. Lagu apa agaknya Kasyaf nak menyanyi...
Kasyaf ukir senyum sesaat sebelum dia menyanyi, "Upin dan Ipin inilah dia... kembar seiras itu biasa..."
Ting! Senduk yang dipegang Danny terjatuh, "Gila!"
"Holy shit!" Lutfi tercarut di luar sedar.
Aman terlopong sebelum visor helmet yang dipakainya tiba-tiba terjatuh.
"KAHKAHKAHKAH!" Radzi yang baru selesai menjemur kain di belakang rumah dah ketawa berdekah-dekah! "Mangai, Kacap! Musnah impian kanak-kanak tengok kau menyanyi muka serius macam tu!"
Kasyaf buat muka selamba. Dah suruh aku menyanyi, aku nyanyi ajelah...
“Kau bersiap ni nak pergi mana, wei?” Danny yang baru keluar bilik air memandang Kasyaf yang sedang menyarung baju t-shirt pada tubuhnya.
YOU ARE READING
K.A.D.L.R
Teen FictionKasyaf - Si serius semedang tapi kadang-kadang bila keluar aura nakal, semua ternganga tak ada suara. Aman - Si lonjong yang blur. Si nakal yang boleh buat orang pening kepala. Danny - Si pendek tak cukup zat. Si kuat mengusik sampai orang tak lalu...