deel 29

492 17 0
                                    

Door

Ik zit met Matthy in de auto. Hij staart een beetje naar buiten terwijl ik een gesprek probeer te beginnen. "Lief weet je waarom je zoveel nachtmerries hebt" vraagt ik. Hij blijft stil. Na 2 minuten hoor ik enkel een snik en een klap. Ik kijk om en zie Matthy met zn handen voor zn ogen zitten. De snikken worden meer en onregelmatiger. "Hey t is niet erg he lieffie" zeg ik en leg een hand op zn been, waarna ik erover wrijf. "I-ik weet t niet Robbie" snikt hij. "Maakt niet uit schatje, doe maar rustig" zeg ik. Hij reageert niet en ik rij t erf op van casa del huts. Ik stap uit de auto en maak voor Matthy de deur open. "We zijn er weer maatje kom je mee" zeg ik. Hij haalt zn handen voor zn gezicht weg en kijkt me aan. Ik leun over hem heen en maak de gordel los. Ik pak hem onder zn armen en zet hem op mn heup. "Wil je even rustig naar je kamer" vraag ik. Hij knikt klein. "Als je ergens mee zit he lief dan mag je altijd naar me toe komen he ik wil je altijd helpen al zit ik in een opname" zeg ik en leg hem in bed. Hij knikt klein en tikt naast zich. Ik ga naast hem zitten en speel een beetje met je haar. Na 20 minuten merk ik dat hij weer slaapt.

~tijdje later~

Ik zit samen met Koen op de bank. Raoul en Milo zijn boodschappen doen en Matthy slaapt al een paar uurtjes. Of nou ja niet lang meer. Hij staat in de opening van de woonkamer met zn knuffel tegen zn borst. Koen wenkt hem naar ons. Hij loopt naar ons toe en gaat tussen ons in zitten. Ik pak t dekentje dat naast me ligt en leg die over Mat zn benen heen. Voor als hij t koud zou krijgen. Ik had zn broek namelijk uit gedaan voordat ik ging. Ik weet dat hij dan fijner slaapt. "Lekker geslapen maatje" vraagt Koen. Hij knikt en legt zn hoofd tegen mn bovenarm. Ik sla mn arm om hem heen en we horen de voordeur opengaan. Matthy spant alles aan en drukt zn knuffel steviger tegen zn borst. "Het zijn Miel en Roel maar" zeg ik. Hij knikt en ontspant weer. Raoul en Milo komen de woonkamer binnen. "Hey" "hey" zeggen we tegelijk. "Mat werd al bang" lach ik. "Waarom zou je bang zijn voor ons" zegt Milo en hurkt voor Matthy neer, terwijl Matthy me boos aankijkt. "Hey maatje kun je antwoord geven op mn vraag" vraagt Milo. Matthy schud zn hoofd. "Ik ga eerst naar de wc" zegt hij terwijl er al een traan zn oog ontsnapt. We laten allemaal los en laten Matthy er langs. We horen een deur dicht gaan met een klap. "Volgens mij vond ie je grapje niet zo leuk" zegt Koen. Ik knik. "Ik wacht nog even en dan ga ik zo wel kijken" zeg ik. Hij knikt. Als ik na 5 minuten opsta zeggen de jongens allemaal succes. Ik loop naar de kamer van Matthy en loop naar binnen. Ik hoor luide snikken onder de deken vandaan komen. Ik loop naar zn bed en ga erop zitten. "Lief wat is er" vraag ik. Hij negeert me. Ik trek voorzichtig de deken van hem af. "Schatje kijk me eens aan" zeg ik. Voorzichtig kijkt hij me aan. "Vond je mn grapje niet zo leuk" vraag ik. Hij haalt zn schouders op en legt zich op mn schoot. Ik haal een hand door zn haar. "Is er meer liefje" vraag ik. Hij knikt klein. "I-ik weet niet m-meer w-wat ik m-moet doen" snikt hij. "Wat bedoel je daarmee" vraag ik. Hij pakt zn telefoon en ontgrendelt hem waarna hij hem mij ziet staan. Depressie test - positief. U zit in een depressie. Ik leg de telefoon weer weg. "T is niet erg he schatje. Ik help je erdoor heen" zeg ik en zet hem recht op mn schoot. Ik veeg wat tranen weg, maar er komen nieuwe. "Vind je dit lastig vanwege je autisme" vraag ik. Hij knikt. "Dat snap ik, maar weet dat je altijd naar me toe kunt komen he en dan komen we samen wel weer op t juiste pad. Of t nou dagen, weken, maanden of jaren is. Ik ben er voor je en zal er altijd voor je zijn. Maar geef aan als er iets is" zeg ik. Hij knikt en trekt me in een knuffel. "Hou van jou lief" zegt hij zacht. "Ik ook van jou schat" zeg ik en druk een kusje op zn haar. "Wil je dit ook tegen de andere zeggen of niet" vraag ik. Hij schud zn hoofd zacht. Ik knik en veeg zn tranen weg. Hij geeft me nog een kusje op mn mond waarna hij zn hoofd op mn borst laat rusten.

"Veilig in jou armen" mabbieWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu