Mia berjalan masuk ke dalam pejabat Eldian. Eldian hanya memandang Mia dengan pandangan sinis.
"What do you want, bitch?" Tanya Eldian. Mia tersenyum manis.
"Kenapa cakap saya macam tu? Saya datang ni nak cari kerja halal." Kata Mia sambil membetulkan sedikit tudungnya.
"Banyak syarikat dalam Malaysia ni, kenapa syarikat aku juga?" Tanya Eldian. Mia menunduk.
"Sebab saya kenal owner syarikat ni." Kata Mia.
"Berambus aku takkan terima kau." Kata Eldian. Mia tergamam.
"But why? Takkan sebab kisah dulu awak nak buat saya macam ni?" Tanya Mia.
"Tak ada kena mengena dengan kisah dulu. Dah aku tak nak terima kau. Accept that." Kata Eldian lalu memandang komputernya.
"Kenapa still tak boleh move on dengan apa yang saya dah buat dulu? El, saya dah berubah. Saya bukan Mia yang awak kenal dulu." Kata Mia. Eldian diam.
"Berambus." Kata Eldian. Mia tersenyum sinis.
"So betul lah awak tak move on lagi dengan kisah dulu?" Mia tersenyum sinis.
"Fine jadi cleaner. Nak?" Tanya Eldian dengan sinis.
"Wh-
"Take it or leave it, Miss Mia Khaireena." Kata Eldian dengan dingin.
"Fine." Kata Mia.
"Tomorrow 8 am sharp." Kata Eldian. Mia mengangguk lalu keluar dari situ dengan panas hati.
Eldian terus menelefon Yusof.
"Hello awak. Rindu saya ker?" Usik Yusof ditalian.
"Aku tak ada masa nak layan gay kau. Perhatikan Mia." Kata Eldian.
"Mia mana lak nii. Bini baru ke?" Tanya Yusof. Eldian menarik nafas untuk bersabar.
"Mia Khaireena." Kata Eldian.
"Woah tu bukan manusia yang crush kat kau ke?"tanya Yusof.
"Perhatikan dia. Bye." Kata Eldian lalu mematikan panggilan.
"Ehh anak yatim ni. Main mati kan jeee." Rungut Yusof.
"Biy gay?" Tanya Isabella. Yusof mengerut dahi.
"Bila masa lak?" Kata Yusof.
"Tu El cakap." Kata Dhia. Yusof tertawa.
"Tak ada lah sayangg. Sini meh." Isabella ditarik lalu duduk di atas peha Yusof.
"biy kan rapat dengan Eldian. Mana dia pergi biy mesti ada. Kitaorang dah macam adik beradik. Biy manja dengan El. Kitaorang tak ada sesiapa melainkan kitaorang berdua jee tinggal. Sebab tu biy kadang-kadang orang kata gay tapi tak pun. Bini dah lawa takkan gay lakk." Kata Yusof sambil mengusap rambut Isabella. Isabella terus bernafas lega.
"Alhamdulilah tak gay." Kata Isabella. Yusof tertawa.
Dhia duduk di hadapan televisyen sambil mengunyah makanan ringan yang dibeli kedai. Walaupun telah dilarang oleh Eldian berkali-kali untuk tidak memakan makanan ringan, namun Dhia tetap berdegil.
Kepala Dhia tertoleh melihat jam yang berada di dinding rumah.
"Ala baru pukul 4, abang balik kul 6 relax ah." Ujar Dhia dengan santai.
Tiba-tiba terdengar tangisan Dhika yang berada dibilik. Lantas Dhia bangun dan berlari ke bilik.
Tubuh Dhika didukung dan didodoikan semula.
"Shhh tidur ye. Bagi lah ibu rehat jap." didodoikan Dhika sehingga tertidur semula.
Dhia mengerut dahi apabila terdengar deruman kereta dari luar. Ditinjau melihat siapakah yang berada diluar.
"Ooo abang balik awal pulak?" Kata Dhia sendiri.
Diletakkan Dhika di dalam katil bayi lalu mengusap wajah anaknya. Kepala teringat sesuatu.
"Shit, my potato chips!" Berlari Dhia turun ke bawah.
Sesampai dibawah terlihat Eldian berdiri tegak sambil memegang makanan ringan yang dimakan oleh Dhia.
"Mati aku!" Bisik hati Dhia.
"Who give you this?" Tanya Eldian dengan dingin. Dhia terdiam.
"Nur Dhia Zafira. Answer me. Don't make me repeat myself." Kata Eldian. Dhia memegang hujung bajunya.
"Faris yang beli...TAPI! jangan marah dia, Dhia yang suruh beli. Dhia yang paksa." Kata Dhia. Eldian memandang Dhia tajam.
"NICK!" Eldian memanggil anak buahnya.
"Yes sir?" Nick munculkan diri.
"Throw away this thing." Kata Eldian. Nick mengikut arahan lalu mengambil kerepek kentang itu.
"Also, buang semua makanan manis dalam rumah ni termasuk ais krim yang aku beli tadi untuk isteri aku." Kata Eldian. Dhia tergamam.
"Yes, sir." Kata Nick lalu beredar dan menjalankan tugas yang disuruh.
"What? Macam tu je abang nak buang?" Tanya Dhia.
"Siapa yang langgar cakap abang? So ni denda untuk orang yang tak dengar cakap. Sebulan no fast food, jajan and sewaktu dengannya." Kata Eldian lalu bergerak ke arah lif lalu naik ke bilik.
Dhia berlari ke dapur dan terlihat Nick sedang mengambil makanan ringannya.
"Puan nak apa-apa ke?" Tanya Nick. Dhia menggeleng.
Kaki melangkah ke arah tangga lalu didaki dengan rasa sedih. Air mata hampir menitik namun gagah menahan dari menitis. Dramanya kau ni Dhia.
Masuk sahaja ke dalam bilik dilabuhkan punggung di atas katil. Telefon bimbit dicapai.
Eldian melihat isterinya yang duduk di atas katil. Lantas dia memeluk tubuh isterinya.
"Are you mad?" Tanya Eldian. Dhia diam.
"Sunshine, abang tanya ni. Tak baik tau buat suami macam tu." Kata Eldian dengan lembut. Air mata Dhia menitis.
"Are you mad sunshine?" Tanya Eldian sekali lagi. Dhia mengangguk kepala.
"Sebab?" Tanya Eldian.
"Abang buang semua jajan Dhia." Kata Dhia. Eldian tersenyum.
"Salah siapa?" Tanya Eldian.
"Memang lah salah Dhia, tapi tak payah lah sampai buang jajan tuu semuaa. Membazir tahu tak?" Kata Dhia. Eldian mencium pipi isterinya.
"Lain kali jangan degil faham?" Kata Eldian. Dhia mengangguk.
"Kiss abang." Pipi disua pada Dhia. Dhia terus mencium pipi Eldian. Eldian tersenyum.
TBC
VOTE AND COMMENTS
YOU ARE READING
HIS PAST:ELDIAN AMIR(COMPLETE)
Nezařaditelné[C O M P L E T E] "you're my first love and you always win in my heart." Eldian Amir, seorang jejaka dingin, tidak melayani wanita. Bekerja keras dalam syarikatnya sendiri. Nur Dhia Zafira, gadis yang dulunya playgirl dan mampu mematahkan hati Eldi...