DEQNA tertanya-tanya juga apabila habis sahaja kelas di bangunan HS hari itu, Pa'eh call minta dia tunggu sebab Pa'eh nak pick up dekat area pintu masuk ke HS building tu.
"Okay, nak pergi mana?"
"I'd rather not to tell. I've checked your schedule. You don't have any class or group discussion afterwards." Laju Sahaja Pa'eh menuturkan. Senada.
"But I have submission due next week la Pa'eh."
"I promise you, it's gonna be fun,"
"But what are we doing? Pa'eh jangan macam-macam eh. Buat benda pelik-pelik nanti, Deqna bagitahu Along."
"Worry not. This one is Along's idea."
"Okay, then I should be REALLY worried," Tangan Deqna dah bersilang tanda defensive. Dia punya logic macam ni. Apa-apa yang Pa'eh buat, boleh rant dekat Along. Tapi kalau benda-benda yang Pa'eh buat yang datang daripada Along, itu merisaukan. There's no way out!
So, inilah maksud Pa'eh tu. From Gombak to Banting. Bukit Jugra. Can guess much?
"Pa'eh culik Deqna demi ni? Deqna pakai jubah ni, Pa'eh." Nak paragliding apa pakai jubah? Ada yang buat ke?
"Don't worry. Pa'eh dah minta Mama prepare kan a suitable attire for you. Kat seat belakang, dalam paper bag tu. Don't worry, I didn't look. Mama yang prepare. And Mama Papa dah bagi green light awal awal lagi."
Kening Deqna double jerk. 'So, everybody knows, huh?'
"Tapi, I am not a great fan of tinggi."
Nervous dah macam apa dah dalam diri Deqna. Tapi dia tak perasankan yang Pa'eh lebih teruk nervous nya.
It all went well. Very well. Deqna senyum sepanjang hari. Dan dia tak habis-habis bercerita tentang wing over yang dilakukan oleh the captain. There's always a first time for everything! And this one, I can bet you, is the best.
Deqna menurunkan cermin tingkap sebelah pemandu itu semasa perjalanan pulang tu. Pa'eh hanya tersenyum. Lagu 'Langit' oleh Yuna bermain di corong radio. Memberikan suatu vibe yang Deqna sendiri tak dapat jelaskan.
"You know what, Pa'eh? Deqna memang rasa stressed over these three weeks. Deqna tak dapat nak cope sangat, dengan classmates Deqna macam avoiding me. Not avoid, avoid. Tapi, disebabkan Deqna nak kahwin, diorang semua just letakkan nama Deqna as their group mate, but they never give me some work to do. They thought I was gonna fail them, I guess. That's why la diorang tak bagi kerja, kot. I was stressed. Deqna tak mau la jadi orang yang tak buat apa-apa..."
"...so I had to prove to them that I can do all the work. So the pressure is on. Tapi tak sangka I couldn't really cope with all the work. Banyak sangat, Pa'eh! Sebab tu I can't reply to you that much. Sorry,"
Pa'eh mengangguk. Benar! Dah lama dia tanya bila Bambam free, tapi langsung disidai secara mandatnya. So, he had to do what he had to do.
"Don't worry. I'll help you, okay? Nanti this weekend, let's go to the library. I'll help you as much as I can."
"Sure ke Pa'eh nak help me?" Deqna pandang Pa'eh dengan muka comelnya, tanda dia terharu. Dia kelip-kelip matanya sambil kedua tangannya diletakkan di bawah dagu, menunjukkan 'gwiyomi'nya. Nice one, Diana!
"Kalau buat muka buruk macam tu lagi, Pa'eh tarik balik offer." Padahal apa yang terucap tak sama langsung dengan apa di hati. Dalam hatinya sungguhlah memuji kecomelan suri hatinya itu. Budak ni karang!
"Okay, okay. Deqna tak buat dah!" Surrender siap! Nak bahan sikit-sikit je. Mengamuk pulak si Pa'eh ni.
"Eh, await muka Pa'eh merah ni? Panas ke?" Terus tangan Deqna menaikkan functionality aircond.
"Manade-"
"Really? Okay, now nak singgah mana-mana ke? Deqna dah rasa lapar ni,"
"Dah sampai dah."
"Oh, wow!" 3-star michelin restaurant kot, kinda, getus hati Deqna. Remind me again what aesthetic is. Tak tahu juga mana Pa'eh boleh jumpa restaurant sebegitu.
"Pa'eh, Deqna tak cukup cash tau. Kalau tak cukup duit, macam mana?"
"Kita basuh pinggan dekat belakang..."
"Yeah, right..."
"Bambam masuk dulu, Pa'eh nak tukar kasut kejap..."
"Cepat tau."
"Iyee..."
Deqna melangkah masuk bersambut dengan the waiter.
"Cik Diana?" Deqna termangu di situ sebelum matanya tertangkap kelibat orang-orang yang dikenalinya di restaurant itu. Mama, Papa, Mummy, Daddy, Along, semua ada di situ menyambut kedatangannya. Dan apabila Deqna yang agak surprised menghampiri semua, ketika itu Pa'eh datang dengan sejambak bunga ros merah.
"Oh my God..." Deqna tutup mulutnya dengan kedua-dua tangannya. Hatinya? Bagai nak meletup saat itu.
"I know this is cliché. But again, I want it to be memorable for us all, so I decided to follow along with Along's plan. So, my only Bambam, are you willing to be my partner in crime, my housemate of joy and laughter, my other half of eternity till Jannah?"
Deqna hampir terkekek ketawa dengan proposal Pa'eh itu. Tapi, dia tahu dia perlu beriak serius ketika itu. Everybody's watching.
"Yes, I do if you promise you'll feed me well." Deqna senyum ke Pa'eh tapi apabila senyuman itu dibalas oleh Pa'eh, Deqna sendiri yang tersipu. Alamak, hensem sangat Pa'eh ni. Dah tak nak lagi bunga-bunga camni. Penat dia nak jaga hati dia daripada overbeat.
"Of course! Tak pun, nanti Deqna lari ke rumah sebelah je. Lagipun, Mummy Daddy sentiasa ada makanan atas meja. Deqna takkan kebulur."
Deqna sambut bunga ros hidup yang diberi oleh Pa'eh tu. Sweet! Pa'eh ada ego dia yang banyak tu, tapi once he do this, dia nampak sangat la attractive. Dengan smiley all over the face tu.
"Okay, jom makan."
Senyap-senyap Along sempat berbisik ke telinga Pa'eh masa mereka berjalan ke meja makan yang set up for the whole family tu. Di tepi pantai. With the candles on the sand. And the flower petals.
"Congrats, Pa'eh. Well done! I'm proud of you. Now, dah bagi belum the recording?"
"Not yet la! Kan baru sampai ni."
"Nanti bagi bila nak balik nanti. Jangan lupa!"
"Ye, tahu..."
YOU ARE READING
My Bambam ✅
SpiritualDeqna adalah budak paling tembam yang baru sahaja berpindah ke sekolah Pa'eh, tetapi apa yang menyebabkan Pa'eh bengang adalah budak gemuk itu juga adalah jiran barunya. Membesar tu adalah proses. Tapi bila badan budak Bambam tu semakin mengecil, h...