Pov: frank
Het is half 6 en ik kan niet meer slapen. Ik weet niet wat het is maar sinds ik ben begonnen met deze vriendengroep heb ik een beetje het gevoel alsof ze allemaal een stukje van mij zijn. Maar ik hoop niet dat ze hetzelfde als mij gaan meemaken. Zou ik nu gwn doorslapen of gwn er alvast uitgaan en naar de jongens gaan? Ja laat ik dat maar doen. Ik stap uit het bed en kleed me om. Ik loop naar beneden en doe mijn schoenen en jas aan. Eten doe ik wel bij hun want het is nu te vroeg daarvoor. Ik pak mijn autosleutels en loop door de deur. De jongens moeten vandaag weer naar school. De tweede schooldag, ik hoop dat die beter is dan de eerste. Ik rij de oprit af naar hun 'huis'. Kijken of er nog iemand vroeg wakker is net als gister met milo.
Pov: matthyas
Ik word wakker en kijk gelijk op de wekker. Yes, het is kwart voor zes. Dat betekend dat het nu niet raar is om eruit te gaan. Ik heb zowat de hele nacht wakker gelegen. Ik heb gwn geen zin in school. Ik heb vandaag heel veel les met mijn mentorklas waar dus die 'leider' genaamd mathijs in de klas zit. Ik zucht en kleed me aan. Ik loop naar de badkamer en bekijk mezelf in de spiegel. Ik kan mezelf echt niet meer serieus nemen. Wallen van hier tot Tokio, haar door de war, rode ogen. Want ja, ik kan niet ontkennen dat ik een paar tranen moest laten. Ik doe mijn haar nog even goed en loop dan mijn kamer uit. Mijn kamer is in de woonkamer dus ik ben er in noodtime. Er is nog niemand zo te zien. Beter. Ik ga zitten en scrol een beetje door mijn telefoon. Ontbijten ga ik toch niet doen dus ik heb nu alle tijd van de wereld
Ik zit hier nu net 10 min als ik de deur al open hoor gaan. Is frank er al? Die is dan ook vroeg uit de veren. Ik zie de deur open gaan en inderdaad frank naar binnen lopen. Hij kijkt verbaast als hij mij ziet zitten. "Goedemorgen" zegt hij. Ik knik. "Jij bent vroeg" zegt hij. "Jij ook" zeg ik. Hij knikt. Als ik hem aankijk zie ik dat hij ook wallen heeft. Heeft hij ook slecht geslapen? Als begeleider van een jeugdtehuis zou je vaak zeggen dat ze vaak heel goed slapen, maar frank niet dus. "Zie je iets?" Vraagt hij lachend. Kut ik keek nogsteeds. Ik kijk snel weg. "Je hebt wallen" zeg ik nog voor hij raar gaat denken. Ik zie hem knikken. "Ja slechte nacht gehad" zegt hij zuchtend. Ik kijk hem aan. "Uhm, mag ik weten waarom?" Vraag ik verlegen. "Kijk matthyas, in het leven kun je je ogen sluiten voor iets dat je niet wil zien, maar je kunt je hard niet sluiten voor iets wat je niet wil voelen" zegt hij. Ik denk na. Dat is inderdaad wel waar. Want ik kon vanacht ook wel mijn ogen sluiten maar mijn hard sloot niet.
Pov: raoul
Ik word wakker van gepraat in de woonkamer. Wat niet zo gek is want mijn kamer is in de woonkamer. Heeft niet altijd voordelen dus. Ik kijk op de klok en ik zie dat het 05:57 is. Beetje vroeg maar dat geeft niet. Ik heb best wel oké geslapen namelijk. Het kan natuurlijk beter, maar het was niet slecht. Ik stap uit bed en kleed me aan. Daarna loop ik mijn kamer uit. Ik zie matthy en Frank zitten op de bank. Frank is hier ook vroeg. Hij moet ook nog 20 minuten rijden. Dus hij is heel vroeg opgestaan. "Goedemorgen raoul" zegt frank. "Goedemorgen" zeg ik. "Goed geslapen?" Vraagt frank. Ik knik. "Oke zou ik alvast ontbijt voor jullie maken?" Vraagt frank. Ik knik. Matthy zegt niks. "Matthy?" Zegt frank. "Ik heb al ontbeten" zegt hij zacht. Frank knikt ongelovig. Wat ik wel snap want ik geloof het ook niet. Maar frank kennende gaat hij èèn broodje maken voor matthy. Frank komt na een tijdje aanlopen met yoghurt voor mij en inderdaad èèn broodje voor matthy. Matthy kijkt frank aan en frank geeft hem een blik met 'je moet'. Matthy zucht en begint tegen zijn zin denk ik te eten. Ik kijk naar frank en hij geeft me een knipoog. Hij is wel slim.
-
Pov: frank
Het is nu bijna kwart voor acht en iedereen is wakker. Alleen koen en robbie zitten nog aan het ontbijt. De jongens gaan zo weg naar school. Deze keer gaat matthy ook gwn zelf fietsen. Als iedereen klaar is doen ze hun jas en schoenen. "Klaar?" Zucht raoul. "Ja lets go" zegt robbie. Ik zwaai hun uit en doe de deur weer dicht. Ik zucht nog even. Ik pak mijn laptop en open een notitieboekje waar ik alles van de gesprekken met de jongens in heb staan. Dit is echt kut werk maar moet wel gebeuren helaas. Als ik nog snel kijk naar de dossieren die ik kreeg toen ik ze nog niet kende zie ik dat misschien net 1 of 2 vooruit zijn gegaan. Dit word nog een hele klus om alle jongens weer uit dat donkere gat te krijgen, uit de tunnel wat voor sommige een langere tunnel is dan andere, maar allemaal even donker. Ik ga nog even snel naar de roosters en ik zie dat koen en robbie tot 2 uur moeten, milo tot 3 uur, en matthy en raoul tot 12 uur. Hun hebben een korte dag dus.
Pov: koen
We zijn al bijna bij school. Ik begin nu toch wel een beetje zenuwachtig te worden. Ik hoop echt niet dat we die jongens tegenkomen bij de deuropening. We zetten de fietsen bij de fietsenstalling en lopen dan naar roel die de scooter neerzet. We lopen dan met zen allen naar binnen. We zijn allemaal zenuwachtig behalve milo. Die gast die springt bijna van de boosheid. Hij heeft ook eerlijk tegen frank en ons gezegt, als èèn van de jongens aan èèn van ons gaan zitten, dan gaat hij uithalen. Maar frank heeft nog tegen mij gevraagd of ik hem wel kan tegenhouden als dat lukt. Maar ik hoop dat hij zichzelf gwn rustig kan houden.
-
Het is nu weer pauze. Matthy en raoul die moeten nog 1 uur, robbie en ik 3 en milo nog 4. Dus milo is nu echt chagrijnig. Tot nu toe gaat deze dag voor mij nog best goed. Maar ik heb gehoort dat raoul en matthy het niet een hele leuke dag vinden. Ik zie iedereen al aanlopen en ze gaan zitten aan de tafel waar ik en robbie al zaten.
"Hey" zegt milo. "Hoe gaat het tot nu toe?" Vraag ik. "Ja wel prima" zegt milo. Raoul schud zijn hoofd. "Moet ik mee straks?" Vraagt milo. "Nee hoeft niet milo" zegt raoul. "Hebben ze aan jullie gezetten of iets gedaan?" Vraagt robbie. Ik zie matt gelijk wit weg trekken. Het zou toch niet dat ze echt iets hebben gedaan bij hem? Toch?Pov: matthyas
Koen die kijkt me bezorgt aan. Waarschijnlijk omdat ik bleek ben ofzo. De les van daarnet was namelijk echt verschikkelijk. Ze gingen allebei bij me zitten en deden de hele tijd irritant. Ze zaten aan me, gingen beuken onder de tafel, gingen dingen fluisteren in mijn oor. En die dingen waren alles behalve aardig. Het liefst wil ik nu gwn wegrennen en nooit meer terug komen. "Aan mij hebben ze niet gezetten" zegt raoul. Het ergste is ook nog dat er 2 van de 3 in de wiskunde klas van raoul en mij zitten. Wiskunde is sws al een kut vak, maar dit maakt het niet heel veel beter. Ik had voor de rest les zonder raoul en dat ging ook niet het beste ooit. Maar het ging wel beter dan in de wiskunde les. "En matt?" Vraagt milo. Ik kijk hem aan. Hij ziet volgens mij aan mijn blik al genoeg. Hij weet het. En als milo het weet zijn die gasten nog lang niet jarig.
Pov: milo
Ik vroeg aan matt of die gasten aan hem zaten maar hij kijkt me aan en ik weet al genoeg. "Ik wist het" zeg ik. "Wat?" Vraagt robbie die geen idee heeft wat ik bedoel. "Die tering gasten hebben aan hem gezetten" zeg ik terwijl ik naar matt wijs. "Maar hij zei niks?" Zegt robbie. "Ja maar ik weet al genoeg na die blik die die mij gaf" zeg ik. Matthy knikt. Poh die gasten gaan het voelen. "Matt wil je niet wat frisse lucht? Je bent wat bleek" zegt koen. Matthy knikt.
We lopen met zen allen even naar buiten voor wat frisse lucht. Maar als we nog maar èèn stap naar buiten hebben gezet zie ik ze al staan. Ze mogen èèn stap naar ons zetten en ze zijn van mij. We gaan op een bankje zitten die lang genoeg is waardoor we er allemaal kunnen zitten. De jongens zijn wat aan het praten maar ik zie die gasten al aanlopen. Ze mogen komen. Ze krijgen er echt van langs als ze aan matthy gaan zitten. Alle 3.
"Hey losers" zegt die mathijs. Die mark en nick die staan er als een stel honden bij. Ik ben achter hun namen gekomen want ik hoor hun namen soms wel door de aula geroepen worden. "Hey gast, wiskunde les was leuk he" zegt hij tegen matthy terwijl hij een klein stootje geeft. Oké klaar. Ik sta op en ga voor matthy staan. Ze gaan allemaal gelijk naar achter. Grote mond maar ik sta èèn keer op en gelijk bang. "Kom nog met èèn vinger aan hem, ik zweer dan ben je nog niet jarig" zeg ik. Ze lopen weg. Pff, wat een downies. "Jezus grote bek maar wel als poëzies weglopen" zeg ik. Iedereen moet een beetje lachen. Behalve matt. "Dat had je niet moeten doen milo.." zegt hij. Waarom? Ik kijk hem verbaast aan. "Wat bedoel je?" Vraag ik. "Nu gaan ze het 10 keer zo hard terug doen" zegt hij zacht. "Mogen ze gaan proberen. Matt luister goed naar me, zolang jij met mij in èèn huis woont, zou ik alles eraan doen om hun niet aan jou te laten zitten" zeg ik. "Maar milo-" begint hij maar ik haak hem af. "Nee matthyas, ik meen het.
Een echte soldaat vecht niet omdat hij haat wat er voor hem staat, hij vecht omdat hij houd van wat er achter hem staat"~woorden kunnen grotere littekens achterlaten dan messen~
1770 woorden.
JE LEEST
jeugdzorg // bankzitters
FantasyIedereen heeft z'n eigen verhaal en verleden. Net als 5 jongens die in 1 huis worden gestopt. Zouden ze zich openstellen aan elkaar? En kan iedereen zijn angsten overwinnen?