BAB 16: REDHA

7 1 0
                                    

Sambungan...

Lima sahabat melangkah masuk ke dalam rumah setelah membuka tombol pintu yang tidak berkunci. Semua mata memerhati sekeliling rumah bersama perasaan pilu setelah melihat keadaan rumah yang tidak terurus.

"Jahran dan Umair, pergi check bilik. Tengok kalau-kalau Eidil ada dekat dalam."

Tanpa sebarang bantahan, mereka berdua langsung melangkah ke arah bilik-bilik yang berdekatan dengan ruang tamu.

"Hafiy, kau pergi ke dapur. Tolong kemas dapur tu. Aku dan Fahri akan kemas dekat ruang tamu."

"Okay."

Setelah Hafiy tiada, Hairy mula mendongak memandang Fahri.

"Dia memang tak keluar rumah langsung lepas kes hari tu..."

Fahri hanya mengeluh setelah mendengar kata-kata Hairy itu. Tanpa membuang masa, mereka berdua mula mengemas ruang tamu tersebut yang sudah penuh dengan sampah dan juga baju-baju yang berada di atas sofa dan juga lantai.

Ketika pintu bilik terbuka, Jahran dan Umair berpandangan sesama sendiri. Kemudian anak mata mereka memandang ke arah Eidil yang sedang terbaring di atas katil. Lena tanpa baju dan hanya memakai seluar pendek.

"Umair, kau tolong kutip baju dan seluar atas lantai tu. Letak dalam bakul laundry."

"Okay."

Sementara Jahran pula menghampiri Eidil untuk membangunkan lelaki itu dari lenanya.

"Eidil."

Jahran menyentuh bahu Eidil lalu menggoyangkan bahu lelaki itu.

"Eidil, bangunlah. Kitorang datang ni."

Eidil mula membuka matanya perlahan-lahan sehingga wajah Jahran muncul di pandangan matanya.

"Kenapa kau biar rumah bersepah sangat ni? Kan aku dah cakap sebelum ni kalau ada masalah roger kitorang. Bukan berkurung dalam rumah macam ni sampai rumah pun dah jadi macam ni."

Bingkai gambar perkahwinan Eidil dan Raisha menarik minat anak matanya ketika ini. Terletak elok di sisi Eidil. Matanya kembali memandang raut wajah Eidil yang sugul.

"Raisha beritahu kitorang yang kau tak pergi mahkamah minggu lepas. Jadi dia minta tolong dari kitorang supaya bawak kau pergi ke mahkamah esok. Kalau kau terus tak datang ke mahkamah, polis akan datang dan heret kau ke mahkamah."

Eidil mengusap kasar kepalanya. Kemudian dia memandang Jahran.

"Aku taknak bercerai dengan dia! Kau faham tak?!"

Umair yang sedang sibuk mengutip pakaian di atas lantai langsung menoleh memandang Eidil. Sementara Jahran pula mendiam seketika setelah mendengar jeritan Eidil itu.

"Kau nak bercerai ataupun tak, kau tetap kena datang mahkamah. Kau nak ke polis datang cari kau kat rumah? Heret kau gi sana?"

Wajah Eidil direnung seketika.

"Kau dah dapat notis dari mahkamah kan? Takkan kau nak terus berkurung macam ni dalam rumah? Selesaikan dulu apa yang patut. Lepas tu baru fikir apa yang perlu kau buat."

Eidil langsung menekup wajahnya. Kedengaran suara tangisannya bergema di dalam bilik tersebut. Umair dan Jahran hanya memerhati Eidil yang sedang menangis.

"Eidil... Kami suruh pergi mahkamah tu bukan nak suruh kau bercerai. Selagi kau tak lafaz cerai tu selagi tu kau takkan bercerai dengan dia. Tapi sekurang-kurangnya kau ikhtiar untuk selesaikan masalah kau bila dah sampai sana."

Sentuhan Jahran di bahu Eidil membuatkan tangisan lelaki itu semakin kuat.

"Eidil, walau apapun yang jadi lepas ni, kitorang akan selalu dengan kau. Kau janganlah rasa kau dah hilang segalanya. Kau masih ada kawan-kawan kau. Kau masih ada keluarga kau."

EIDIL SAFWAN | EUNSEOK | 16+ [COMPLETE]Where stories live. Discover now