Bab 45

4.4K 85 2
                                    

Pokok yang ditiup angin.Ombak yang bergelora membuatkan hatinya tenang.Tambah lagi bunyi kicauan burung.

Izzah memandang pemandangan yang tenang di pantai itu.Dia pergi ke sini hanya untuk kosongkan fikirannya.

"Pembedahan Tengku Ian sudah selesai tetapi disebabkan hentakan yang terlalu kuat di kepalanya boleh menyebabkan Tengku Ian amnesia."

Terduduk Izzah di lantai Hospital.Jantung dia bagai terhenti.

"Maksud doktor? Anak saya akan mengalami amnesia?"Soal Tengku Razif.Puan Ros sudah memeluk erat Izzah.

"Mengikut pengalaman kami,perbanyakkan pesakit seperti Tengku Ian akan mengalami amnesia.Jadi kami tak dapat nak pastikan lagi Tengku.Tengku banyakkan la berdoa pada Tuhan yang maha esa."Ujar doktor itu lagi.

Tengku Raziff hanya sekadar mengucapkan terima kasih pada Doktor itu.Dia memandang ke arah izzah dimana sedang menangis di dalam pelukan isterinya.

Kata-kata Doktor tadi kembali bermain fi fikirannya.Dia tidak sanggup untuk mengharungi cabaran ini lagi.Apa lagi cabaran yang kau nak beri pada aku Ya Allah.

Adakah Ian jadi sampai macam ini sekali disebabkan dia.Ian koma sebelum ini disebabkan dia.Ian accident disebabkan dia.Ya sebab kau kalau bukan sebab kau halau Ian 10 bulan lepas semua ni tak akan jadi!

Suara di otaknya bergema.Tangan Izzah mengigil.

"Semua ni salah Rai ke abang.Sebab Rai ke abang kena taggung semua ni."Izzah mengambil pencil cutter yang ada dalam beg tangannya.
Kehilangan Ian membuatkan anxiety nya kembali.

"Maafkan Rai abang.Sebab rai abang terseksa"Perbuatannya terhenti.Dia memandang beg tangannya.

Baru sahaja dia ingin menoreh nadinya Iphone miliknya berdering.
Tertera nama Mummy.

"Rai Ian dah sedar!"

"B...betul ke...ni my?"Soal izzah terkejut.

"Ian cari Rai sayang"

"Rai datang sekarang my.My tunggu Rai"Izzah tergesa-gesa.Cutter tadi diletakkan dalam poket seluarnya sahaja.

............

Tengku Raziff dan Isterinya pulang ke rumah setelah Izzah sampai di hospital.Sampai sahaja izzah di hospital Ian sudah pun tidur.

Izzah merenung kendur tubuh suaminya yang terlantar dia katil.Sungguh dia rindu akan suara syurganya.Suara Imamnya.

Izzah membaringkan kepalanya di birai katil.tangannya menggengam erat tangan suaminya.Bagai tidak mahu lepas.

Masa sudah pun berganjak pada pukul 11:00 malam.

"Maafkan abang sayang,Abang tak boleh lama"Ian senyum sehingga menampakkan kedua lesung pipit miliknya.

Senyuman itu.Sudah lama sia rindu akan senyuman Ian.Dia rindu gurauannya bersama Ian.

"A...bang nak pergi mana.Rai rindu abang....dah lama Rai tak dengar suara abang"

"Abang tak boleh lama sayang..."

"Kalau abang nak pergi Rai nak ikut jugak abang! Rai taknak hilang abang lagi.Abang bawak la Rai pergi dengan abangg"

"Raihana sayang.Rai kena jaga anak kita.Nanti siapa nak jaga Aryan kalau Rai ikut abang?"

"Mummy ada.Mummy boleh jaga Aryan..."

"Tapi abang nak pergi jauh sayang.Jauh."

"Takpala kita pergi sama-sama.Rai janji rai tak akan menyusahkan abang"Izzah mengangkat tangannya sebagai janji.

"Sayang.Raihana tak pernah susahkan abang walau sekali.Tapi kalini abang memang tak boleh bawak sayang.Sebab masa abang dah sampai"

"Masa flight ke? Tapi abang kan baru sedar abang nak pergi mana lagi...."Sebak Izzah

"Ajal abang dah sampai Sayang."

Suasana hening...

"A-abang tipu rai kan! Macam sebelum ni.Rai ingat abang dah tak ada tapi abang masih hidup"

"Tak sayang.Kalini abang memang pergi buat selama-lamanya.Rai jangan nangis sayang"

"Rai dah tak boleh jumpa abang ke...."

"Rai boleh jumpa abang.Nanti setiap malam abang jumpa rai dalam mimpi rai"Ujar Ian.

"Tapi rai nak bersama dengan abang di dunia bukan hanya di ilusi"

"Siapalah abang nak tolak ajal abang sayang"Ian mengelus lembut rahang Izzah.

"Selamat malam Sayang.Sayang Aryan macam mana Rai sayangkan abang."

"See you whenever when I see you"

"Abang!"

..........

Maaf setelah sekian lama saya tak update.Busy sikit.tapi bukan more to busy sebernanya more to malas.

Jadi untuk bab kalini sakit ke happy dengan kehidupan Ian di dunia tipu tipu 🍬

𝐓𝐚𝐤𝐝𝐢𝐫 𝐁𝐮𝐚𝐭 𝐀𝐤𝐮 | 𝐂 Where stories live. Discover now