CHAPTER 1

23 5 2
                                    

SAHARA POV~

Malam yang hening, gegendang telingaku menangkap bunyi orang ketawa terkekeh-kekeh dibawah bahagian ruang tamu. Kuatnya ketawa itu hingga aku terdengar di bilik ku.

Aku yang sedang baring sambung menonton drama Korea terus duduk dan keluar dari bilik. Tertanya lah apa yang buat mereka tu ketawa sampai tak tengok jam? Dah pukul 11 malam ni.

Aku turun dari tingkat atas ke tingkat bawah dan menuju ke ruang tamu. Sebelum aku muncul kan diri, aku jengah dulu kot-kot ada orang luar tu yang meriah sangat rumah ni.

Aku jengah di bahagian ruang tamu dan betul sangkaan aku, ada satu keluarga yang sedang menapak di rumah agam milik nenda ku ini. Aku teliti wajah-wajah yang sedang rancak berbual dengan keluarga ku itu.

Ada empat orang keseluruhannya. Ada sepasang suami isteri yang mungkin sebaya ibu dan ayah aku. Dan juga anak-anak mereka. Lelaki. Kacak pun kacak, dan aku tahu mesti dia tinggi. Aku tengok je aku da tahu.

Ibu aku puan Mary Anne atau nama Islamnya Maya Anita bangkit dari duduknya dan terus menuju ke arah tangga. Mungkin nak panggil aku. Baru saja aku nak lari masuk balik ke dalam bilik aku, terus dia sambar tangan aku dengan genggaman yang agak kuat.

"Nak pergi mana?" Tanya ibu aku sambil tarik sedikit tangan aku mendekatinya.

Aku garu kepalaku yang tak gatal itu dan senyum. "Uh... Mam..mama uh... Tak ada pergi mana-mana. Dell bau nak join mama borak" kata ku dan senyum.

"Yelah tu" kata puan Maya.

"Siapa tu?" Tanya ku. Aku ikut puan Maya ke dapur.

"Tetamu nenda" singkat dan senang untuk faham. Aku pula buat mulut "O"

"Ni hantar air ni kat sana. Cepat." Kata puan Maya sambil memberi aku sedulang nak air panas dan beberapa buah cawan.

Aku mencebik dan angguk. Aku nak bantah pun tak boleh sebab aku tak nak jadi anak derhaka so sebagai anak mithali aku pun turut dan tidak membantah.

Aku bawa dulang itu keriang tamu dan hidangkan tetamu-tetamu nenda aku dengan secawan kopi panas. Hati aku berdegup kencang, wangian anak-anak makcik dan pakcik tu boleh tahan wangi. Sedap baunya. Lagi-lagi yang pakai baju putih tu.

Selesai saja aku hidang air itu, aku bangun dan ingin minda diri untuk ke dapur tapi perbuatan aku terbatas apabila nenda ku Puan Sri Dewi memanggil.

"Dell" agak kuat, terselit bunyi tegas disitu. Aku telan air liur ku yang terasa kelat itu dan pandang nenda ku.

"Ya nenda?" Tanya ku.

"Duduk sini sekejap." Katanya dan menepuk ruangan kosong di sofa itu. Aku akur dan duduk disitu.

"Ni lah cucu saya. Sahara. Tapi kami panggil Dell. Nama manja kan." Ucap nenda sambil ketawa nipis. Apa yang lawak pun aku tak tahu.

"Oh iya ke? Cantik orangnya. Sebiji macam maknya" kata makcik yang duduk tidak jauh dari kami. Aku yang dengar tu apa lagi, senyumlah macam kerang busuk.

"Tengoklah cucu siapa" terus terkekeh-kekeh mereka ketawa.

"By the way, ni anak aunty. Nama dia Hezriq Farrel dan Akasyah Farrel" kata makcik itu sambil senyum.

Dia ingat aku ni kisah ke siapa anak dia? Hm.. tak pe lah. Mana tau salah satu jodoh aku anak aunty ni. Gatal pula aku ni.

"Uh... Nenda.. aunty... Dell nak naik atas dulu. Dah ngantuk. Dell minta diri dulu ye." Aku bangkit dari duduk ku tapi tangan ku digenggam oleh nenda.

"Sabar. Duduk dulu" Katanya. Sekali lagi aku telan air liur ku dan angguk.

"Jadi dari tadi kita bual kosong. Apa kata kita mulakan nya sekarang."

Mrs. Farrel: Love?Where stories live. Discover now