BAB 13: KEJUTAN

8 1 0
                                    

Sambungan...

Cahaya matahari yang terik membuatkan anak matanya mengecil memandang langit biru yang terbentang luas di angkasa. Peluh yang mengalir di dahi di seka perlahan.

"Apahal la Malaysia ni panas sangat..."

Keluhnya sambil mengibas-ngibas kolar baju seragam Kejuteraan berwarna hijau tua. Anak matanya memerhati sekeliling bersama handphone di tangan kanannya.

"Manalah mangkuk ayun ni. Geram je aku. Lambat betullah."

Rongga hidungnya merengus kasar. Skrin handphone dilihat seketika.

"Chat pun dari tadi tak reply."

Tidak jauh di hadapannya, muncul seorang lelaki berambut mullet berwarna hitam dan berwajah tampan sedang berjalan menuju ke arahnya. Kedua-dua belah tangannya dimasukkan ke dalam saku seluar. Berbaju seragam yang sama sepertinya. Namun bezanya lelaki ini lebih dingin perwatakannya.

"Kau tak boleh lambat lagi ke? Apesal tak datang esok je?"

Soal Eidil sambil mendongak memandang ke wajah sahabatnya.

"Aku ada kelas. Bukan macam kau free 24 jam."

Eidil langsung menggulingkan anak matanya. Wafiq mula membuka zip beg sandangnya sambil mencapai sesuatu. Kemudian dia menghulurkan kepada Eidil.

"Nah."

Anak mata Eidil jatuh pada kotak berwarna biru yang dihulur Wafiq. Kemudian dia memandang Wafiq.

"Apa ni?"

"Hadiah kahwin kau."

Sebelah keningnya langsung terangkat. Wajah tampan itu diamati seketika.

"Sejak bila pulak kau baik sangat nak bagi hadiah dekat orang?"

"Sejak kau kahwin aku start jadi baik."

Eidil langsung mencebik. Namun tangannya tetap mencapai huluran kotak tersebut.

"Thanks la. Aku ingatkan ada apa tadi kau nak jumpa aku. Macamlah tak boleh jumpa dekat kolej."

"Aku tak sangka pulak lepas kau kahwin terus amnesia."

"Amnesia apa pulak?"

"Kau kan dah duduk luar."

Eidil langsung tersedar. Kemudian dia batuk beberapa kali untuk melindungi rasa malunya.

"Ni jelah tujuan kau nak jumpa aku?"

"Tak. Ada lagi."

"Apa?"

"Hati-hati dengan orang yang tak kenal."

"Hah?"

"Jahran dan Umair dah beritahu aku pasal apa yang berlaku pada kau baru-baru ni."

Sekelip mata pertemuannya dengan Camelia muncul di fikiran.

"Kalau ada apa-apa masalah, roger je aku."

"Hmm. Thanks la sebab ambil berat pasal aku."

"Kau kawan aku. Sesiapapun ambil berat pasal kawan dia. Melainkan musuh dalam selimut."

Eidil mula tersenyum nipis.

"Aku terharu sebab kau kisah pasal aku. Tapi aku tahu, sedingin-dingin kau, kau caring pasal orang lain."

"Aku nak balik kolej dulu. Kirim salam isteri kau."

Wafiq berpaling untuk meneruskan langkahnya ke tempat perhentian bas.

"Oi. Balik dengan aku. Aku hantar kau kat kolej."

EIDIL SAFWAN | EUNSEOK | 16+ [COMPLETE]Where stories live. Discover now