28

6 2 0
                                    

.SAHARA.

Aku duduk di sofa dan membaca buku. Walaupun aku dah keluar dari bilik kotor tu, tapi masih aku terkurung. Cuma tak seteruk dalam bilik tu. Dengan busuknya, kotor, serangga lagi. Nasib lah aku dah di keluarkan dari bilik buruk tu.

Lieya masuk bersama sedulang cawan teh wangi yang menyegarkan. Aku pandang Lieya dan senyum.

"Terima kasih Lieya. Mari lah kita minum sama-sama" pelawa ku.

Lieya pandang aku dan geleng. "Tak mengapa. Teh ni memang untuk tuan puteri. Saya minta diri dulu" ujarnya. Aku senyum nipis dan angguk. Suka hati dia lah. Sibuk mungkin.

Aku hanya melihat dia keluar dari bilik aku dan mengeluh perlahan. Aku capai secawan teh panas itu dan bau dahulu. Segar. Kalau dah baunya segar, apatah lagi rasanya, kan?

Baru saja aku ingin minum, satu tangan kekar memegang pergelangan tangan aku dan ambil cawan tersebut. Dia campak ke atas lantai. Habis pecah berderai kaca kaca itu di atas lantai bersama air teh yang masih panas itu.

Aku pandang ke arah orang yang membaling cawan nya itu. Baru saja aku nak marah balik tapi aku terkedu bila melihat Airil yang mencampakkan cawan itu. Okay that's weird.

"Kenapa awak campak cawan tu? Saya baru nak minum." Marah aku.

Dia lepaskan tangan aku dan pandang ke arah aku. "Kau memang jenis yang tak berhati-hati ke?" Katanya mendatar.

Kening aku berkerut. "Apa yang awak merepek ni? Kenapa pula saya nak berhati-hati dengan... Teh?" Soal aku pula. Airil mengeluh.

"Tak ada apa-apalah." Balasnya dan ingin berlalu pergi tapi sempat aku halang.

"Apa? Baik awak cakap sekarang Airil." Arah ku. Kata-kata Airil mengundang sangsi.. aku tak tahu kenapa dia boleh kata macam tu.. sebab teh? Tak logik.

"Apa yang bahaya? Teh je pun. Ada racun ke? Saya tak fahamlah dengan awak ni" kata aku sekali lagi

"Aku tak tahulah nak kata yang kau ni bodoh atau kurang cerdik. Macam dua-dua. Sahara, kau sekarang dah jadi puteri. Kau kena berhati-hati. Ada je orang di luar sana sedang mengincar kau sebab apa? Sebab dia nak bunuh kau. Tambah-tambah lagi dengan status kau sekarang. Semua orang boleh khianat kita. Cuma kita saja nak kena peka. Siapa orang tu" jelasnya panjang lebar.

"Siapa pula nak bunuh saya? Siapa pula berdendam dengan saya? Saya tak fahamlah" soal aku lagi.

"Kau tak faham kau punya pasal. Cuma aku nak ingatkan, kau jangan mudah percaya orang. Walaupun dia dekat dengan kau. Lagi-lagi budak nama Lieya tu." Balasnya lagi.

"Apa kena-mengena dengan Lieya? Dia baik je. Lagi satu, jadi.. saya kena jauhkan diri dari semua orang including you. Sebab awak sendiri cakap yang tak boleh percaya orang luar. Awak tu orang luar. Baru kenal.. jadi... Wajarlah kalau saya tak percayakan awak, Lieya, Zafran dan juga ibu. Sebab saya memang baru kenal kau orang." Balas aku dengan lancar. Apa yang aku cakap ni semua yang ada dalam otak fikiran aku dan fakta.

Airil hanya pandang aku dengan wajah dinginnya. "Suka hati kau. Aku dah ingatkan. It's up to you.. accept or not." Dia berjalan keluar dari bilik aku meninggalkan aku. Apakah...

Kening aku berkerut. Apa masalah si Airil ni? Tiba-tiba saja. Sakit ke apa?

Aku lajukan langkah aku dan kejar Airil. "Ril... Airil.. tunggu.." aku genggam tangannya dan pusingkan badan Airil untuk menghadap aku.

"Apa kau nak?" Soalnya sebaik saja badannya menghadap aku. Aku mengeluh.

"Saya ada salah cakap ke? Apa.. apa yang awak tak puas hati sangat dengan Lieya? Saya tengok dia tu baik je. Tak pernah sekali pun buat hal.." kata aku sedikit sebanyak mempertahankan Lieya. Bukan apa, aku cuma nak tahu lah kenapa Airil benci dia?

Mrs. Farrel: Love?Where stories live. Discover now