[صغيرة في عالم المافيا]
[الفصل الرابع]
___________________________________
"اتبعه بخطوات سريعه و علي ملامحه الغضب الشديد، توجه ماهر إلي شارع جانبي ليتقدم نحوه مالك و يمسكه من ملابسه و دفعه بعنف نحو الحائط "
تحدث مالك بغضب شديد: "ناوي علي اي يا ابن الشافعي."
تحدث ماهر بهدوء:"ابعد بس ايدك دي الأول. "
مالك: "جاوبني علي سؤالي الأول... ناوي علي اي؟؟.. كنت بتعمل اي هناك؟؟.. اتكلم!."
دفعه ماهر بحده و هتف بهدوء مستفز: "لا مؤاخذة بس أنت مش شايف... انا كنت بشتري بوكيه ورد."
قال و هو يرفع باقة الورد و قال مالك بسخرية: "و أنا بقي غبي عشان اصدق الكلمتين دول مش كده؟! ."
ماهر: "طبعا لازم تصدقني... لاني كنت بشتري بوكيه ورد مش اكتر.. ف متكبرش الموضوع اوي كده."
و كاد يرحل ماهر لكن امسكه مالك مره اخري و قال بتحذير: "اياك ثم اياك رجلك تخطي هناك تاني... انت فاهم!."
ماهر بسخرية: "مظنش ان حقك تقول مين يدخل و مين يخرج... دي حاجه متخصكش."
مالك بحده: "لا طبعا يخصني... أنا مش هسمح لحد ان يقربلها.."
ماهر بتهكم: "ليه بقي ان شاء الله؟؟... تكونش حبيبتك؟!."
مالك بغضب: "دي حاجه متخصكش.. و أنا بحذرك للمره الاخيرة... اياك تفكر تقرب منها تاني... أنت مش عارف انا ممكن اعمل فيك اي."
حزن ماهر بداخله لكن قال بثبات: "اتغيرت اوي يا مالك... اتحولت من شخص كنت اعرفه لشخص انا معرفهوش."
دفعه مالك بعنف و قال بسخرية عكس ما بداخله من حزن: "متنساش إنك اللي قبضت من سنتين يا خاين."
ضحك ماهر بصوت عالي و قال بسخرية: "و متنساش برضو انا ظابط شريف مش بحب اتستر علي حد... حتي لو كان الشخص دا صاحبي."
قال و هو يخفض صوته متنهدا بثقل و قال مالك بحده: "لازالت خاين في نظري."
ماهر:"اهم حاجه مكنش خاين للوطن... و انا اوعدك لو مسلمتوش نفسكم أنا مش هيرتاح ليا بال الا لما احط الكلبشات بنفسي في ايديكم و ارميكم في السجن. "
"ثم رحل بهدوء بعدما اشعل بركان من الغضب داخل مالك "
____________________________________
'و ما يؤلم اكثر... ان الناس قد يصبحو.. من أشخاص اعتدت ان تعرفهم... الي أشخاص لا تعرفهم... اعتدنا ان نكون قريبيين.. لكن الناس قد يصبحوا... من أشخاص اعتدت علي ان تعرفهم.. إلي أشخاص لا تعرفهم... و ما يؤلم اكثر... ان الناس قد يصبحو.. من أشخاص اعتدت ان تعرفهم... الي أشخاص لا تعرفهم..'
____________________________________
: "مالك أخيرا جيت.. اي دا لحظه مالك فيك اي؟!."
أنت تقرأ
صغيرة في عالم المافيا
Randomمقدمه: " 'ضابط ماهر يحصل علي ملف قضية جديدة و لكن قضيته هذه المره القبض علي أشهر مافيا في العالم و لحسن الصدف تكون اعضائها الذين كانوا اصدقائه المقربين في الماضي و أيضا ابناء اعمامه،فهم من عائلة واحدة عائلة الشافعي، فهل يستطيع فعلها!؟ أم لا؟!..' ...