BAB 15

1.5K 124 8
                                    

“Tengahari ni jom lunch sekali,” ajak Radzi yang sedang menyarung kasut ke kaki kanannya.

Kasyaf yang sedang memanaskan enjin kereta mengangguk saja, “Aku okey je.”

Lutfi yang sudah duduk di atas motornya angkat isyarat bagus, tanda setuju dengan idea Radzi, “Jumpa tengahari karang. Aku gerak dulu!”

Radzi dan Danny serentak mengangguk. Kasyaf pula tanpa kata terus berlalu, mengikut motor Lutfi.

“Radzi, kau tak payah tanya jawapan aku. Ke mana saja kau pergi, aku rela ikut!” Danny sengih sambil menjungkit-jungkit keningnya.

Radzi buat muka sebelum dia memandang Aman yang sedang membetulkan kemeja yang tersarung pada tubuhnya, “Amboi, segaknya! Berkemeja bagai, ada presentation ke?”

Aman sengih lalu angguk, “Madam Evelyn punya kelas.”

“Aaa... yang suka panggil nama secara random aje kalau nak suruh orang buat presentation, kan?” Danny memetik jari setelah wajah Madam Evelyn bermain di mindanya.

“Spot on!” Aman angguk, “Kalau ikut naluri aku, aku tak kena present lagi hari ni tapi naluri ni kan boleh menipu.”

“Kau nak tak lunch sekali kejap lagi?”

Soalan Radzi buat Aman mengerutkan dahinya sebelum dia menggeleng, “Hari ni tak boleh kot. Aku dah janji dengan orang lain.”

“Oh, tak apalah gitu!” Radzi mengangguk sebelum dia berlalu ke tempat duduk penumpang kereta Danny, “Good luck presentation...”

“Kalau kau yang kena present!” Sambung Danny yang sudah duduk di tempat duduk pemandu keretanya. Radzi yang sudah masuk ke dalam kereta mengangkat tangan pada Aman.

Aman sengih sebelum ibu jari diangkat! “Thank you!”

“Kau rasa Aman ada janji dengan siapa?” Tanya Danny sebaik saja keretanya mula menjauh dari kawasan rumah sewa.

"Adik PG?" Jawab Radzi, ragu-ragu.

"Yelah kot tu," ujar Danny, buat kesimpulan sendiri, “Tapi kan... aku tak tahulah korang sedar ke tidak, Aman dengan adik PG tu makin rapat, kan?”

“Aku sedar je... aku sebilik dengan Aman kot. Malam-malam dia rajin betul ber-whatsapp. Aku ingat dengan Sakinah tapi hari tu ada aku terbaca mesej dia, nama Pijah bukan Sakinah.”

“Aman tak pernah macam ni, kan?” Tanya Danny pada Radzi lagi.

Radzi geleng, “Tiga tahun aku kawan dengan dia, aku tak pernah lagi nampak dia yang macam gini. Gaya dia tu macam...”

“... orang yang first time jatuh cinta!” Sambung Danny sebelum dia memarkirkan keretanya di kotak parkir yang tersedia. Dia kemudiannya memandang Radzi yang memandangnya dengan riak terkejut. Danny kerutkan dahi, “Kenapa kau pandang aku macam tu? Aku salah cakap ke?”

“Aku kagum sebab apa yang aku fikir, sama macam apa kau cakap.”

“Ingat kau jatuh hati dengan aku!”

“Palaotak! Geli, setan!” Radzi tumbuk bahu Danny sebelum dia keluar dari kereta.

Danny pula dah ketawa terkekeh-kekeh. Geli konon. Suka kat aku, tak nak mengaku...


Aman mengeluh memandang slaid-slaid pembentangan. Tadi di dalam kelas Madam Evelyn, ramai rakan sekelasnya yang ditegur mengenai isi slaid yang tak kena dengan apa yang dibentangkan, sekali dengan bahagian rujukan ditegur. Kepala digaru sekali sebelum dia mula menekan papan kekunci.

"Hari ni nak makan kat mana?" 

Aman panggung kepala memandang orang yang menegur, " Eh, hai! Duduklah, Hafizah."

K.A.D.L.RWhere stories live. Discover now