𝐌𝐏𝐋 | 5

1.3K 73 1
                                    

TANGAN Elyvia sedang syok membancuh kopi hitam. Matanya menghadap balang yang berisikan gula. Tangannya mencapai balang gula itu.

Tetapi...

"Eh! Apa yang kau buat ni Via? Kau ni memang minta dipecat ke apa ni?" bebelnya sendirian. Dia tutup kembali balang gula itu.

Kemudian, telinganya menangkap bunyi sesuatu. Rasa bergetar di bahagian saku seluarnya.

"Siapa pula yang call aku masa aku kerja ni? Masa aku duduk rumah tak nak pula dia nak call." Tangannya dimasukkan ke dalam saku seluarnya. Telefonnya dicapai.

Dia sempat melihat nama contact yang memanggilnya.

Papa.

Automatik telefonnya didekatkan pada telinganya.

"Ya, papa?" Dia meninggalkan dapur itu dan mencari tempat yang sedikit sunyi. Dia mahukan privasi buat masa ini.

Ania perlahan-perlahan munculkan diri daripada terus menyorokkan diri. Dia sudah menyaksikan seluruh pergerakan Elyvia.

Ania senyum senget.

"Ini mesti sebab Evan suruh dia buat kopi hitam kan?" Tangannya mengambil sudu lalu mengacau kopi hitam yang telah dibancuh oleh Elyvia sebentar tadi.

Matanya kini menghadap ke arah balang yang berisikan gula. Tangannya mencapai balang tersebut.

Dia senyum senget. Dia tahu Evan tidak suka akan benda manis. Jadinya...

"Kesian kau kan? Abang Evan percayakan kau... Tapi..." Ania meletakkan dua sudu gula ke dalam kopi hitam itu.

"... kau musnahkan kepercayaan dia terhadap kau." Ania senyum sinis.

"Padan muka kau, pekerja baru." Dia letakkan kopi hitam dan balang gula itu dalam keadaan seperti tadi.

"Tak lama lagi mesti kau akan dipecat dan kau tak akan dapat perhatian daripada abang Evan lagi. Sebab aku lebih layak dapat perhatian abang Evan daripada kau." Dia cakap seorang diri. Mujur saja tiada yang melihatnya. Andai kata ada orang curi-curi intai, pasti sudah lari.

Setelah itu, cepat-cepat Ania beredar daripada dapur itu sebelum ada orang nampak perbuatannya.

Elyvia kembali masuk ke dalam dapur setelah berbual dengan ayahnya. Perbualan mereka sebentar tadi tiadalah serius sangat. Ayahnya sekadar menanyakan khabarnya.

Dia mengambil kopi hitam itu lalu berjalan ke arah pejabat majikannya.



EVAN menghirup air kopi hitam yang berada di atas permukaan meja kayu miliknya.

Dia memandang cawan air itu dengan hairan.

"Elyvia!" jeritnya dari dalam. Bergema.

Elyvia muncul di hadapannya.

"Apa? Kenapa?" soal Elyvia.

"Apa-apa. Kau tanya aku pula. Kau ni baru masuk kerja dah buat kesilapan kau tahu tak?" marah Evan.

Elyvia mengerutkan dahinya.

"Maksudnya?" dia terpinga-pinga.

"Kau yang buat kopi ni pun tak tahu kesalahan sendiri?" Ini mesti dah pasang topeng muka awal-awal.

"Kesalahan apa?" Elyvia semakin hairan. Hatinya mulai bertanya. Dia ada terletak gula ke?

Eh... Tidaklah!

"Kau tabur gula dalam air ni! Aku dah pesan jangan tabur gula. Tapi kenapa kau tabur gula juga?" soal Evan dalam nada yang sedikit marah.

"Nak balas dendam disebabkan tidak puas hati ke? Sebab kena langgar hari itu? Kalau kau nak balas, aku pun boleh la balas. Balas dengan pecat kau terus." Perasaan marahnya mengawal emosi diri.

My Precious LoveWhere stories live. Discover now