19.Rumah Jun Terbakar!

1.2K 117 1
                                    

mansae mansae mansae YeH (x3)

Telefon Jun berderingan.Dengan lemahnye,dia menjawab panggilan itu."yeoboseyo?Junhui bercakap"kata Jun dengan suara lemahnye."Jun...awak ok?"kedengaran suara yeoja didalam telefon itu.Jun menjarakkn sedikit melihat id no itu."sena..."suaranya perlahan."saya ok..jgnlah risau..."kata jun."ok apenye...suara tu serak semacam je...awk tau x sye risau..bosn tau x...xde spe nk kcau sye..klau awk dtg kn awk slalu kcau sye..."kata sena."aik bkn awk suke ke sye xdtg...kn awk slalu ckp...klau sye xde...hidup awk aman..so aman x hidup awk Kim Sena?"soal Jun."tak...."kata Sena."Hahahaha"gelak Jun."gelak plk dia...hmm"kata Sena dgn nada merajuk."ala jgnla merajuk...awk xnk tgok namchin awk ni ke...kesian namchin awk ni..."kata Jun."kjp lagi sye dtg..tunggu tau tau tau tau"kata Sena.Jun hanya mampu tergelak dgn ayt Sena itu."yela...cpt sikit tau.."kata Jun."ok..bye"kata Sena.Jun mematikan panggilan itu.Dia baring semula dikatilnya.Mulutnye tak brhenti tersengih.Apatah yg diberangankan pon xtahu.Sementara tunggu kedatangan Sena,dia bermain dengan telefonnya.Tiba-tiba,tekaknya terasa haus.Dia bangun dengan lemah.Tangannya cuba untuk menggapai air putih yg diletakkn diatas meja.Tangannya dipanjangkan lagi tetapi tidak berjaya.Dia mencuba lagi sekali,akhirnya berjaya juga.Malangnya,air itu jatuh kelantai.Air itu tertumpah dan mengalir.Kebetulan pula,disitu ada wayar elektrik yg menjalar kearah poket plag yg dipenuhi dengan pelbagai plag.Jun bangundar katil dan kluar dari bilik itu.Sewaktu dia keluar,fius itu mula terbakar dan mengeluarkan sedikit asap yg kecil."omma.."kata Jun."ye syg omma ni...nk ape?"soal Pn.Wen."air..."kata Jun sepatah.Pn.Wen menghulurkan segelas air kepada Jun.Jun mengambil dan minum air itu dengan sekali gus.Huish haus betul Jun.Pn.Wen menghidu sesuatu."nape omma?"soal Jun."omma bau sesuatu la...mcm bnda terbakar..."kata Pn.Wen.Jun turut menghidu.Ye betul,dia pon dapat menghidu bau tersebut."omma masak ke?"soal Jun.Pn.wen menggelengkan kepalanya.Jun berlari kebiliknya.Dia buka pintu biliknya.Kelihatan biliknya penuh dengan asap yg berkepul juga api yg menyala.Hampir seluruh barang dibiliknya ditelan api.Jun dengan beraninya,masuk kedalam bilik itu untuk mengambil telefonnya.Pandangannya terlalu kabur membuatkan Jun susah untuk melihat."uhuk uhuk uhuk"Jun batuk akibat asap itu masuk dalam hidungnya.Dia mengibas-ngibas asap itu.Jun cuba meraba-raba barang disekelilingnya takut terlanggar sesuatu.Dia mula merangkak,kerana kondisi badannya masa itu masih lemah.Dia menjerit memanggil Pn.Wen.Pn.Wen yg berada dibawah segera kebilik Jun.Dia terkejut dan mula panik."Jun?!mne kamu nak?!"jerit Pn.Wen.Pn.Wen hanya mampu kedengaran Jun menjerit.Ini membuatkan hatinya lebih risau.Api makin lama makin marak.Rumah itu mula penuh dengan asap yg berkepul.Org dikawasan rumah Jun keluar untuk melihat apa yg berlaku."omma!omma kluar dulu omma!selamatkan diri omma!minta bantuan org rmai sekali!Jun nk amik phone Jun!"jerit Jun didalam bilik."Jun!tinggalkn je phone tu!"jerit Pn.Wen.Pn wen terbatuk-batuk akibat asap sudah meneruangi didalam rumah itu."Tak omma!klau phone ni terbakar!rumah ni boleh meletup!omma pegi dulu!"jerit Jun lagi."tapi..."."PERGI OMMA PERGI OMMA SAVE YOURSELF FIRST!!"jerit Jun lebih kuat.Pn.Wen dgn berat hatinya kluar dari rumah itu meninggalkan Jun.Diruangan tamu,pelbagai papan jatuh menyusahkan Pn.Wen untuk keluar.Dengan berhati-hati,Pn.Wen dapat membebaskan dirinya.Tetapi,hatinya masih risau dengan keadaan Jun.Org ramai cuba menghubungi bantuan.Sena sedang berjalan kerumah Jun dengan senyuman yg lebar.Tapi,senyuman mati melihat org rmai berkumpul dirumah Jun.Dia segera berlari."kenapa ni?"tanya sena pada org awan disitu."rumah keluarga Wen terbakar"kata org itu.Sena terkejut.Dia terus menolak org ketepi.Dia berlari kearah Pn.Wen yg sdg menangis terduduk."ahjumma?gwenchana?"soal Sena."Jun...Jun masih kt dalam..."kata Pn.Wen."Apa?!"kata Sena.Sena bangun dan cuba memasuki kerumah itu tetapi dihalang seorg pemuda."bahaya!jgn masuk!"kata pemuda itu."namchin aku kt dlm la!ko biarkan dia mati je ke hah?!"jerit Sena.Sena masuk trus kedalam rumah itu tanpa menghiraukan pemuda itu."Jun!"jerit Sena.Papan itu mula jatuh mengahalang Sena."Uhuhuk Jun!awak kt mne?ni saya Kim Sena!Jun!"jeritnya lagi.Dia cuba mencari Jun disetiap sudut.Akhirnya,dia jumpa Jun yg cuba untuk bangun."Jun!".Sena berlari mendapatkan Jun.Dia mempapah Jun.Tiba-tiba ada satu kayu terjatuh diatas bahu Jun."Argh!".Jun mengerang kesakitan."Jun!gwenchana?"kata Sena dengan cemas."sakitnye..."kata Jun.Sena cuba sedaya upayanya membantu Jun bangun.Akhirnya mereka berdua berjaya keluar.Bantuan juga sudah sampai.Bomba segera memadamkan api yg marak itu.Sena menyandarkan Jun didinding batu.Kedengaran siren ambulan datang.Para medik itu mula turun mendapatkan mangsa.Mula-mula Pn.Wen diberikan alat bantuan pernafasan.Kemudian Jun.Sewaktu Jun bangun,pandangannya sekejap kabur sekejap terang.Kepalanya terasa amat pening."Jun...awak ok?"kata Sena dengan penuh kerisauan.Sudahla Jun demam,rumahnya pula terbakar.Ini boleh membahayakan kesihatan Jun.Jun sekadar mengangguk.Dia berjalan beberapa langkah.Dengan tidak diduga,Jun terus rebah ketanah.Pandangannya kini kian kabur.Sayup-sayup kedengaran seorg perenpuan memanggil-manggil namanya.Mata Jun tertutup dengan lemah.Air mata mengalir dipipi Sena.Para medik itu mengangkat Jun dan membawa Jun juga P kedalam ambulan.Siren mula berbunyi,ambulan itu pergi kehospital.Sena jatuh terduduk menangis disitu.Beberapa org budak perempuan lebih kurang bayanya,cuba menenangkannya.

Bersambung...sory klau lart ni xbest...

Hey Ms Nerd,I love U [COMPLETE]Where stories live. Discover now